• Benderino

    Få ett barn att somna på egen hand, 4 1/5 åring

    Hejsan!

    Vi har två barn, en som blir 2 år alldeles strax, och en som blir 5 år kommande sommar.

    Den äldsta har vi lite smått problem med nattningen med. Vi har alltid haft fasta rutiner på kvällarna ända sedan han föddes egentligen. Äta kvällsfika runt 18 tiden, och dämpad belysning/ljud vid den tiden, sedan nattning vid 19 tiden.

    Detta gäller även det yngre syskonet. Det här har fungerat bra under dom här åren. Såsom det är just nu, och har varit sedan det yngre syskonen kom, så lägger min fru den yngre, och jag den äldre. Anledningen till detta är att det blivit en vana, eftersom att den yngre ammade och därför så nattade min fru, och sedan har det fortsatt så, inga problem, den äldre är van att jag lägger och trivs bra med det.

    För c:a ett halvår sedan så började jag och den äldre att läsa en godnattsaga, eftersom att han själv inte vart intresserad av det tidigare, men nu tycker det är mysigt och kul att läsa lite bok innan han ska sova. Vi läser bok, sen lägger vi undan den, sen efter runt 15-30 minuter så sovs det sött i sängen och jag smyger upp.

    Men, den senaste månaden, så har detta varit helt hopplöst. Även fast vi gör som alltid, så vill han inte somna. Det spelar ingen roll hur vi än gör, jag har försökt vara fast i rutinen att vi ska sova, jag har även provat att varva ned lite tidigare på kvällen, testat att se om han är mer hungrig eller om han behöver vara vaken en stund längre på kvällen, men inget funkar.

    Detta har resulterat i att jag helt enkelt har fått lägg mig själv och sova i hans säng, för att han ska somna, och jag somnar oftast före honom. Han säger inte att något är fel, han är inte törstig hungrig eller rädd för något.

    Det här kanske inte låter som något stort problem, vilket det inte heller är. Saken är bara den att jag och min fru har barnen på heltid, vi har aldrig, och då menar jag ALDRIG någon avlastning av släkt eller vänner, så den enda tiden vi haft tillsammans själva på snart 5 år är tiden vi har när barnen sover.

    Samt, att med en villa, bilar etc så är det en del man hinner göra på dom 1 till 2 timmarna innan man själv ska lägga sig som får stryka på foten när barnen är vakna.

    Plus, detta att trots att vi köpt en ny större säng, så får jag otroligt ont i rygg och nacke av den sängen.

    Så, min fråga lyder - hur går man vidare at processen att få barnen att somna på egen hand? Vi vet faktiskt inte hur man ska gå vidare, alls. Jag har försökt lägga förslaget för den äldre att han kan ligga i sängen medans jag går ur rummet en stund, men han vill inte att jag går upp ur sängen ens. Även fast jag lugnt förklarar att jag sitter i rummet bredvid, så blir han upprörd över detta, med följd att han väcker sitt yngre syskon som är väldigt lättväckt...

    Vi vill få lite råd, vi vill hemskt gärna göra "rätt" från början så han inte blir rädd att sova själv eller trotsig att sova själv. Naturligtvis vill vi allra mest att han ska vara trygg nog att kunna somna själv såklart.

    Hur har ni gjort? Har ni några tips som kan ta oss vidare? Jag och min fru vet inte riktigt hur vi tar det vidare.

    Fridens liljor, hoppas alla haft en bra jul!

  • Svar på tråden Få ett barn att somna på egen hand, 4 1/5 åring
  • Mortiscia80

    TS, det enda rätta är tyvärr att ta tjuren vid hornen och sluta sova i sängen för att natta den äldre. Ju fler mentala kryckor ett barn blir beroende av desto svårare blir det för dem att somna på egen hand samt somna om under nätterna, om de vaknar till.

    Jag tolkar det som att barnet behöver närhet, fullständigt naturligt, jättebra att ni har sagostund, ni kanske ska utöka till två sagor, kanske använda det som en muta för att du sitter precis bredvid sängen istället?

    Jag tror på human avvänjning för små barn, ta ett moment i taget. Med andra ord, lämna rummet kommer mycket senare ("pappa ska bara titta till syskonet, kommer om en minut" osv, förläng tiden, barnet kan läsa saga själv under tiden när det är äldre). Första steget kanske ska vara att helt enkelt sitta upp i sängen bredvid barnet, det finns säkert saker ni själva kommer på, men inte för många steg eftersom det kommer att ta ett bra tag för barnet att vänja sig vid nya rutiner.

    Kommunikation är viktigt, t ex kan man informera före, "ikväll ska pappa sitta på stolen istället medan vi läser saga och sedan blir det kram och god natt". Barnet är så pass stort att man också kan använda empati och förklara att pappa faktiskt får inte i nacke och rygg av att ligga ner i sängen men att man gärna sitter en stund i fin gemenskap tills barnet somnar.

    Ja, det var några av mina idéer iaf.

  • Benderino
    Tow2Mater skrev 2019-12-26 21:09:46 följande:

    Att lägga en 5-åring vid 19 låter lite väl tidigt. När kliver ni upp?


    Vi går upp ganska precis 06:00 när det är dagis
  • Benderino
    Mortiscia80 skrev 2019-12-26 21:29:36 följande:

    TS, det enda rätta är tyvärr att ta tjuren vid hornen och sluta sova i sängen för att natta den äldre. Ju fler mentala kryckor ett barn blir beroende av desto svårare blir det för dem att somna på egen hand samt somna om under nätterna, om de vaknar till.

    Jag tolkar det som att barnet behöver närhet, fullständigt naturligt, jättebra att ni har sagostund, ni kanske ska utöka till två sagor, kanske använda det som en muta för att du sitter precis bredvid sängen istället?

    Jag tror på human avvänjning för små barn, ta ett moment i taget. Med andra ord, lämna rummet kommer mycket senare ("pappa ska bara titta till syskonet, kommer om en minut" osv, förläng tiden, barnet kan läsa saga själv under tiden när det är äldre). Första steget kanske ska vara att helt enkelt sitta upp i sängen bredvid barnet, det finns säkert saker ni själva kommer på, men inte för många steg eftersom det kommer att ta ett bra tag för barnet att vänja sig vid nya rutiner.

    Kommunikation är viktigt, t ex kan man informera före, "ikväll ska pappa sitta på stolen istället medan vi läser saga och sedan blir det kram och god natt". Barnet är så pass stort att man också kan använda empati och förklara att pappa faktiskt får inte i nacke och rygg av att ligga ner i sängen men att man gärna sitter en stund i fin gemenskap tills barnet somnar.

    Ja, det var några av mina idéer iaf.


    Tack för ditt svar. Ska absolut avvänja sakta.

    Tar gärna emot förslag mot vad för hinder som kan dyka upp framöver vid nattning på egen hand. Vi har som sagt aldrig gjort detta förut
  • möjligt

    Jag skulle nog säga tvärtom. Har det funkat innan så kan det vara en period när barnet av någon anledning behöver den extra närheten och personligen är min erfarenhet att ger man det och fyller behovet så försvinner det av sig själv när fasen är över. Tror det är nyttigt att somna brevid sitt barn och genom handling visa att nu är det kväll och här är det mysigt att sova, om det behövs så klart.

    Det här är kanske ett lite uppenbart tips men varför inte bara fortsätta göra samma som ni gör nu och ge den stunden helhjärtat och sen är din fru ansvarig för att komma in 15(?) min senare och väcka dig när barnet somnat.

  • Mortiscia80
    Benderino skrev 2019-12-26 21:35:46 följande:
    Tack för ditt svar. Ska absolut avvänja sakta.

    Tar gärna emot förslag mot vad för hinder som kan dyka upp framöver vid nattning på egen hand. Vi har som sagt aldrig gjort detta förut
    Nu vet jag inte hur mycket just ni har upplevt redan men det kanske finns andra som behöver den här informationen så jag försöker så gott jag kan.

    Det här är ju en ålder då mardrömmar kan bli vanligt, så kanske inget insomningsproblem som så men kan förekomma, helt naturligt då hjärnan processar enormt mycket information varje dag. Undvik sådant som "monsterspray", det bekräftar bara för barnet att monstren under sängen faktiskt finns. Visa hellre med en ficklampa att de inte gör det. Logiken måste trummas in tills den trumfar den emotionella reaktionen.

    Er son är ju rätt van att ha ett syskon vid det här laget men det kan komma perioder av regression, alltså att de verkar gå bakåt i utvecklingen, lägger sig till med gamla vanor som de egentligen vuxit ifrån. Det har att göra med syskon/tidkonkurrens och också helt naturligt. Gör bara ingen stor grej av det men resonera som så att han ju faktiskt har slutat med, vad det nu än är, napp osv. Det kan också bli lite sängvätning av samma orsaker, även om det kan finnas många andra orsaker annars, det får man bedöma om det händer.

    Nu är han som sagt ganska stor men en del barn blir superberoende av omständigheter vid sänggåendet, det kan vara allt från att just DEN lampan ska vara tänd varje dag, eller att den måste ha ett gosedjur hos sig, eller att rutinen ska se exakt ut som den alltid har gjort. Ni märker själva hur känsligt barnet är och så länge det inte är några konstigheter kan man gott o väl ha de rutiner man alltid haft, till rimliga gränser. Ni märker också om det går överstyr, blir det som tvångstankar måste ni bryta mönstret.

    Relaterat till detta är grundregeln att det ska vara likadant när barnet somnar så som det är om barnet skulle vakna mitt i natten, det ger trygghet och minskar behovet av föräldrarna på sikt. Man släcker alltså helst alla lampor innan barnet somnar helt så det inte vaknar förskräckt i totalt mörker. Vill man ha nattlampa kan man köpa sådana där man sätter i eluttaget, finns t ex på Ikea, och de kan vara i hallen utanför sovrummen med dörren lite på glänt. Då ser barnet också om det vill ta sig till föräldrarna mitt i natten utan att försöka snubbla fram i mörker och bli rädd för den sakens skull.

    Oavsett vilka problem ett barn än kan ha vid insomning ska det bemötas med lugn och förståelse, det är klart det kan vara jobbigt på olika sätt. Man bekräftar barnets känslor men det betyder inte att man går med på vilka krav som helst. "Pappa förstår att du tycker att det är jättemysigt att gosa i sängen/att du inte vill bli lämnad ensam/att du blir ledsen/etc, och det är helt ok. Men pappa finns här precis bredvid dig och stannar tills du somnar", till exempel.

    Barnet kan bli väldigt upprört av nya gränser men man håller sig lugn och konsekvent, inom rimliga gränser. Man ska så klart alltid trösta, men det får inte bli ett sätt för barnet att vinna mark för den sakens skull. Och när man väl har läst sina sagor, eller vad man nu gör innan barnet ska sova, man släcker lampan osv, sedan sitter man tyst. Inte springa och hämta vatten, inte läsa någon extra saga, inte sitta och ha samtal, det kan vänta till dagen efter. Man ser till att barnet har ätit sig mätt och minskat på vätskorna någon timme innan sängdags, annars är det så klart helt ok att få gå upp och kissa vid behov. Men helt tyst alltså.

    Man lär sig allt eftersom och det kanske finns fler som kan tipsa om andra saker som jag inte tänkt på :) Jag hoppas iaf på att få fler infallsvinklar från andra och få ännu mer kött på benen ;)
  • Benderino
    möjligt skrev 2019-12-26 21:53:27 följande:

    Jag skulle nog säga tvärtom. Har det funkat innan så kan det vara en period när barnet av någon anledning behöver den extra närheten och personligen är min erfarenhet att ger man det och fyller behovet så försvinner det av sig själv när fasen är över. Tror det är nyttigt att somna brevid sitt barn och genom handling visa att nu är det kväll och här är det mysigt att sova, om det behövs så klart.

    Det här är kanske ett lite uppenbart tips men varför inte bara fortsätta göra samma som ni gör nu och ge den stunden helhjärtat och sen är din fru ansvarig för att komma in 15(?) min senare och väcka dig när barnet somnat.


    Fast det känns inte som att det är extra närhet han behöver i det här fallet, han har otroligt mycket närhet av oss båda, och samma sak gäller hans syskon, dom är otroligt kärvänliga och goa mot varandra, han vet att mamma och pappa alltid finns, och han tar för sig av saker som andra barn kanske känner sig osäkra för.

    Saken är den att jag kan inte somna i hans säng, jag får efter ca 30 minuter så otroligt ont i nacken så jag kan inte tänka på något annat än just att jag har ont.

    Och att ligga i 2-3 timmar innan han somnar är numera inga problem alls, han somnar ändock inte.
  • Benderino
    Mortiscia80 skrev 2019-12-26 21:58:52 följande:

    Nu vet jag inte hur mycket just ni har upplevt redan men det kanske finns andra som behöver den här informationen så jag försöker så gott jag kan.

    Det här är ju en ålder då mardrömmar kan bli vanligt, så kanske inget insomningsproblem som så men kan förekomma, helt naturligt då hjärnan processar enormt mycket information varje dag. Undvik sådant som "monsterspray", det bekräftar bara för barnet att monstren under sängen faktiskt finns. Visa hellre med en ficklampa att de inte gör det. Logiken måste trummas in tills den trumfar den emotionella reaktionen.

    Er son är ju rätt van att ha ett syskon vid det här laget men det kan komma perioder av regression, alltså att de verkar gå bakåt i utvecklingen, lägger sig till med gamla vanor som de egentligen vuxit ifrån. Det har att göra med syskon/tidkonkurrens och också helt naturligt. Gör bara ingen stor grej av det men resonera som så att han ju faktiskt har slutat med, vad det nu än är, napp osv. Det kan också bli lite sängvätning av samma orsaker, även om det kan finnas många andra orsaker annars, det får man bedöma om det händer.

    Nu är han som sagt ganska stor men en del barn blir superberoende av omständigheter vid sänggåendet, det kan vara allt från att just DEN lampan ska vara tänd varje dag, eller att den måste ha ett gosedjur hos sig, eller att rutinen ska se exakt ut som den alltid har gjort. Ni märker själva hur känsligt barnet är och så länge det inte är några konstigheter kan man gott o väl ha de rutiner man alltid haft, till rimliga gränser. Ni märker också om det går överstyr, blir det som tvångstankar måste ni bryta mönstret.

    Relaterat till detta är grundregeln att det ska vara likadant när barnet somnar så som det är om barnet skulle vakna mitt i natten, det ger trygghet och minskar behovet av föräldrarna på sikt. Man släcker alltså helst alla lampor innan barnet somnar helt så det inte vaknar förskräckt i totalt mörker. Vill man ha nattlampa kan man köpa sådana där man sätter i eluttaget, finns t ex på Ikea, och de kan vara i hallen utanför sovrummen med dörren lite på glänt. Då ser barnet också om det vill ta sig till föräldrarna mitt i natten utan att försöka snubbla fram i mörker och bli rädd för den sakens skull.

    Oavsett vilka problem ett barn än kan ha vid insomning ska det bemötas med lugn och förståelse, det är klart det kan vara jobbigt på olika sätt. Man bekräftar barnets känslor men det betyder inte att man går med på vilka krav som helst. "Pappa förstår att du tycker att det är jättemysigt att gosa i sängen/att du inte vill bli lämnad ensam/att du blir ledsen/etc, och det är helt ok. Men pappa finns här precis bredvid dig och stannar tills du somnar", till exempel.

    Barnet kan bli väldigt upprört av nya gränser men man håller sig lugn och konsekvent, inom rimliga gränser. Man ska så klart alltid trösta, men det får inte bli ett sätt för barnet att vinna mark för den sakens skull. Och när man väl har läst sina sagor, eller vad man nu gör innan barnet ska sova, man släcker lampan osv, sedan sitter man tyst. Inte springa och hämta vatten, inte läsa någon extra saga, inte sitta och ha samtal, det kan vänta till dagen efter. Man ser till att barnet har ätit sig mätt och minskat på vätskorna någon timme innan sängdags, annars är det så klart helt ok att få gå upp och kissa vid behov. Men helt tyst alltså.

    Man lär sig allt eftersom och det kanske finns fler som kan tipsa om andra saker som jag inte tänkt på :) Jag hoppas iaf på att få fler infallsvinklar från andra och få ännu mer kött på benen ;)


    Tack för ett otroligt bra svar, jag är evigt tacksam.

    Jag är helt enig med dig, framför allt gällande det där med monsterspray, jag tycker det är bättre att ta fighten att överbevisa att det inte finns något farligt i rummet

    Jag har inte märkt att han drömmer mardrömmar eller är rädd, han säger inget om det och han vaknar inte på nätterna och är ledsen, han vaknar emellanåt på natten och kommer in till oss och lägger sig, men det är inget som vi märker av dock.
  • Benderino

    Tack för alla era svar, jag är otroligt tacksam, om än jag kanske är lite sen med svaren.

    Igår kväll så provade vi att han fick ligga själv i sitt rum och jag gick ut och satt med min fru i vardagsrummet, detta när vi hade läst godnattsaga två gånger, och jag hade fått en grym smärta i nacken så jag fick gå upp och ta lite voltaren, samt att eftersom jag haft jour under denna veckan så hade jag inte hunnit äta, så jag gick upp och tog en macka medans han låg i sängen.

    Jag sa att mamma och pappa sitter här utanför, och sa att det är lättare för stora killar att sova själv i sängen, gav han en stor kram och en puss och sa älskar dig.

    Han protesterade inte, jag gick ut. Vi hörde hur han vred runt i sängen och gick upp lite emellanåt, men han var i rummet.

    Efter kanske en kvart så kom han upp, och gick in till oss, jag sa då lugnt att han skulle gå och lägga sig igen, följde med honom in och gjorde om samma procedur. Han såg alltså att vi satt där vi sa, och att vi inte lämnade honom.

    Det här upprepades kanske 3 gånger i timmen nånting. Vid 22:45 så gav vi upp, jag jobbar idag och behövde sova själv.

    Så jag klädde av mig och la mig hos honom för att sova. Det tog inte ens 10 minuter då, sen sov han djupt.

    Är det här rätt väg att gå? Är det något som kan funka? Ska vi göra något annorlunda?

  • Wolfie13

    Förstår allt det här med egentid mm, men så måste man ändå komma ihåg att barnen kanske helt enkelt inte är trötta? Tänk att bli tvingad att sova när man inte vill/kan?

    Mitt första barn hade ett stort behov av sömn, nummer 2 är helt tvärtom. Hon kan vara uppe och stöka till kl 22-23 ibland utan problem, går helt enkelt inte att natta för hon är inte minsta trött.. jag har slutat med "tvångsnattningar" och att kämpa mig blå, försöker istället ha en mysig stund med henne på kvällen, låta henne somna i soffan mm. Ingen stress eller press. Man kan inte låta en dröm om egentid styra barnen....tycker jag

  • möjligt
    Benderino skrev 2019-12-27 06:50:35 följande:

    Fast det känns inte som att det är extra närhet han behöver i det här fallet, han har otroligt mycket närhet av oss båda, och samma sak gäller hans syskon, dom är otroligt kärvänliga och goa mot varandra, han vet att mamma och pappa alltid finns, och han tar för sig av saker som andra barn kanske känner sig osäkra för.

    Saken är den att jag kan inte somna i hans säng, jag får efter ca 30 minuter så otroligt ont i nacken så jag kan inte tänka på något annat än just att jag har ont.

    Och att ligga i 2-3 timmar innan han somnar är numera inga problem alls, han somnar ändock inte.


    Benderino skrev 2019-12-27 07:04:11 följande:

    Tack för alla era svar, jag är otroligt tacksam, om än jag kanske är lite sen med svaren.

    Igår kväll så provade vi att han fick ligga själv i sitt rum och jag gick ut och satt med min fru i vardagsrummet, detta när vi hade läst godnattsaga två gånger, och jag hade fått en grym smärta i nacken så jag fick gå upp och ta lite voltaren, samt att eftersom jag haft jour under denna veckan så hade jag inte hunnit äta, så jag gick upp och tog en macka medans han låg i sängen.

    Jag sa att mamma och pappa sitter här utanför, och sa att det är lättare för stora killar att sova själv i sängen, gav han en stor kram och en puss och sa älskar dig.

    Han protesterade inte, jag gick ut. Vi hörde hur han vred runt i sängen och gick upp lite emellanåt, men han var i rummet.

    Efter kanske en kvart så kom han upp, och gick in till oss, jag sa då lugnt att han skulle gå och lägga sig igen, följde med honom in och gjorde om samma procedur. Han såg alltså att vi satt där vi sa, och att vi inte lämnade honom.

    Det här upprepades kanske 3 gånger i timmen nånting. Vid 22:45 så gav vi upp, jag jobbar idag och behövde sova själv.

    Så jag klädde av mig och la mig hos honom för att sova. Det tog inte ens 10 minuter då, sen sov han djupt.

    Är det här rätt väg att gå? Är det något som kan funka? Ska vi göra något annorlunda?


    Närhet vid nattning är i min erfarenhet en annan sak, i perioder behövs mer i perioder behövs mindre. Du Får naturligtvis göra som du vill och ta de råd du tycker är vettiga men i mina ögon så låter det som att ditt barn själv vet vad hen behöver just nu. Vet att man som förälder är rädd att ?ge efter? och skapa dåliga vanor, men samtidigt är ditt barn bara 4 år. Det är väldigt litet, och att då vilja somna brevid pappa är inte sååå konstigt.

    Är det bara den lilla sängen som är problemet så finns det ju sätt att lösa det, kanske kan du sitta upp i sängen, ligga skavfötters sitta brevid och bara hålla en hand. Eller kanske detta är ett läge att byta vem som nattar vilket barn och de hur det fungerar? Kan också vara en bonus om båda barnen vänjer sig vid att bli nattade av båda vuxna av andra anledningar.

    För vissa fungerar det att ha någon tyst avslappningsmusik just när man ska somna.

    Men att vilja somna tillsammans är egentligen en väldigt naturlig sak, framförallt för ett så litet barn. Nuförtiden har det blivit en sån hysteri över sova själv grejen för att vi ofta har utrymme i våra bostäder, då glömmer man lätt hur liten en 4 åring är och att ibland kan denne behöva lite fòräldratrygghet vid insomningen.

    Sen är folk väldigt individuella, vissa sover bäst själv ostörda och vissa sover bäst tillsammans i gemenskap.
  • möjligt
    Benderino skrev 2019-12-27 06:50:35 följande:

    Fast det känns inte som att det är extra närhet han behöver i det här fallet, han har otroligt mycket närhet av oss båda, och samma sak gäller hans syskon, dom är otroligt kärvänliga och goa mot varandra, han vet att mamma och pappa alltid finns, och han tar för sig av saker som andra barn kanske känner sig osäkra för.

    Saken är den att jag kan inte somna i hans säng, jag får efter ca 30 minuter så otroligt ont i nacken så jag kan inte tänka på något annat än just att jag har ont.

    Och att ligga i 2-3 timmar innan han somnar är numera inga problem alls, han somnar ändock inte.


    Vill lägga till att angående ont i rygg nacke av sängen så kan du ju faktiskt tala med barnet och se om hen kan komma med någon kompromisside som hen känner funkar.
  • Mortiscia80
    Benderino skrev 2019-12-27 07:04:11 följande:

    Tack för alla era svar, jag är otroligt tacksam, om än jag kanske är lite sen med svaren.

    Igår kväll så provade vi att han fick ligga själv i sitt rum och jag gick ut och satt med min fru i vardagsrummet, detta när vi hade läst godnattsaga två gånger, och jag hade fått en grym smärta i nacken så jag fick gå upp och ta lite voltaren, samt att eftersom jag haft jour under denna veckan så hade jag inte hunnit äta, så jag gick upp och tog en macka medans han låg i sängen.

    Jag sa att mamma och pappa sitter här utanför, och sa att det är lättare för stora killar att sova själv i sängen, gav han en stor kram och en puss och sa älskar dig.

    Han protesterade inte, jag gick ut. Vi hörde hur han vred runt i sängen och gick upp lite emellanåt, men han var i rummet.

    Efter kanske en kvart så kom han upp, och gick in till oss, jag sa då lugnt att han skulle gå och lägga sig igen, följde med honom in och gjorde om samma procedur. Han såg alltså att vi satt där vi sa, och att vi inte lämnade honom.

    Det här upprepades kanske 3 gånger i timmen nånting. Vid 22:45 så gav vi upp, jag jobbar idag och behövde sova själv.

    Så jag klädde av mig och la mig hos honom för att sova. Det tog inte ens 10 minuter då, sen sov han djupt.

    Är det här rätt väg att gå? Är det något som kan funka? Ska vi göra något annorlunda?


    Det låter ju som det gick väldigt bra där i början! :) Grejen är att man fortsätter tills det fungerar och han somnar, synd att du skulle jobba så klart men det kan ju krocka på det sättet oavsett när man tar den här biten. Fortsätt alltså göra på precis samma sätt, kväll efter kväll, även om det blir sent. Till slut fastnar det.

    Det gör inget att man inte orkar direkt så här men långsiktig konsekvens av att ibland ge upp om gå tillbaka till det gamla mönstret är att han lär sig att 1) han får sin vilja igenom bara han är ihärdig och det i sin tur förstärker hans beteende samt 2) att det tar otroligt mycket längre tid för honom och er att nå i mål.

    Första gången han lyckas somna utan dig/er ska ni naturligtvis berömma honom ordentligt dagen efter! :) Och gärna då och då en period så det blir positiv förstärkning. Att somna själv är en konst som många, men inte alla (inte ens vuxna), lär sig och ju mer man kan hjälpa honom mot detta är bara bra.
  • scanmia

    Barn och sömn är som hästar och vatten, man kan leda dem till vattnet, men inte tvinga dem att dricka. Du kan natta barnet hur väl och mycket du vill, men inte tvinga honom att somna. Det är bara att inse att vi helt enkelt inte har den makten. Men det är också ok att barnet får vara i sin säng efter läggdags och göra lugna saker till han somnar (läsa eller pyssla eller lyssna på ljudbok) för att du som vuxen dels har saker att göra och dels har ett mindre sömnbehov.

    Sedan gäller det att vänja dem vid att somna själva och det går nog smärtfriast om man gör det gradvis.

    Hitta lugna och tråkiga saker som du kan göra i hans rum medan han somnar till att börja med för att sedan göra korta ärenden ut ur rummet som sedan blir längre allt eftersom. Vika tvätt, jobba (med skärmen vänd från barnet), yoga, läsa min egen bok, eller något annat stillsamt funkar för att hålla mig sysselsatt i barnets rum. Mina barn hade lättare att acceptera att jag inte låg precis bredvid dem och jag var legitimt upptagen. Jag blev också mindre frustrerad om jag fick något gjort och inte bara låg stilla i 2 timmar. 
    Dealen är också att jag stannar i rummet om barnet ligger relativt stilla och försöker somna. Bus och flams stannar jag inte för.
    Med min mellanson som kunde komma på hundra olika saker som bara måste göras efter att vi sagt godnatt - typ kissa, få en extra kram, berätta att dinosaurierna är utdöda, hitta en leksak - gjorde vi också dealen att han får göra max tre saker (om han inte är sjuk förstås). Han använde sällan alla tre sakerna, men kände att han hade kontrollen. 

  • Benderino

    Återigen, tusen tusen tack för era svar och era råd.

    Jag vet att det här forumet är ett sådant där man oftast får höra att det man upplever som ett bekymmer är något som bara skall lastas den som har bekymret. Jag försöker absokut inte tvinga mitt barn att sova själv, inte under några som helst omständigheter skulle jag utsätta barnet för något som dom inte vill eller är bekväma med.

    Jag vill bara ha lite råd hur man gör när barnen blir större, av mina kollegor och vänner som har barn så tror jag att jag är den enda som har ett barn som är snart 5 år som inte somnar på egen hand i sängen. Jag har frågat mina vänner/kollegor hur dom har gjort, men dem lever i förhållanden där det är kvinnan i förhållandet som tar hand om barnbiten, och nu när jag tänker efter så har dom bara ett barn allihopa ????

    Dagarna efter att jag skrev inlägget har jag fortsatt haft jour, vilket gjort att jag haft beredskap på arbete och fått lov att åka iväg en kväll, då min fru fick lägga barnen. Sedan har vi gjort som förut, jag har legat bredvid i sängen, så jag har numera efter alla timmar läggning en sån nackvärk så jag har ringt vårdcentralen för att få något utskrivet som en tillfällig lösning.

    Med tanke på inläggen så undrar jag fortfarande hur jag ska ta det hela vidare, om man ens ska göra det eller bara låta det bero? När börjar barn helt enkelt somna själv i sina sängar? Det kan vara läge att köpa en ny säng igen eventuellt, om det kanske handlar om år? Vad är det som säger att detta inte fortsätter ända upp emot tonåren?

  • möjligt
    Benderino skrev 2019-12-30 08:19:06 följande:

    Återigen, tusen tusen tack för era svar och era råd.

    Jag vet att det här forumet är ett sådant där man oftast får höra att det man upplever som ett bekymmer är något som bara skall lastas den som har bekymret. Jag försöker absokut inte tvinga mitt barn att sova själv, inte under några som helst omständigheter skulle jag utsätta barnet för något som dom inte vill eller är bekväma med.

    Jag vill bara ha lite råd hur man gör när barnen blir större, av mina kollegor och vänner som har barn så tror jag att jag är den enda som har ett barn som är snart 5 år som inte somnar på egen hand i sängen. Jag har frågat mina vänner/kollegor hur dom har gjort, men dem lever i förhållanden där det är kvinnan i förhållandet som tar hand om barnbiten, och nu när jag tänker efter så har dom bara ett barn allihopa ????

    Dagarna efter att jag skrev inlägget har jag fortsatt haft jour, vilket gjort att jag haft beredskap på arbete och fått lov att åka iväg en kväll, då min fru fick lägga barnen. Sedan har vi gjort som förut, jag har legat bredvid i sängen, så jag har numera efter alla timmar läggning en sån nackvärk så jag har ringt vårdcentralen för att få något utskrivet som en tillfällig lösning.

    Med tanke på inläggen så undrar jag fortfarande hur jag ska ta det hela vidare, om man ens ska göra det eller bara låta det bero? När börjar barn helt enkelt somna själv i sina sängar? Det kan vara läge att köpa en ny säng igen eventuellt, om det kanske handlar om år? Vad är det som säger att detta inte fortsätter ända upp emot tonåren?


    4.5 år är fortfarande litet. Varför inte hitta ett sätt att lösa så att du inte får ont först? Omöjligt för oss att ge råd när vi inte vet mer, vad är det som gör ont? Förstår inte varför ni inte bara skaffar tex en 1.40 säng så blir det en non issue. Och förr eller senare behövs det ju och kanske kan den användas som gästrum när ni har gäster?

    Kan du inte sitta upp i sängen? Alternativt byt med frun om hon passar bättre i sängen.

    Finns jättemånga barn som samsover länge och ert barn sover ju faktiskt själv, i sitt eget rum(!), vill bara ha sällskap vid insomnandet. Att oroa sig över att det ska fortsätta till tonåren blir ju faktiskt bara dumt, ser du inte det själv? Det har fungerat jättebra exakt som ni gjort och nu har ni haft denna perioden i 1(!) månad, det är ingenting. Och sådana perioder kan komma och gå i många år, att ett barn vill ha en förälder brevid vid insomnandet är liksom inget anmärkningsvärt, framförallt när man inte ens fyllt fem
  • Rebecca1987

    Jag har en dotter som blir 5 år i april. Hon har också väldigt svårt för sömnen. Men blivit bättre på kvällarna när jag som mamma har tagit nattningen och visat att jag finns där efter dessa månader av amning. Kan han vilja bli nattad av mamma nu när det inte varit på länge? Min dotter sover också bättre med musik i rummet. Så jag har allt musik på med barn låtar på.

  • Alexi

    TS, i min värld är det helt orimligt att du skaffar dig sådan nackvärk av att du inte vågar säga nej till barnet. Säg nej, jag kan inte ligga bredvid dig för jag får ont av det. Punkt. En femåring måste kunna förstå det. Så hittar ni alternativa lösningar. Du kan sitta kvar i rummet eller utanför. osv. Men sätt gränser för dina egna behov!

Svar på tråden Få ett barn att somna på egen hand, 4 1/5 åring