• Anonym (Ts)

Min man missköter hygien - ledsen

Jag vill inte såra honom, jag vill inte säga sånt som gör honom ledsen. Jag ber honom ibland att duscha , eller att han borstar tänderna och då gör han det. Men jag vill inte påminna honom dagligen. Det känns som att det förstör mina känslor mot honom. Jag älskar honom och vill känna hans närhet men hans hygien står emellan oss.

Jag vill fortfarande kyssas men han borstar aldrig tänderna, sjuk avtändande och till och med äcklig så jag skäms framför våra vänner när han luktar illa ut munnen eller när han skrattar o hans fula gula tänder med tjock beläggning syns.

Det gör mig ledsen . Tankarna rullar på. Är det bara det vad jag förtjänar? Jag kan i alla fall inte lämna honom pga det. Eller jo, det kan jag, men vill jag verkligen kasta bort allt vad vi har och är allt vad vi har gått igenom tillsammans (under över 11 år tillsammans, 3 gemensamma barn) värt så liten så jag kan lämna bakom mig allt pga att han sköter inte sig. Mår han dåligt? Är han deppad? Hur kan jag hjälpa honom? Han vill inte ändra på det. Han vill vara som han är. Han har rätt att vara som han vill. Jag har mitt val. Jag kan inte välja annat. Är det så vi ska ha det? Är det det vad jag förtjänar? Är det så jag måste leva härefter?

Igår kväll var jag så sugen på att ge honom lite oral njutning. Men när jag kom på att han har inte duschat i över 3 dagar valde jag att sova istället. Fy. Nää jag vill inte snyfta mellan hans ben när han har inte duschat i en halv vecka. Han duschar 1-2 ggr/vecka eller när han luktar svin(vilket han gör efter fysiskt ansträngning; så han duschar alltid efter jobbet, men nu när han är på semester blir det sällsynt ... nej det är inte så het och attraktiv att behöva hålla koll på när har han duschat senast innan jag vågar krypa in under täcket.

Jag vill inte såra honom. Jag vet inte om man ens kan ta upp för diskussion något så känsligt som hygien. Annars är han en riktigt vän och partner, underbar man o pappa åt våra barn. Vill inte gärna lämna honom. Men jag är tveksam i mina känslor. Jag äcklas av honom och skäms över hans hygien. Samtidigt är jag fortfarande sugen på att få kyssas o ha sex med honom. Vad är vad? Och hur kan vi gå vidare härifrån?

• Svar på tråden Min man missköter hygien - ledsen
  • möjligt

Så ni har varit tillsammans 11 år och han har inte borstat tänderna sen ni dejtade? Det är isf ganska extremt. Hur lyckades ni isf få 3 barn? Borstar han endast tänderna när han ska på fest ? Det är inte så att han bara missar att borsta då och då?

Sen tycker jag dusch hysterin är grymt överdriven, det är inte bra att duscha varje dag, inte nödvändigtvis varannan. Däremot får man ju använda deo och tvätta tex armhålor och fötter oftare men att inte duscha på 3 dagar tycker jag personligen inte är nån grej. Kan lova att jag är mycket hygienisk men jag kan absolut gå 3-4 dagar mellan duschar om det inte finns någon direkt anledning. Precis som att jag inte tvättar kläder efter en användning, undantaget underkläder såklart

• Anonym (Ida)

Usch vilken snuskig karl TS, du förtjänar bättre! Skulle aldrig kyssa eller ens krama min man om han inte borstade tänderna och duschade! Har han inte lärt sig att man borstar tänderna morgon och kväll? Lär han inte era barn att man ska göra det?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ida) skrev 2019-12-27 21:32:03 följande:

Usch vilken snuskig karl TS, du förtjänar bättre! Skulle aldrig kyssa eller ens krama min man om han inte borstade tänderna och duschade! Har han inte lärt sig att man borstar tänderna morgon och kväll? Lär han inte era barn att man ska göra det?

Nej. Precis så. Han (eller snarare hans föräldrar) hoppat över den där delen, tydligen. Och nej, han lär inte våra barn att borsta heller- det är jag som tar den ansvar, även om det är inte alltid jag som borstar, är jag inte hemma vid läggdags måste jag ringa hem o fråga om de har borstat barnens tänder för annars glöms det bort ( har testat).
  • Anonym (Ts)
    möjligt skrev 2019-12-27 21:26:02 följande:

Så ni har varit tillsammans 11 år och han har inte borstat tänderna sen ni dejtade? Det är isf ganska extremt. Hur lyckades ni isf få 3 barn? Borstar han endast tänderna när han ska på fest ? Det är inte så att han bara missar att borsta då och då?

Sen tycker jag dusch hysterin är grymt överdriven, det är inte bra att duscha varje dag, inte nödvändigtvis varannan. Däremot får man ju använda deo och tvätta tex armhålor och fötter oftare men att inte duscha på 3 dagar tycker jag personligen inte är nån grej. Kan lova att jag är mycket hygienisk men jag kan absolut gå 3-4 dagar mellan duschar om det inte finns någon direkt anledning. Precis som att jag inte tvättar kläder efter en användning, undantaget underkläder såklart

Ungefär så.

Ja som ni förstår det är inte något nytt som kom fram plötsligt; jag märkte det ganska tidigt så snart som vi flyttade ihop, men var troligen mer förälskad än idag då jg brydde mig inte lika mycket. Sedan så påminner jag ibland men vill helst inte hela tiden, jag tycker det är pinsamt att anmärka det dagligen . Vet inte varför tycker jag det, jag tror att det hjälper inte på ens självförtroende om man får höra att man luktar illa - så därför säger jag helst inte allt för ofta.

Sedan den här med duschen som sagt han duschar alltid vid behov , o då menar jag inte att när han luktar från 10 meter utan han är verkligen noga med att duscha om han blev svettigt. Använder deo och byter underkläder o tröja dagligen och kläderna tvättas efter varje användning. Kanske det är precis som du säger o det är bara en hysteri från min del men jag bli avtänd av tanken att ha sex med en som har inte duschat/tvättat sig i 3 dagar. Även om han inte luktar svett. Jag menar man använder ju deo, men könsorganet kan inte vara så fräsch iaf.
  • Anonym (A)
    pyssel skrev 2019-12-27 21:16:13 följande:
    Det finns inga andra sätt än rakt upp och ner när personen inte förstår det själv.
    Just så
  • möjligt
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-27 22:12:37 följande:

Ungefär så.

Ja som ni förstår det är inte något nytt som kom fram plötsligt; jag märkte det ganska tidigt så snart som vi flyttade ihop, men var troligen mer förälskad än idag då jg brydde mig inte lika mycket. Sedan så påminner jag ibland men vill helst inte hela tiden, jag tycker det är pinsamt att anmärka det dagligen . Vet inte varför tycker jag det, jag tror att det hjälper inte på ens självförtroende om man får höra att man luktar illa - så därför säger jag helst inte allt för ofta.

Sedan den här med duschen som sagt han duschar alltid vid behov , o då menar jag inte att när han luktar från 10 meter utan han är verkligen noga med att duscha om han blev svettigt. Använder deo och byter underkläder o tröja dagligen och kläderna tvättas efter varje användning. Kanske det är precis som du säger o det är bara en hysteri från min del men jag bli avtänd av tanken att ha sex med en som har inte duschat/tvättat sig i 3 dagar. Även om han inte luktar svett. Jag menar man använder ju deo, men könsorganet kan inte vara så fräsch iaf.

Så borstar han aldrig? Dvs borstning endast var 3e vecka då det är fest?

Eller struntar han i nån borstning då och då?

När var han hos tandläkare senast?

Du delar det säkert med många andra men i vår numera otroligt rena vardag så finns det faktiskt väldigt lite behov för dagliga duschar. Om du inte har vissa specifika yrken. Att duscha 2 gånger i veckan är i sig inget ohygieniskt, det kan tom vara mer sällan. Sålänge man sköter allt annat runtomkring.

Att aldrig borsta tänderna däremot är en annan sak. Framförallt om man inte äter stenåldersmat. Han kommer ju att få tandröta!
  • flygrl

@TS: Visst kan man överdriva personlig hygien men din man missköter den deffo, särskilt munnen. Hur är det när han duschar var 3e dag tvättar han sig åtminstone dagligen om utsatta ställen eller skippar han det med?

Asså, jag skulle inte greja va ihop med nån som gravt missköter sin hygien. Där går liksom gränsen för mig. :/

• Vitamin

Dålig hygien är sjukt avtändande.

Min sambo visade sig vara rätt slarvig med handtvätt efter attraktiva varit utomhus, toabesök och innan han tog i matvaror.

Jag sa rätt och slätt att jag tycker att det är äckligt och obildat att inte tvätta händerna och och att det var hans ansvar att se till att även hans barn gjorde detsamma.

Han var rätt slarvig med tandborstning också, men har ändå fräscha tänder utan lagningar och god andedräkt. Han borstar varje kväll numera. Dock snusar han och det är riktigt motbjudande när snuset lägger sig mellan tänderna.

Ibland beklagar han sig om jag inte vill pussas, men jag vägrar om han snusar för oskönt.

Jag har också sagt till honom att jag gillar spontant sex, men att jag vill aldrig behöva tveka pga tvivelaktig hygien.

Vi duschar båda varje kväll innan läggdags, sover nakna och sätter på rena underkläder varje morgon.

Han försökte att försvara sina dåliga vanor lite lamt, men jag stod på mej och menar att det är respektlöst mot ens medmänniskor att inte sköta sin hygien.

Det är liksom lägstanivån för ett aktivt samliv tycker jag.

• Anonym (Ida1)
    Vitamin skrev 2019-12-30 23:27:37 följande:

Min sambo visade sig vara rätt slarvig med handtvätt efter attraktiva varit utomhus, toabesök och innan han tog i matvaror.

Jag sa rätt och slätt att jag tycker att det är äckligt och obildat att inte tvätta händerna och och att det var hans ansvar att se till att även hans barn gjorde detsamma.

Han var rätt slarvig med tandborstning också, men har ändå fräscha tänder utan lagningar och god andedräkt. Han borstar varje kväll numera. Dock snusar han och det är riktigt motbjudande när snuset lägger sig mellan tänderna.

Ibland beklagar han sig om jag inte vill pussas, men jag vägrar om han snusar för oskönt.

Jag har också sagt till honom att jag gillar spontant sex, men att jag vill aldrig behöva tveka pga tvivelaktig hygien.

Vi duschar båda varje kväll innan läggdags, sover nakna och sätter på rena underkläder varje morgon.

Han försökte att försvara sina dåliga vanor lite lamt, men jag stod på mej och menar att det är respektlöst mot ens medmänniskor att inte sköta sin hygien.

Helt rätt! Håller med om att det är obildat att inte sköta sin hygien. 
    Tycker även resonemanget att inte vilja vara elak och göra honom ledsen som ts skrev, är rätt märkligt. Det är ju HAN som gör henne ledsen med sin nonchalans.

Dock tycker jag att det är tragiskt att det ens ska behövas sägas till om en sådan sak. Varför ska ens kvinnor behöva uppfostra sina män? Sjukt avtändande. 

Har tappat räkningen på hur många gånger jag passerat män inne på Ica, där vindpusten från dem fått min mage att vilja vända sig in och ut.
    Män som ser normala ut. Tror detta problem är vanligare än man kan tro.
    De går runt i sitt snusk och är så vana vid att de luktar illa att de inte känner det själv. 

När jag träffade min man så var jag helt förundrad över hur gott han luktade. 
    Inte massa stark parfym, utan bara ren människa. 
    Tycker många män luktar mjäll när man luktar i deras nacke pga att de inte använder schampo eller billigt schampo, så deras hårbottenhälsa blir dålig. 
    Mjäll är en riktigt vidrig lukt.
  • Anonym (Annat?)

Schizofreni gör att man slarvar med hygienen.

Kan det finnas i släkten, familjen så det förklarar hans uppfostran? Var hans familj fattiga?

Min pappa växte upp i en 50-tals fattig familj med massor med ungar och en mamma som bara födde ungar medans hon bytte män till hö och vänster. Men t.o.m. min pappa försökte borsta tänderna med tvål.

• Anonym (A)
    Vitamin skrev 2019-12-30 23:27:37 följande:

Håller med
  • Anonym (blä)

jo, min sambos andedräkt imorse luktade som han hade spenderat hela natten med att äta katternas skit ur kattlådan. Vaknade ärligt talat 2 gånger inatt och letade efter var katterna hade skitit i sovrummet, men det var sambons andedräkt.

• Anonym (Maja)

Hmm.. jag brukar också duscha var 3e dag som kvinna. Annars får jag extremt torr och kliande hud. Jag luktar dock aldrig och hade nog kunnat gå längre. Dock så tvättar jag intima delar extra.

Kan du inte be honom tvätta könet varje dag? Om man inte luktar eller är smutsig behöver man faktiskt inte duscha, vi duschar generellt mer än vi behöver. Borsta tänderna är dock något han borde göra två gånger om dagen, varje dag. 

• TriC
    möjligt skrev 2019-12-27 21:26:02 följande:

Nej, går det 3-4 dagar mellan dina duschar så är du faktiskt inte "mycket hygienisk". 
  • möjligt
    TriC skrev 2020-01-03 08:25:00 följande:

Nej, går det 3-4 dagar mellan dina duschar så är du faktiskt inte "mycket hygienisk". 

Dumheter! Att duscha varje dag om det inte finns ett uppenbart behov är bara skadligt för huden. Var 3:e-4:e dag räcker utmärkt sålänge man tvättar områden som fötter, armhålor etc varje dag.

Folk övertvättar så det är inte klokt idag och försöker sedan desperat att återställa med alla möjliga fuktkrämer efteråt.

Arbetar du med ett smutsigt yrke, går och tränar, ligger i rabatten och gör trädgårdsarbete etc så finns det såklart behov men om man är heltäckt av rena kläder så undrar jag var all denna magiska smuts uppstår ifrån?
  • TriC
    möjligt skrev 2020-01-03 13:32:44 följande:
    Dumheter! Att duscha varje dag om det inte finns ett uppenbart behov är bara skadligt för huden. Var 3:e-4:e dag räcker utmärkt sålänge man tvättar områden som fötter, armhålor etc varje dag.

Folk övertvättar så det är inte klokt idag och försöker sedan desperat att återställa med alla möjliga fuktkrämer efteråt.

Arbetar du med ett smutsigt yrke, går och tränar, ligger i rabatten och gör trädgårdsarbete etc så finns det såklart behov men om man är heltäckt av rena kläder så undrar jag var all denna magiska smuts uppstår ifrån?
    Den "magiska smutsen" uppstår från din egen kropp i form av svett, fett och döda hudceller. Att punkttvätta skrevet och mellan skinkorna, armhålor och fötter varje dag innebär absolut att det kan räcka med heldusch varannan dag. Men det är ganska krångligt att tvätta skrev och stjärt över t ex ett handfat, så en snabb dusch känns enklare. Däremot tycker jag att det finns en tendens till överanvändning av tvål och duschkrämer; på övriga kroppen räcker det oftast med att bara skölja med vatten. 
  • möjligt
    TriC skrev 2020-01-03 14:17:28 följande:

Den "magiska smutsen" uppstår från din egen kropp i form av svett, fett och döda hudceller. Att punkttvätta skrevet och mellan skinkorna, armhålor och fötter varje dag innebär absolut att det kan räcka med heldusch varannan dag. Men det är ganska krångligt att tvätta skrev och stjärt över t ex ett handfat, så en snabb dusch känns enklare. Däremot tycker jag att det finns en tendens till överanvändning av tvål och duschkrämer; på övriga kroppen räcker det oftast med att bara skölja med vatten. 

Fast om man inte tränar eller motionerar massa så är svetten och de döda huscellerna som uppstår på tre dagar knappast så mycket att det kan räknas som ohygieniskt. Fetterna som huden på armar och Ben har har ingenting med smuts att göra utan tillhör hudens naturliga försvar att tvåla bort det för sakens skull varje dag är inte bra för huden. Att bara skölja dig med vatten tar kbappast ta bort de sakerna iaf och att ersätta hudens naturliga fett med konstgjord body lotion varje dag för renlighetens skull verkar konstigt. Vill man duscha för mysigheten, eller känslan av fräschhet så kan man ju göra det men man blir inte per automatik smutsig efter 3 dagar.
  • Anonym (Hygienisk man)

Ja, det är förfärligt! En kompis berättade om en gemensam bekant som blivit dumpad av sin kvinna och han hade då sagt att det var skönt, för nu slapp han borsta tänderna och sån där skit!

Jag duschar varje dag, för det behöver jag. Min fru duschar var 2-3:e dag. Dessvärre så tvättar hon inte så ofta mer än armhålorna, så hon är inte så fräsch där nere. Jag har bett henne om det men hon tycker det är för jobbigt. Inte så kul.

Sen finns det det omvända, kvinnor som vräker på sig så mycket parfym att man drabbas av andnöd i deras närhet. Det är inte heller så trevligt.

Svar på tråden Min man missköter hygien - ledsen