• OcUlcolE

Flytta hemifrån, budget

Hej! Har kollat runt på familjeliv och läst andra trådar i liknande situationer men jag har fortfarande några obesvarade frågor som nån snäll själ kanske kan hjälpa mig med. 

Vet inte riktigt hur jag ska börja men grejen är den att jag vill flytta ut för att plugga upp mina betyg på komvux och sedan fortsätta till universitet. Problemet är den att min familj inte är stöttande och hela tiden kommer med motargument.
    "Men du har inte ens ett riktigt jobb" "Hur ska du betala hyra?" "Skaffa körkort först" "Avsluta dina gymnasiestudier först" "Du har det bra här" Lite så fast med en argare ton och lite skällsord här o där. Min familj är inte medveten om att jag sett en psykolog en gång i veckan i några månader nu och dessutom tar medicin och mår bättre nu än jag gjort tidigare. Det ideala skulle vara att jag kunde säga "Jag har mått skit här, saboterat mitt liv och nu måste jag fixa det, själv." Men dom är stränga och känsliga för det ämnet så det hade dom inte klarat av att höra och jag bryr mig om deras känslor. Dom kan inte heller hjälpa mig för dom tror inte att unga kan må psykiskt dåligt så det är inget ämne jag vill diskutera med dom utan jag vill fortsätta handskas med det själv.

Jag har jobbat helg på restaurang/café innan men hade jag jobbat deltid (30h) så hade jag tjänat lite över 3000 kr i veckan x 4 = 12000 kr + studiemedel så hamnar det på omkring 14000kr i månaden. Har även 10 000 kr sparade just nu, kommer antagligen öka innan jag hinner flytta

Min familj får det att låta omöjligt att få jobb (och allt annat omöjligt också). Jag jobbar jättehårt på att hålla motivationen och livslusten uppe men det är svårt i den här miljön. Dom tror inte att 14000 kr räcker i månaden så jag vill kunna presentera en ordentlig budget som visar att det är möjligt. Just nu ser den ut såhär:

Hyra: Ca 5000
    El/vatten: Ca 1000
    Mat: 1500
    Bredband: 450
    Transport: 500
    Hemutrus.: 600
    Hygien: 400
    Media: 200
    Hemförs.: 100
    Mobil: 450
    Övrigt: 800
    Totalt: Ca 10600 kr
    Över: Ca 3400 kr

Har inte kollat på TV på över 3 år så är inte intresserad av att skaffa en TV, möbler är inte heller viktiga. Jag har min säng, laptop o förvaring och det är allt som räcker för mig nu. Kommer antagligen köpa möbler från blocket eller nåt så småningom, det är bara inte prioriterat. Är så att säga en grov minimalist

Hur kan jag förbättra min budget ännu mer? Just nu är det bara en grov uppskattning.

TL;DR: Student vill flytta ut, se budgeten o ge tips om du vill.
  • Svar på tråden Flytta hemifrån, budget
  • OcUlcolE
    Jagochdublirvi skrev 2019-12-28 09:20:45 följande:

Kollar man på en Banks beräkning av en students budget så kan du klara det på den inkomsten du har, se tex www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/ung-18-21-ar-och-student/studentekonomi/student.html även om du har räknat annorlunda än vad de har gjort gällande tex mat

Visst, det kan vara tufft innan man kommer in i det men det är inte omöjligt. Har själv i några, om än korta perioder, levt på under existensminimum och varit berättigad till socialbidrag men då jag vill klara mig själv har jag envisats att fixa det och också gjort det.

Vad det gäller din budget så ser jag inte varför du skulle behöva både mobil och bredband. Skaffa dig ett abonnemang där du har lite mer surf på och använd mobilens internet, då kommer du undan några hundra kronor billigare. Vad det gäller Netflix etc, ha ett eller Max två sådana abonnemang. Varför ha flera olika? Jag vet att det är svårt att avvänja sig, men minska ner på film/serietittandet så får du även mer pengar över. Och när du har möjlighet för det, spara så mycket du bara kan för att ha en buffert om något skulle hända, tex du blev av med jobbet, blir sjuk, för de perioder när du inte får CSN etc

Hej, tack så mycket för att du tog din tid. Har kollat runt på länken och ska fortsätta göra det. Jag har dessutom kollat av med min pojkvän och han står nu för netflix abonnemanget så det är en kostnad mindre framöver, ska även se vad för alternativ jag har gällande spotify så att den också minskar. Angående det här med sparande och buffert så har jag redan påbörjat en men jag missade att ha med det i budgeten så tack så mycket!
  • OcUlcolE
    Noname00 skrev 2019-12-28 11:58:30 följande:

Jag tycker du ska ta med sparande som en post även om det inte är en utgift så har du den med.
    Och vet sedan hur mycket pengar du har att röra dig med.

Hej och tack för svar! Det är väldigt bra idé och dumt av mig att glömma. Jag ska ha med det i nästa budget.
  • OcUlcolE
    Mortiscia80 skrev 2019-12-28 12:10:29 följande:

Din budget (efter viss justering) ser rätt bra ut. När jag flyttade hemifrån (gick fortfarande på gymnasiet) hade jag en hyra på ca 3300:- för en tvåa i småstad och någon hundring el i månaden, matkontot (trots katt) låg aldrig på mer än 1500:-. Jag tror nog att du klarar dig ekonomiskt men det du glömmer är att du faktiskt måste plugga också, och inte bara dagtid. Kommer du verkligen orka det, eller hinna? Dessutom så ska man aldrig någonsin räkna sina kycklingar innan de kläcks, så att säga. Om du inte har fast inkomst att räkna med så kan du vilken dag som helst få problem att betala hyran, få betalningsanmärkningar, få ett rent helvete ekonomiskt på både kort och lång sikt helt enkelt. Var smart, bo hemma så länge du får. Spara dina pengar om de inte kräver dig på "hyra" medan du pluggar Komvux. Du kanske mår dåligt av att bo där men det finns ingen som säger att du måste umgås med dem, annat än möjligen måltider. Du får väl kräva lite privatliv men ska naturligtvis vara hjälpsam i hemmet, ta ut sopor eller vad det nu kan vara. Det är priset för att bo så gratis som möjligt.

Hej tack så mycket för att du delade med dig! Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var orolig över mina studier men jag har lärt mig nya sätt att handskas med det om det blir för mycket och dessutom påbörjat lite smått bara för att känna på och just nu älskar jag det. Och det här med att bo hemma så länge som möjligt så har jag inte tänkt flytta ut före sommaren, utan antagligen sen sommar/tidig höst så det är ett bra antal månader att spara ihop pengar. Det är svårt att få med allting om situationen hemma osv utan att det blir jättelångt men jag känner nu att efter några år av ha försökt att det bästa för mig och relationen till min familj i överlag är om jag flyttar ut. Tack så mycket igen för att du tog din tid!
  • OcUlcolE
    Fjäril kär skrev 2019-12-28 12:16:53 följande:

En bra sak att ta med i beräkningen är att dåliga vanor och saker du inte kan kommer vara två stora poster som kostar mycket mer pengar än du tror.

Är du tex dålig på att laga mat och inte är van att jämföra priser i affären så kommer det kosta mycket mer pengar på att leva på mackor, färdigmat, hämtmat, lunch på stan, snacks och godis

Dåliga vanor och dålig koll på vad saker faktiskt kostar kommer emellanåt dra pengar från andra poster. Två kvällar på krogen med all inclusive, med taxi hem och shoppa ett par nya jeans och vips har 2000 kronor bränts och så har du två veckor kvar tills ny lön..

Det hade jag inte heller tänkt på, tack så mycket för att du tog upp det! Brukar dock inte göra av med stora summor pengar på sådant men man vet aldrig så ska definitivt ha det i baktanke.
  • Monchichier
    OcUlcolE skrev 2019-12-28 18:55:45 följande:
    Hej tack så mycket för att du delade med dig, uppskattar alltid att få höra andras erfarenheter och ska definitivt tänka över det. Jag är dock lite utav en ensamvarg, mina utgifter nu när jag bor hemma är runt 200-600 (beroende på om jag gått ut den månaden). Har aldrig gått ut på krogen eller en konsert men vem vet, det kanske blir annorlunda i framtiden. Tack dessutom för det här med posten och personförsäkring, jag är ganska dålig på det här med försäkringar så måste nog kolla upp det noggrannare. 
    Äsch, det var så lite

Även fast du är av en ensamvarg så kommer du säkert vilja gå ut någon gång med kollegor och pluggkompisar. I dagsläget har du heller inget utrymme för ett nytt tv/dataspel om du är intresserad av det. Du har inte plats för att köpa nytt om något går sönder, som tex din laptop. Du kanske är för ung för att vara ute på krogen, så du kanske vill gå på bio någon gång, vilket du inte kommer att kunna göra speciellt ofta.

När du flyttar kommer du också kanske vilja ha eftersändning på posten om du inte vill hämta post hos dina föräldrar. Du kommer behöva bestick, tallrikar, glas, kastruller, stekpanna, dammsugare, mopp, sopborste osv så att du kan laga och äta mat. Annars kommer din matbudget springa iväg sjuuukt mycket. Och sådant är väldigt svårt att hitta på blocket då ingen efterfrågar begagnade bestick så du kommer behöva köpa det nytt och då springer kostnaden iväg snabbt.
    Du kommer också att vilja prioritera möbler. Så länge du inte bor på typ 16 kvadrat och inte har plats med så mycket så kommer det vara sjukt deprimerande att bara ha en säng och inte ens ett köksbord att sitta vid i hela lägenheten (utan köksbord kommer du vara tvungen att äta i sängen). Du kommer vilja ha gardiner, några ombyten med påslakan osv.
    Något jag också kom att tänka på är att du vill ha plats i budgeten för presenter. Speciellt om du har en stor familj går det åt väldigt mycket på ett år om ni har som tradition att köpa julklappar och födelsedagspresenter till varandra.

Jag tvivlar faktiskt på att dina utgifter är 200-600kr i månaden. Vad är det du räknar in då? Vad är det dina föräldrar betalar för dig nu som du kommer börja betala själv om du flyttar? Ta en liten funderare över vad du har nu, vad som kommer att behöva bytas i framtiden (som skor, ytterkläder och andra grejer som man måste köpa nytt i princip varje säsong), vad du använder löpande under en vecka (tandkräm, toapapper, tättmedel osv) och alla andra saker som du använder i vardagen (kanske mikro, träningskläder, strykjärn?). Allt du kommer i kontakt med innebär ju en kostnad någonstans. Och även fast du inte köper kläder varje månad lägger du säkert ner garanterat en 2-3000kr på det varje år. Vilket ändå blir 250kr i månaden, som du måste ta höjd för.

Ber om ursäkt för mina noveller till svar. Men tycker att du bör få så mycket kött på benen som möjligt innan du fattar beslutet
  • Fjäril kär

Glöm inte att räkna in och betala för facket/a-kassa!

Du måste försäkra dig om att du får pengar om du blir arbetslös.

• OcUlcolE
    Monchichier skrev 2019-12-28 19:28:13 följande:
    Äsch, det var så lite

Även fast du är av en ensamvarg så kommer du säkert vilja gå ut någon gång med kollegor och pluggkompisar. I dagsläget har du heller inget utrymme för ett nytt tv/dataspel om du är intresserad av det. Du har inte plats för att köpa nytt om något går sönder, som tex din laptop. Du kanske är för ung för att vara ute på krogen, så du kanske vill gå på bio någon gång, vilket du inte kommer att kunna göra speciellt ofta.

När du flyttar kommer du också kanske vilja ha eftersändning på posten om du inte vill hämta post hos dina föräldrar. Du kommer behöva bestick, tallrikar, glas, kastruller, stekpanna, dammsugare, mopp, sopborste osv så att du kan laga och äta mat. Annars kommer din matbudget springa iväg sjuuukt mycket. Och sådant är väldigt svårt att hitta på blocket då ingen efterfrågar begagnade bestick så du kommer behöva köpa det nytt och då springer kostnaden iväg snabbt.
    Du kommer också att vilja prioritera möbler. Så länge du inte bor på typ 16 kvadrat och inte har plats med så mycket så kommer det vara sjukt deprimerande att bara ha en säng och inte ens ett köksbord att sitta vid i hela lägenheten (utan köksbord kommer du vara tvungen att äta i sängen). Du kommer vilja ha gardiner, några ombyten med påslakan osv.
    Något jag också kom att tänka på är att du vill ha plats i budgeten för presenter. Speciellt om du har en stor familj går det åt väldigt mycket på ett år om ni har som tradition att köpa julklappar och födelsedagspresenter till varandra.

Jag tvivlar faktiskt på att dina utgifter är 200-600kr i månaden. Vad är det du räknar in då? Vad är det dina föräldrar betalar för dig nu som du kommer börja betala själv om du flyttar? Ta en liten funderare över vad du har nu, vad som kommer att behöva bytas i framtiden (som skor, ytterkläder och andra grejer som man måste köpa nytt i princip varje säsong), vad du använder löpande under en vecka (tandkräm, toapapper, tättmedel osv) och alla andra saker som du använder i vardagen (kanske mikro, träningskläder, strykjärn?). Allt du kommer i kontakt med innebär ju en kostnad någonstans. Och även fast du inte köper kläder varje månad lägger du säkert ner garanterat en 2-3000kr på det varje år. Vilket ändå blir 250kr i månaden, som du måste ta höjd för.

Ber om ursäkt för mina noveller till svar. Men tycker att du bör få så mycket kött på benen som möjligt innan du fattar beslutet
    Tack igen! Gud va mitt liv känns löjligt nu men jag går på bio omkring 4-5 ggr varje år och på restaurang/fika 8-10 ggr, sen jag gör inte riktigt annat. Jag är 19 år, glömde ha med det vilket var dumt av mig. Jag brukar gå ut ibland med dom få vännerna jag har pga min social fobi men det är väldigt sällan dyrt. Jag kollade upp hur mycket jag gjort av med denna månad och det var 238 kr i "övrigt" posten x). Mina föräldrar är hur snälla som helst, jag har bara inte en bra relation med dom men det betyder inte att dom inte bryr sig om mig och skulle låta mig vara utan dammsugare, bestick, tallrikar och glas så jag är 100% säker på att jag har hjälp på den fronten. Jag skrev innan i ett svar till någon annan att jag tänkt spara pengar i minst 6 månader till innan jag tänkt flytta som kommer gå till dom 10000 kr jag redan sparat, så jag är säker på att jag kommer ha en okej mängd pengar att röra mig med för att köpa möbler men det jag menade var att om någonting kom upp, t.ex. läkarbesök eller om någonting gick sönder att det gick före ytliga saker som inte har någon egentlig mening för mig såsom möbler, kläder, inredning och frisörbesök. Jag har redan saker som jag kommer att ta med mig såsom vinterjacka, skor och kläder, jag är den typen som har 1 par vinterskor och 1 par sneakers som jag använder i minst 2 år och det är allt. Jag älskar den minimalistiska livsstilen så en kal lägenhet ett par månader låter inte så dåligt för mig ;) Jag förstår det du säger med att om man har ett aktivt socialliv att det väldigt lätt kan kosta skjortan att upprätthålla, min bror går ut varje kväll och dag och ber hela tiden om mer pengar från mina föräldrar men det är verkligen inte jag. Tandkräm, toapapper, tvättmedel och allt sånt hade jag inte riktigt tänkt på när jag nämnde 200-600 kr då det platsar mer i "mat" posten än "övrigt" posten. Senaste plagget jag köpte var i oktober och det var en kofta för 399, så oktober månad har jag spenderat 619 kr i "övrigt". Nästa plagg jag köper kommer antagligen vara i januari eller februari helt ärligt x). Jag kommer dock definitivt öka "övrigt" och "mat" posterna i min budget men inte extremt mycket eftersom jag helt enkelt inte gör av med mycket pengar på sånt inte verkligen behövs för mig.

Jag är jättetacksam för dina svar, dom hjälper mig verkligen tänka över det här på sätt jag inte hade gjort annars, så det betyder jättemycket för mig och jag kommer fortsätta tänka över det! :)
  • OcUlcolE
    Fjäril kär skrev 2019-12-28 19:36:03 följande:

Glöm inte att räkna in och betala för facket/a-kassa!

Du måste försäkra dig om att du får pengar om du blir arbetslös.

Tack så mycket! Ska skriva ner det och kolla upp det mer.
  • Noname00

Om du ska bo med din pojkvän så blir det ju billigare på vissa poster om ni delar på dem.

• OcUlcolE
    Noname00 skrev 2019-12-28 22:36:44 följande:

Om du ska bo med din pojkvän så blir det ju billigare på vissa poster om ni delar på dem.

Ja det är framtidsplanen egentligen men grejen är att han bor i Tyskland så jag vill först bli klar med gymnasiestudierna här hemma i Sverige, och jag vill inte heller gå för snabbt fram i förhållandet :) Vi har diskuterat det väldigt mycket och kommit överens om att eftersom han är högutbildad och redan tjänar mycket mer pengar än mig att han kommer få stå för större delen av hyran och räkningarna när vi väl blir sambos så att jag kan spara mer pengar. :)
Svar på tråden Flytta hemifrån, budget