• OcUlcolE

Flytta hemifrån, budget

Hej! Har kollat runt på familjeliv och läst andra trådar i liknande situationer men jag har fortfarande några obesvarade frågor som nån snäll själ kanske kan hjälpa mig med. 

Vet inte riktigt hur jag ska börja men grejen är den att jag vill flytta ut för att plugga upp mina betyg på komvux och sedan fortsätta till universitet. Problemet är den att min familj inte är stöttande och hela tiden kommer med motargument.
    "Men du har inte ens ett riktigt jobb" "Hur ska du betala hyra?" "Skaffa körkort först" "Avsluta dina gymnasiestudier först" "Du har det bra här" Lite så fast med en argare ton och lite skällsord här o där. Min familj är inte medveten om att jag sett en psykolog en gång i veckan i några månader nu och dessutom tar medicin och mår bättre nu än jag gjort tidigare. Det ideala skulle vara att jag kunde säga "Jag har mått skit här, saboterat mitt liv och nu måste jag fixa det, själv." Men dom är stränga och känsliga för det ämnet så det hade dom inte klarat av att höra och jag bryr mig om deras känslor. Dom kan inte heller hjälpa mig för dom tror inte att unga kan må psykiskt dåligt så det är inget ämne jag vill diskutera med dom utan jag vill fortsätta handskas med det själv.

Jag har jobbat helg på restaurang/café innan men hade jag jobbat deltid (30h) så hade jag tjänat lite över 3000 kr i veckan x 4 = 12000 kr + studiemedel så hamnar det på omkring 14000kr i månaden. Har även 10 000 kr sparade just nu, kommer antagligen öka innan jag hinner flytta

Min familj får det att låta omöjligt att få jobb (och allt annat omöjligt också). Jag jobbar jättehårt på att hålla motivationen och livslusten uppe men det är svårt i den här miljön. Dom tror inte att 14000 kr räcker i månaden så jag vill kunna presentera en ordentlig budget som visar att det är möjligt. Just nu ser den ut såhär:

Hyra: Ca 5000
    El/vatten: Ca 1000
    Mat: 1500
    Bredband: 450
    Transport: 500
    Hemutrus.: 600
    Hygien: 400
    Media: 200
    Hemförs.: 100
    Mobil: 450
    Övrigt: 800
    Totalt: Ca 10600 kr
    Över: Ca 3400 kr

Har inte kollat på TV på över 3 år så är inte intresserad av att skaffa en TV, möbler är inte heller viktiga. Jag har min säng, laptop o förvaring och det är allt som räcker för mig nu. Kommer antagligen köpa möbler från blocket eller nåt så småningom, det är bara inte prioriterat. Är så att säga en grov minimalist

Hur kan jag förbättra min budget ännu mer? Just nu är det bara en grov uppskattning.

TL;DR: Student vill flytta ut, se budgeten o ge tips om du vill.
  • Svar på tråden Flytta hemifrån, budget
  • Noname00
    OcUlcolE skrev 2019-12-29 00:18:11 följande:
    Ja det är framtidsplanen egentligen men grejen är att han bor i Tyskland så jag vill först bli klar med gymnasiestudierna här hemma i Sverige, och jag vill inte heller gå för snabbt fram i förhållandet :) Vi har diskuterat det väldigt mycket och kommit överens om att eftersom han är högutbildad och redan tjänar mycket mer pengar än mig att han kommer få stå för större delen av hyran och räkningarna när vi väl blir sambos så att jag kan spara mer pengar. :)
    Hur gammal är du?
  • OcUlcolE
    Noname00 skrev 2019-12-29 01:12:18 följande:
    Hur gammal är du?
    19 år, 00a. 
  • Noname00
    OcUlcolE skrev 2019-12-29 02:56:02 följande:
    19 år, 00a. 
    Hur gammal är han, tänkte mest på att han är högutbildad?
  • Spanguolis

Hej! Det går hur bra som helst att leva på 14k i månaden. Blir det verkligen illa kan du ta in en inneboende som betalar hyra till dig. Din grov uppskattning låter rimlig. För att minska kostnader leta efter billigare bostad, bli själv inneboende hos någon eller googla på billigare elbolag/försäkringsbolag med mera. Jag har många bra tips på min blogg Två Månadslöner med du behöver leta lite där då jag skriver om blandad kring ekonomi.

/Två Månadslöner

• MeandHim

1000:- på el och vatten låter mkt?

Jag bor i brf och betalar hushållselen vilket blir ca 500:-/mån och då går tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin minst 1-2 ggr/dag vatten ingår. Du kanske kan sänka den posten lite och lägga resten på sparande? :)

• Noname00
    MeandHim skrev 2019-12-30 10:55:36 följande:

Jag bor i brf och betalar hushållselen vilket blir ca 500:-/mån och då går tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin minst 1-2 ggr/dag vatten ingår. Du kanske kan sänka den posten lite och lägga resten på sparande? :)

Det stämmer nog in mer på 2 personer.
    Vi gör av med 800kr vatten och runt 200kr el.

En normal förbrukning på en person är runt 120kr för el och 150 -200kr vatten.

Men alllt beror på vad man förbrukar.
  • OcUlcolE
    MeandHim skrev 2019-12-30 10:55:36 följande:

Noname00 skrev 2019-12-30 13:18:28 följande:

Hej tack så mycket för svar! Jag la i lite extra i dom posterna som jag var osäker på eftersom jag inte ville gå för lågt men jag håller med om att det lät lite mycket för en person så jag ska definitivt dra av lite där och lägga till i sparande :)
  • OcUlcolE
    Noname00 skrev 2019-12-29 11:42:12 följande:
    Han är 28 år och snart klar med sin masters. Så det är 9 år mellan oss.
  • OcUlcolE
    Noname00 skrev 2019-12-29 11:42:12 följande:
    Han är 28 år och snart klar med sin masters. Så det är 9 år mellan oss.
  • OcUlcolE
    Spanguolis skrev 2019-12-29 14:40:14 följande:

Hej! Det går hur bra som helst att leva på 14k i månaden. Blir det verkligen illa kan du ta in en inneboende som betalar hyra till dig. Din grov uppskattning låter rimlig. För att minska kostnader leta efter billigare bostad, bli själv inneboende hos någon eller googla på billigare elbolag/försäkringsbolag med mera. Jag har många bra tips på min blogg Två Månadslöner med du behöver leta lite där då jag skriver om blandad kring ekonomi.

/Två Månadslöner

Tack så mycket för dina tips! Det här med att ha inneboende, eller att jag själv blir inneboende hos någon har jag inte riktigt tänkt på så det ska jag ha i baktanke! Ska även titta runt på din blogg :)
  • MeandHim
    Noname00 skrev 2019-12-30 13:18:28 följande:

Vi är två vuxna och två barn varannan vecka.

4 barn varannan helg :)
  • Noname00
    MeandHim skrev 2019-12-30 22:41:49 följande:
    Vi är två vuxna och två barn varannan vecka.

4 barn varannan helg :)
    Vi har högre än genomsnittet pga en alltid är hemma och att vi gillar långa och varma duschar.
Svar på tråden Flytta hemifrån, budget