Inlägg från: Juicebaren |Visa alla inlägg
  • Juicebaren

    Nygift och otrogen

    Anonym (Stinsson) skrev 2020-02-12 14:52:09 följande:

    Det är inte alls sorgligt utan jag är stolt över hur vi tagit oss igenom det och är starkare på andra sidan och hållit ihop en familj med två små barn. Jag älskar honom och har accepterat det han gjort och förlåtit honom. 


    Jo det är allt bra sorgligt men förstår att du valt att inte se det. Finns såklart en anledning att ni inte berättat för andra. De allra allra flesta hade inte velat leva sina liv så. Med all sannolikhet kommer det dessutom upprepas. Du får väl se hur nöjd du är om 15 år med det här valet. (Hoppas såklart du slipper det, men typ alla som kan göra sånt gör det igen. Särskilt inom samma relation) Önskar dig lycka till, men håll ögonen öppna.
  • Juicebaren
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-13 19:30:08 följande:

    Jag tror läget förändrats och jag har en ny verklighet att förhålla sig till men som du ser i stinson här över går det ju att förlåta och faktiskt må bra och jag googlade mig till att 25% förlåter otrohet och går vidare. Det är ändå 1/4. Jag är ju inte heller ett vrak utan umgås med vänner, leker med min dotter, skrattar, jobbar, är social osv.

    Ja han har förnedrat mig precis som alla otrogna gör. När jag tänker på det, vilket är varje dag, blir jag så klart ledsen. Men sätt inga diagnoser på min man, han är inte unik utan otrohet är relativt vanligt..


    Nej, det kan du inte ens tro på själv. Den typ av otrohet du blivit utsatt för, den omfattning och de extrema omständigheter som föreligger, är absolut inte vanlig. Har aldrig hört talas om något liknande tidigare. Vart har du hittat siffror på att 25% förlåter? Det låter inte tillförlitligt. Kanske ett hångel på fyllan i så fall. Alla fall jag känner till har lett till separation och de har varit oerhört mycket ?mildare? former än det din man utsatte sig för.

    Är du ekonomiskt beroende av honom? Eller beroende av honom på något annat sätt? Har du varit i destruktiva relationer tidigare? Du har samma ursäkter som ett våldsoffer. ?Det var var bara si och så många gånger?, ?bara under si och så lång tid?, ?ska inte få förstöra all den annan tid som han inte...? osv. Det är inte vem som helst som gör en sån här sak! (Och det är inte vem som helst som stannar!).
  • Juicebaren

    Fan vad trött man blir på att läsa dina svar ts. Du skriver att du nu vet att du måste lämna. Sen skriver du att du kommer komma över det här. Du beskriver hur groteskt han behandlat dig. Sen hur synd det är om honom och alla förmildrande omständigheter. Håller du på så för att håll igång dramat? För att alla ska fortsätta övertyga dig och du ska kunna säga emot, bedyra hur underbar han är. Du lever typ alla människors värsta mardröm. Tips: ta dig ur den! Jag checkar nu ut från den här tråden. Du har fått så mycket stöd och hjälp och erfarenheter av andra. Inget biter. (Sen lyssnar du på den där Stinsson som uppenbart är ett troll/alt. ännu värre med huvudet i sanden än vad du själv är) Lycka till med att hålla huvudet i sanden resten av livet!

  • Juicebaren
    Anonym (Förstår precis) skrev 2020-02-19 11:18:09 följande:
    Sorgligt och konkret. Livet är verkligen relativt och omständigheter olika. Kan man komma till förlåtelse och gå vidare och göra det bästa av livet utan att gräma sig så gynner det en själv. Otrohet är vanligt, mänskligt, inte olagligt och kan ha många mer eller mindre allvarliga anledningar. Det finns inget enkelt svar. De som älskat varandra och inte hållit löften om trohet har olika berättelser.

    Man är inte ett troll som inte förstår abstraktion, förstör diskussioner, inte kan tänka två tankar samtidigt och märkligt nog relativiserar sönder allting som skrivs för den sakens skull. Projicerar du kanske lite där? Du är så sviken efter otrohet att du inte kan se detta i större perspektiv själv.
    Tänk att den här tråden aldrig dör. Släpp det, ni kan inte hjälpa TS, hon vill uppenbarligen inte lämna.

    Nu sitter sådana här idiotier och normaliserar skiten också. Kan inte ni otrogna äckel bara skapa en egen tråd eller gärna ett eget forum där ni kan skryta till varandra om hur härliga liv ni har. Vi andra som tycker synd om er och äcklas av era handlingar skulle gärna slippa era livslögner.
  • Juicebaren
    Anonym (Stinsson) skrev 2020-03-07 16:02:21 följande:

    Det är lätt att döma om en inte varit i situationen själv. Hade jag inte varit gravid hade jag kanske lämnat min man då och just därför är jag glad att jag var gravid och vågade satsa. Vi köpte vårt drömhus 6 månader efter hans otrohet där vi bor än idag. Jag födde hans barn 8 månader efter hans otrohet. Det var ett steg i att gå vidare, lämna det förgångna. Att jag fortsatte men min man är det bästa beslutet jag tagit. Ingen kan göra mig så lycklig som han och jag tror att man ibland går på gropar som testar en. Hans otrohet vittnade om hans svaga sidor men också hans känsliga sidor, vi började prata mer, kom varandra  närmre. Vårt förhållande blev finare av hans otrohet på något sätt.

    Och nej, jag är inte ett troll. Jag bor i en förort till Göteborg med volvo, villa och två små barn. Väldigt lycklig. 


    Haha! ?Att min man knullade en annan vittnar om hans känsliga sidor? ASG. ?Vårt förhållande blev finare av hans otrohet?. Vad bra!! Då är det ju fritt fram för honom att fortsätta då mao, eftersom det var så himla underbart och bara gjort allt SÅ perfekt. Shit vad patetiskt! Dör. Hoppas innerligt att du är ett troll. (Uppenbart trollande. Men bra försök! :)
  • Juicebaren
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-03-16 22:16:18 följande:

    Allt är ju relativt, han äger ju så klart den största skulden men douche är nog att ta i. 

    Ja det är värre att han faktiskt fick så starka känslor för henne, helt klart. Men han ville ju vara med henne då, inte hela tiden. Det var ett för stort steg att bryta upp enligt honom själv just för att han var kär i mig. Det var ju hon som berättade att han sagt att han kanske skulle lämna mig, han hade glömt bort det. Han valde bort henne när dom fortfarande hade en god relation. Sen får man ju inte glömma att han och jag hade en lång relation, hon en fling med honom. Så klart var hans känslor starkare för mig, vi har barn ihop. Han hade aldrig krävt att jag skulle göra abort, jag är mamman till hans barn. 

    Jag tycker inte det är normalt agerat, jag tycker det är fullständigt vidrigt. Jag vill bara försöka förstå honom för att själv ge mig någon form av förståelse. Tycker också äcklad är ett rätt starkt ord. 


    Alltså. Det är så hemskt att du fortsätter. Du är så lurad (kanske framför allt av dig själv) och i förnekelse. Förstår att du vill intala dig själv att han egentligen älskar dig. Men läs inlägget av Jw83 NOGA. Läs det sedan igen, MÅNGA gånger tills det landar fullt. Exakt såhär är det:
    Jw83 skrev 2020-03-15 12:38:43 följande:

    Nej. Jag tror han bränt sina broar på båda hållen. Egentligen är han ett svin som ingen kvinna borde lita på. Men det faktum att han kunde känna så starkt för en annan kvinna och så lätt kunde bete sig fruktansvärt illa mot ts visar ju på att vissa känslor saknas. Han älskar säker ts på sitt vis. Men inte som en partner bör. Genom att hänga fast i varandra så missar båda chansen att möta det där rätta kärleken. Den som får otrohet och svek att inte ens existerar på kartan. Nu har ts man upplevt så starka känslor. Det gör det nog svårt för honom att nöja sig med något annat i längden.

    Ts relation är nog fel för dom båda. Varför kämpa för något som inte är värt det?


    Lägg nu ner tråden. Det finns inget mer att säga.
  • Juicebaren
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-21 19:50:23 följande:

    Du vet jag resonerade som dig. Trodde aldrig min man skulle göra något sådant. Sov gott om natten säker på att jag var hans allt.

    Min man älskar mig. Punkt.


    De allra flesta gör inte heller så mot sin fru/make. Det är din make det är fel på, inte alla andra. Han älskar dig nog på sätt och vis men uppenbarligen inte tillräckligt för att avstå från att skaffa sig en älskarinna (och hinna göra henne på smällen). Det säger liksom sig självt att han helt enkelt inte älskar dig ens på nära vägar så mycket som du (och han) så gärna vill intala dig. Självklart kan du stanna ändå. Sorgligt att lägga sitt liv på det bara.
  • Juicebaren
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-23 18:36:33 följande:

    Så klart han visste, men som många förklarat som varit otrogna så tappas konsekvenstänket till förmån för frestelsen. Tidigare kunde han bara ana hur ont allt skulle göra, idag vet han och det gör att han så klart inte gör det igen.

    Min man hade heller aldrig någonsin sårat mig innan och jag skulle aldrig tidigare sagt att han var opålitlig. Förstår du inte att jag såg på min man som du ser på din? Att hans otrohet var lika otänkbar för mig som om din vore det mot fig?

    Så klart allt handlar om ett sammanhang. Hade jag bara sett ett sms hade jag blivit arg men allt tillsammans har ju blivit ett enormt svek. Men återigen - en månad kontra 10 år. I 10 år car han ?perfekt? och aldrig tidigare sårat mig och jag vet att han inte gör det ingen. Jag pratade med min mans bästa vän dom är den enda min man berättat för och han kunde heller inte förstå - han vet hur mycket min man älskar mig och håller med om att han måste hamnat i nån form av kris.

    Nej det har inte hänt förr. Aldrig. Och kommer inte hända igen. Och rent krasst är ju Mollys berättelse här över råare. Han hade ett förhållande ett halvår medan min man hade sex vid två olika tillfällen. Att bli ?besatt? av den andra kvinnan är väl dock inte så konstigt?

    En fråga bara, vad tycker du att jag ska göra? Vad är ?rätt? enligt dig?


    Ingen är perfekt. Verkligen forcerat och verklighetsfrånvänt att du klämmer in det så ofta. Du vet att det inte stämmer, eller så kan du inte se din man.

    Alltså, personligen tycker jag din makes svek är större i och med att ni har barn ihop. Plus att han faktiskt blev förälskad i henne. Det faktum att han låg med henne oskyddat samtidigt som ni försökte skaffa barn är också oerhört stört. ?Bara två nätter?, då han knullade henne 4-5 gånger. Fast med flera månaders förspel, bland annat under ert bröllop. Varför förminskar du det här? Det är ju inte rätt väg framåt. Ska du gå vidare måste du både kunna se vilket ofattbart stort svek han utsatt dig för, men också då att ni ändå älskar varandra. Båda de två verkligheterna existerar samtidigt. Klarar du inte av att gå vidare utan att förminska det han gjort så är det ju för att du inte kan förlika dig med hans otrohet. Först måste du se sanningen utan att förminska. Klart han har fina sidor också. Inget av det han nu gör/säger kommer dock kunna förändra det han gjort, så det du behöver göra är att möta och acceptera den verkligheten. Dvs verkligheten utan förskönandet.

    Ingen tror för övrigt någonsin att otroheten ska upprepas. Alla är sådär säkra som du är nu. Lika säker som du var innan på att han var trogen. Ofta upprepas den ju ändå tyvärr, ibland just pga den otrognes dåliga samvete så just samvetet och ångern är verkligen ingen garanti. Sök på Laila Dahl som skrivit en bok om hennes makes otrohet.
  • Juicebaren
    molly50 skrev 2020-04-23 20:50:44 följande:

    Mitt ex blev också kär i min väninna.

    Och de är ett par än idag.så vitt jag vet. Så nog fanns det känslor inblandade även där.

    Och han gjorde även henne med barn även om de inte heller behöll det.


    Var inte min mening att förminska din historia på något sätt, utan jag ville bara betona att ur mitt perspektiv så ser jag det som jämförelsevis ?förmildrande? att ni inte hade barn ihop! Det tycker jag personligen gör det hela oerhört mycket värre på många olika sätt. Förstår att du haft svårt att lita på andra efter det, när så många du borde kunnat lita på svek dig. Men skönt att du nu verkar ha hittat rätt i livet!
  • Juicebaren
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-24 12:38:07 följande:

    Okej, perfekt kanske är fel ord att använda, men han har aldrig någonsin skadat mig eller behandlat mig dåligt innan. Snarare tvärtom. Bortsett från hans otrohet har han varit den viktigaste personen, den mest omtänksamma och kärleksfulla person jag träffat. Jag har väldigt svårt att ta in att han - den genomsnälla, starka, smarta personen - har gjort som han gjort. Det går tvärtemot hur han varit all annan tid vi haft tillsammans. 

    Ja så klart barnen spelar in, men det gör ju också situationen än mer komplex.. Återigen, det var känslor som växte fram, dom började som vänner. Jag visste ju att dom hade kontakt, han pratade om henne här hemma som en vän. Jag reflekterade aldrig det minsta över deras relation då jag var så säker på honom. 

    Jag är medveten om vilket enormt svek han utsatt mig för. Jag förminskar inte det han gjort men för mig är det inte svart eller vitt. För mig är han inte bara ett otroget svin som han per automatik blir för er. Jag vet att han bär ansvaret för vad han gjort, jag vet att han är skyldig till ett enormt svek och jag vet att han förälskade sig i henne. Det äcklar mig varje dag. Men det är en del av vårt förhållande inte hela vårt förhållande och då står jag inför vad som väger tyngst - hans otrohet eller resten av allt vi delat? 

    Ibland pga en otrognes dåliga samvete? Jag förstår inte vad du menar - vill du utveckla? Jag vet att det låter naivt att tro att han inte kommer att göra det igen men jag ser ju hans brutala ånger, hans smärta för vad han utsatt mig och min dotter för går nästan att ta på. 

    Tack för tips på bok, ska kolla direkt!


    Jag tror vi alla förstår att han även har bra sidor och att du uppenbarligen älskar honom. Men det verkar lite som att du inte ser hela honom? Han är inte perfekt, han är en människa med brister och styrkor, precis som alla andra. Kanske är det dags att sluta täcka verkligheten med fantasier om perfektion? Rent krasst är det tyvärr så att han är en person bra sidor men också med sidor som är så pass dåliga att han är kapabel att göra såhär mot den han påstår sig älska. Han har spelat dubbelspel med dig under en längre tid, gått över alla gränser och kan ljuga dig rakt upp i ansiktet, oavsett insats för att komma undan. Hans ovanligt hänsynslösa otrohet (som också rymmer en oerhörd respektlöshet gentemot dig) skiljer honom från de flesta andra människor. Den sidan av honom måste både du och han se och acceptera. Han måste också ta höjd för det i sitt liv framöver. De panikkänslor han har nu kommer förändras och blekna med tiden. Den person han är kommer bestå. Både bra och dåliga sidor.

    Du får läsa hennes bok (eller intervjuer med henne) så framgår det hur skuldkänslorna kan sabba längre fram. De är ingen garanti för något tyvärr.

    Till syvende och sist handlar det ju om ifall ni kan bli lyckliga ihop igen? Dvs kan du bli lycklig utan att förställa verkligheten, att du kan se det groteska och det fina samtidigt utan att må dåligt? Kan du bli lycklig med någon som behandlat dig så oerhört hänsynslöst? Visst har du redan gett det ett försök? Att du saknar honom är normalt. Det betyder inte att det ska vara ni, det betyder ju bara att du inte ville att det skulle ta slut. (Det var ju inte du som orsakade separationen). Hur eller hur. Du kan ju alltid försöka igen såklart. Men isf medan du samtidigt möter verkligheten och samtidigt som du är mycket mån om dig själv. (Släpp in vänner och familj i det här som kan stötta dig ordentligt. Ta hjälp av din omgivning! )
  • Juicebaren
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-24 17:15:26 följande:

    Ja du har rätt, vi har en ny verklighet att förhålla oss till. Vi går som sagt vad i parterapi och terapi var för sig. Han går och får hjälp för hur han agerat och för att inte göra så igen, dvs få hjälp med de spärrar du nämner. 

    Jo han hävdar fortfarande att han var lycklig med mig och hade känslor för oss båda. Jag antar att det var nyfikenheten som fick honom att tippa över. Det hade nästan varit lättare om han inte vore lycklig men så var inte fallet. Möjligen hade vårt förhållande fallit in i slentrian men det var ju inte så att det inte hände saker - vi var som bekant nygifta och försökte få barn. Så jo - i en lycklig relation kan man bli kär i andra. 

    Det har du rätt i, han har skadat mig mer än någon annan. Det är svårt för mig att förlika mig med och accepterar men jag jobbar med det. Och trots hans agerande har jag fått hjälp och därmed också överväger att förlåta honom då jag tycker han är värd en andra chans. Vissa här verkar anse att hans agerande går att jämföra med misshandel eller ännu värre saker, det tycker jag är elakt och absurt. 

    Jag vet inte om jag kommer bli lycklig, men jag kommer antagligen inte bli olyckligare än vad jag är nu? Som du skriver vet jag att han agerat oärligt och äckligt, men det betyder återigen inte att det kommer upprepas. JAg vet att han kunde göra så, men jag tror inte det kommer ske igen. Trodde jag att det fanns minsta lilla chans till upprepning med henne eller någon annan hade jag aldrig förlåtit honom. 


    Du framstår som oerhört naiv och verklighetsfrånvänd. Det kommer ligga dig i fatet att du så gärna vill släta över vidden av hans agerade. Oklart varför du ens argumenterar här, tror mest det gör att du förstärker dina motargument när du sitter och skyddar honom. Du verkar mer upprörd på de här som ser ner på otrohet än vad du är på din egen man som utsatt dig och ert barn för ett vidrigt helvete för sin egen njutnings skull. Ta hjälp av dina anhöriga, möt verkligheten! Hoppas såklart att det ska gå bra för dig! Lycka till!
  • Juicebaren
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-25 14:42:04 följande:

    Du läser ju inte vad jag skriver... jag vet vad han gjort! Jag avskyr det han gjort! Jag lämnade honom för att han sårade mig så mycket! Det är ett helt ofattbart svek och otrohet är vidrigt, ännu mer vidrigt än jag trodde innan.

    MEN det är mer komplext än många här gör det. Alla ser honom som enbart min otrogna man men för mig är han ju mer. Han är framförallt pappan till mitt barn och jag vill tänka på mitt barns bästa. Att separera är ett enormt stort steg att ta och många här menar att jag ska ta det enbart pga min heder Det är som om att det enda steget att gå vidare är att lämna honom, att det inte finns några andra alternativ. Jag tycker det är att förenkla situationen.


    Självklart är alla liv och förhållanden komplexa, så det förstår alla redan. Det gäller såklart inte bara er. Trots livets komplexitet och svårigheter så är det är det oerhört få som skulle agera så som din man gjort mot dig och ert barn. Jag läser visst vad du skriver. Gör du själv det? Du skriver ovanför:
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-25 14:46:36 följande:

    Ja han hade en romans den jävla idioten. Men den var kortvarig - därmed tycker jag inte den är så brutal som många vill framställa den som. ?Den värsta otrohet jag hört om? - jag tycker det är en basic otrohet och det är lika jävla förjävligt det men det finns ju olika grader i helvetet. Hade det pågått längre hade jag inte ens övervägt att förlåta honom men nu var det relativt komprimerat.


    Haha! Som sagt, du framstår som verklighetsfrånvänd när du förminskar så här. En ?kortvarig basic otrohet?? Du menar som i att kyssa ngn på fyllan, direkt avbryta och sedan självmant berätta det för sin partner? Helt otroligt. Ta tillbaka honom då, ifall det var så basic. Varför mår du då så dåligt? Varför trycker du själv på, både i rubrik och i trådstarten, att ni var nygifta och försökte få barn, medan han gjorde älskarinnan på smällen, ifall det inte har någon betydelse för dig?

    Kanske dags att sluta argumentera här och bara ta tillbaka honom. Se hur du mår om ett halvår. Kanske klokt att i förväg bestämma hur lång tid det får ta innan du ska må bra igen med honom. Och hur du ska hantera framtiden utan några försäkringar från honom och snokande från dig (inklusive mot älskarinnan). Kan du inte släppa det här helt och fullt så kommer du ju aldrig må så bra som man ska få göra i ditt äktenskap. Det är verkligen en eländig sits du hamnat i. Man får vara väldigt tacksam att man själv inte har den här mörka historien i sitt eget äktenskap. Jag avundas dig inte.
  • Juicebaren
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-01 18:59:06 följande:

    Du som tipsade om Laila Dahl TACK! Jag har sträckläst boken och ser hur mycket fel jag gjort under det här året men också att det finns en väg framåt och att förlåtelse är möjligt. Tack!


    Hon är en mycket intressant person, tycker också den är läsvärd. Men obs! Den är inget facit, den kan ge perspektiv men inte någon lösning för dig/er, hon skriver ju om deras resa. Om du läst boken så vet du ju också att deras förhållande inte höll, trots ett väldigt långt och oerhört imponerande kämpande från hennes sida. Det föll till sist ändå pga honom...Tycker en viktig lärdom man kan dra av boken är just att det inte spelar någon roll hur hårt den bedragna kämpar, hur mycket hon/han står ut med eller måste lära sig leva med. I slutänden faller det alltid på den som bedragit.
  • Juicebaren
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-26 21:25:05 följande:

    Nej det tror jag inte, sen tror jag inte han och hon delar samma sanning. De minns allt olika. Allt blandat tillsammans gör det så klart så obeskrivligt hävla ont. Att han kunde anförtro sig till henne, skratta med henne, att han kollat nyfiket på henne, rört henne - både vänskapligt och kärleksfullt, att han blivit kåt på henne, varit i henne, kysst henne, lyssnat på henne, berömt henne. Allt det kommer alltid göra ont! Men i vårt förhållande är han så mycket mer än så... han är mer än hans svek.


    Det är klart att det gör ont. Det är inte en del av ett lyckligt äktenskap att bli utsatt för det. Du är inte älskad så som du älskar honom. Alla otrogna vill stanna när gräset inte visar sig vara grönare. Du kanske inte vill lämna, men lycklig kan du inte bli under de här premisserna. Varför tror du att du är så beroende av honom? (Varför har du inte ens körkort?)

    Vart går din gräns? Vad skulle du inte stå ut med att han utsätter dig för (och stanna)?
Svar på tråden Nygift och otrogen