• Mon 30 Dec 2019 08:37
    1134 visningar
    19 svar
    19
    1134

    Sparkad pga graviditet?!?

    Hallå!

    Jag har precis varit föräldrarledig med min son, som nu börjat förskola. Innan föräldraledigheten studerade jag och stod utan arbete när han började förskolan. Sökte då jobb som en galning och fick napp ganska snabbt! Ska nu påbörja min anställning 13 januari, en provanställning på 6 månader som förhoppningsvis övergår i fast anställning om allt går som det ska. 1 vecka efter beskedet om att jag hade fått jobbet kändes det märkligt i magen, utebliven mens osv. Tog test och det var positivt, är gravid i ca vecka 7..

    Hur blir detta med mitt blivande arbete?? Vad säger jag till chefen och har de rätt att säga upp mig eller avbryta avtalet pga graviditeten? Känns i så fall som ?diskriminering?(?) och har googlat och läst att det finns något anställningsskydd specifikt för blivande mödrar osv.

    Behöver hjälp, vet inte vad jag ska göra?!

  • Svar på tråden Sparkad pga graviditet?!?
  • Mon 30 Dec 2019 08:52
    #1
    +1

    Man får inte sparka någon pga graviditet. Problemet är att du har provanställning. Den kan avslutas i förtid av arbetsgivaren utan att de uppger något skäl. Skulle de säga att det är pga graviditeten kan du få skadestånd men säger de inget eller något annat är det inte så mycket att göra.

  • Mon 30 Dec 2019 08:58
    #2
    +1

    Hej!

    Grattis till graviditeten!

    Såhär, nej chefen kan inte säga upp dig pga av att du är gravid, det vore som du säger diskriminering. Men iom att du har en provanställning så har chefen möjlighet att avsluta provanställningen utan särskilda skäl och hen behöver heller inte ange varför hen avslutar provanställning. Provanställning är ju just till för er båda att pröva om det här är en anställning som funkar båda, du kanske inte trivs och då slipper du uppsägningstiden eller chefen kanske inte tycker att der funkar av någon anledning typ brist på prestation eller förändringar i verksamheten som gör att din tjänst inte längre behövs. OM provanställningen avslutas och du tror att det beror på din graviditet så kontakta facket (om du är medlem) för att reda i det, men det är inte säkert att du får "rätt" ändå. Men som sagt, att du har en provanställning gör det mycket osäkrare för dig eftersom det som sagt inte måste finnas en motivering till varför den avslutas/inte övergår i en tillsvidareanställning.

    Lycka till!

  • Mon 30 Dec 2019 10:19
    #3

    Okej..

    Så egentligen är det bara för mig att säga som det är så får det bära eller brista?

    Han är själv pappa till två små barn så man kan ju hoppas han har förståelse och kanske kan tänka sig in i situationen själv. Han verkar otroligt förstående, snäll och empatisk men samtidigt är han ju chef och vill företagets bästa, det kan ju resultera i att han ser mig som ett ?problem? för företaget

  • Mon 30 Dec 2019 10:43
    #4
  • Mon 30 Dec 2019 11:06
    #5
    Tildaas skrev 2019-12-30 10:19:48 följande:

    Okej..

    Så egentligen är det bara för mig att säga som det är så får det bära eller brista?

    Han är själv pappa till två små barn så man kan ju hoppas han har förståelse och kanske kan tänka sig in i situationen själv. Han verkar otroligt förstående, snäll och empatisk men samtidigt är han ju chef och vill företagets bästa, det kan ju resultera i att han ser mig som ett ?problem? för företaget


    Som sagt kan chefen avsluta din provanställning utan giltiga skäl, men får inte avsluta den PÅ GRUND AV att du gravid, precis som det står på do's hemsida. Det är upp till dig att bevisa att du blivit diskriminerad pga graviditeten vilket kan vara svårt. Men om du berättar och inte får en tillsvidareanställning så är det ju lättare att gå på den linjen än om du inte berättat och inte får en tillsvidareanställning, om du förstår vad jag menar?

    Men om arbetsgivaren kan bemöta dina påståenden om att det det inte är pga graviditeten, och kan bevisa det, tex att der handlar om misskötsel från din sida så kan det ändå vara ok att avsluta provanställningen TROTS att du är gravid. Så skulle det ske så kontakta facket som kan hjälpa dig i sådant fall!
  • Mon 30 Dec 2019 12:42
    #6
    LaserFrida skrev 2019-12-30 11:06:36 följande:

    Som sagt kan chefen avsluta din provanställning utan giltiga skäl, men får inte avsluta den PÅ GRUND AV att du gravid, precis som det står på do's hemsida. Det är upp till dig att bevisa att du blivit diskriminerad pga graviditeten vilket kan vara svårt. Men om du berättar och inte får en tillsvidareanställning så är det ju lättare att gå på den linjen än om du inte berättat och inte får en tillsvidareanställning, om du förstår vad jag menar?

    Men om arbetsgivaren kan bemöta dina påståenden om att det det inte är pga graviditeten, och kan bevisa det, tex att der handlar om misskötsel från din sida så kan det ändå vara ok att avsluta provanställningen TROTS att du är gravid. Så skulle det ske så kontakta facket som kan hjälpa dig i sådant fall!


    Det du skriver är fel Laserfrida. Om TS provanställning inte övergår i tillsvidareanställning eller avslutas i förtid och du TS misstänker att det handlar om din graviditet så är det (trots att provanställning är den osäkraste anställningsformen) ändå lurigt för arbetsgivaren att göra så. Anledningen är att det är arbetsgivaren som har bevisbördan, vilket betyder att han måste bevisa att uppsägningen inte beror på din graviditet. Du behöver bara säga att du misstänker diskriminering varpå ansvaret omedelbart ligger hos arbetsgivaren att bevisa motsatsen. Då måste du alltså ha misskött dig och arbetsgivaren måste kunna bevisa det. Inte så lätt alltid.

    Du måste alltså INTE bevisa att du har blivit könsdiskriminerad. Det är din arbetsgivare som måste bevisa att hen inte har diskriminerat dig.

    Tyvärr vinner du troligen ändå inte så mycket mer än kanske lite skadestånd om det går så långt att arbetsgivaren blir fälld. Tjänsten vill man troligtvis inte ha tillbaka om man varit i tvist med arbetsgivaren, och tyvärr påverkar ju en tvist framtida referenser. En trist situation för alla inblandade.

    Men! Med största sannolikhet kommer det gå bra och du får tillsvidareanställning och chefen ordnar en vikarie under din föräldraledighet.
  • Mon 30 Dec 2019 12:47
    #7

    Hoppsan, uttalade mig lite för snabbt ovanför. Detta gäller: Enligt 6 kap. 3 § Diskrimineringslagen krävs att den som har blivit utsatt för diskriminering visar på omständigheter som ger anledning att anta att denne har blivit diskriminerad. Om du uppfyller detta relativt låga beviskrav så är det upp till arbetsgivaren att bevisa att diskriminering inte har förekommit. Det rör sig alltså om en så kallad delad bevisbörda.

  • Mon 30 Dec 2019 12:56
    #8
    Solblomma30 skrev 2019-12-30 12:42:54 följande:

    Det du skriver är fel Laserfrida. Om TS provanställning inte övergår i tillsvidareanställning eller avslutas i förtid och du TS misstänker att det handlar om din graviditet så är det (trots att provanställning är den osäkraste anställningsformen) ändå lurigt för arbetsgivaren att göra så. Anledningen är att det är arbetsgivaren som har bevisbördan, vilket betyder att han måste bevisa att uppsägningen inte beror på din graviditet. Du behöver bara säga att du misstänker diskriminering varpå ansvaret omedelbart ligger hos arbetsgivaren att bevisa motsatsen. Då måste du alltså ha misskött dig och arbetsgivaren måste kunna bevisa det. Inte så lätt alltid.

    Du måste alltså INTE bevisa att du har blivit könsdiskriminerad. Det är din arbetsgivare som måste bevisa att hen inte har diskriminerat dig.

    Tyvärr vinner du troligen ändå inte så mycket mer än kanske lite skadestånd om det går så långt att arbetsgivaren blir fälld. Tjänsten vill man troligtvis inte ha tillbaka om man varit i tvist med arbetsgivaren, och tyvärr påverkar ju en tvist framtida referenser. En trist situation för alla inblandade.

    Men! Med största sannolikhet kommer det gå bra och du får tillsvidareanställning och chefen ordnar en vikarie under din föräldraledighet.


    Är det en provanställning kan ju anställningen avslutas utan att ts skulle ha misskött sig. Arbetsgivaren kan avsluta den av vilken anledning som helst så länge det inte är diskriminerande.
  • Mon 30 Dec 2019 13:19
    #9

    Tack för svar iaf!!

    Jag får helt enkelt berätta så får vi se hur det går.

    Detta är en tjänst som är som klippt och skuren för mig och jag VET att det kommer gå så bra och det här är ett område där jag kan göra bra ifrån mig, trist om arbetsgivaren ser graviditeten före kompetensen PLUS att det känns så orättvist eftersom jag är den i min och min partners förhållande som kan bli gravid, hade jag varit man så hade det ju inte varit några konstigheter, men man har liksom inget val som kvinna, det är jag som MÅSTE bära barnet (älskar o vara gravid det är inte det) men mannens situation förändras ju inte så mycket på arbetsfronten åtminstone första tiden om man ammar. Som sagt har han själv två barn och berättade att han varit pappaledig med båda två halva tiden, så man får väl hoppas att han kan tänka sig in i situationen. Det är ju förstås ingen toppen-timing med graviditet i samband med en provanställning, det var inte inte riktigt planerat (det är det väl sällan) men jag tänker inte göra abort och byta mitt barn i magen mot ett arbete. då får det lösa sig på annat sätt.

  • Mon 30 Dec 2019 13:26
    #10
    Tildaas skrev 2019-12-30 13:19:02 följande:

    Tack för svar iaf!!

    Jag får helt enkelt berätta så får vi se hur det går.

    Detta är en tjänst som är som klippt och skuren för mig och jag VET att det kommer gå så bra och det här är ett område där jag kan göra bra ifrån mig, trist om arbetsgivaren ser graviditeten före kompetensen PLUS att det känns så orättvist eftersom jag är den i min och min partners förhållande som kan bli gravid, hade jag varit man så hade det ju inte varit några konstigheter, men man har liksom inget val som kvinna, det är jag som MÅSTE bära barnet (älskar o vara gravid det är inte det) men mannens situation förändras ju inte så mycket på arbetsfronten åtminstone första tiden om man ammar. Som sagt har han själv två barn och berättade att han varit pappaledig med båda två halva tiden, så man får väl hoppas att han kan tänka sig in i situationen. Det är ju förstås ingen toppen-timing med graviditet i samband med en provanställning, det var inte inte riktigt planerat (det är det väl sällan) men jag tänker inte göra abort och byta mitt barn i magen mot ett arbete. då får det lösa sig på annat sätt.


    Håller tummarna för att det är en vettig arbetsgivare!
  • Mon 30 Dec 2019 13:34
    #11

    Vet flera som varit på provanställning och inte fått fast då dom blivit gravida, arbetsgivaren säger såklart inte att det är skälet. Sämst tid att bli gravid på.


    - Man är inte bättre än man gör sig -
  • Tue 31 Dec 2019 06:04
    #12

    Berätta när provanställningen är över.

  • GGN
    Tue 31 Dec 2019 07:05
    #13

    De kan avbryta, ja.

  • GGN
    Tue 31 Dec 2019 07:07
    #14
    AmericanMommy skrev 2019-12-31 06:04:34 följande:

    Berätta när provanställningen är över.


    Då blir man populär...
  • Tue 31 Dec 2019 09:09
    #15
    AmericanMommy skrev 2019-12-31 06:04:34 följande:

    Berätta när provanställningen är över.


    Är nog rätt svårt att dölja en graviditet till v 35...
  • Tue 31 Dec 2019 09:34
    #16
    Tildaas skrev 2019-12-30 13:19:02 följande:

    Tack för svar iaf!!

    Jag får helt enkelt berätta så får vi se hur det går.

    Detta är en tjänst som är som klippt och skuren för mig och jag VET att det kommer gå så bra och det här är ett område där jag kan göra bra ifrån mig, trist om arbetsgivaren ser graviditeten före kompetensen PLUS att det känns så orättvist eftersom jag är den i min och min partners förhållande som kan bli gravid, hade jag varit man så hade det ju inte varit några konstigheter, men man har liksom inget val som kvinna, det är jag som MÅSTE bära barnet (älskar o vara gravid det är inte det) men mannens situation förändras ju inte så mycket på arbetsfronten åtminstone första tiden om man ammar. Som sagt har han själv två barn och berättade att han varit pappaledig med båda två halva tiden, så man får väl hoppas att han kan tänka sig in i situationen. Det är ju förstås ingen toppen-timing med graviditet i samband med en provanställning, det var inte inte riktigt planerat (det är det väl sällan) men jag tänker inte göra abort och byta mitt barn i magen mot ett arbete. då får det lösa sig på annat sätt.


    Jag hoppas verkligen att det är en vettig arbetsgivare och att det löser sig för dig! Se till att visa framfötterna och göra ett riktigt bra jobb så kommer alla vettiga chefer vilja ha kvar dig, även om de kanske blir lite irriterade på situationen! Och klart du inte ska byta barn mot jobb!! Håller tummarna att allt går bra för er! :)
  • Tue 31 Dec 2019 10:52
    #17

    I arbetet ingår mycket telefonsamtal och mailande, så chefen har själv sagt att man kan göra en hel del hemifrån.

    Det kan man ju även tillägga när man berättar om graviditeten, att jag kommer ha möjlighet att göra en hel del hemma så kommer inte behöva vara föräldrarledig 100%, och kan göra mycket när min sambo kommer hem från jobbet. Kanske att han då tycker det är mer överkomligt?

    Hoppas iaf det löser sig!

  • Tue 31 Dec 2019 13:43
    #18

    Hej,

    Jag tycker inte att du ska oroa dig. Jag menar som arbetsgivare är det ju ingen stor överraskning att man skaffar ett syskon till sitt barn. Jobba på och gör bra ifrån dig sedan berättar du om graviditeten när du känner att det är dags för det. Jag ser i alla fall långsiktigt på mina anställda och en föräldraledighet är under en begränsad tid. Grattis till graviditeten!

  • Tue 31 Dec 2019 20:34
    #19
    solkakan skrev 2019-12-31 13:43:00 följande:

    Hej,

    Jag tycker inte att du ska oroa dig. Jag menar som arbetsgivare är det ju ingen stor överraskning att man skaffar ett syskon till sitt barn. Jobba på och gör bra ifrån dig sedan berättar du om graviditeten när du känner att det är dags för det. Jag ser i alla fall långsiktigt på mina anställda och en föräldraledighet är under en begränsad tid. Grattis till graviditeten!


    Åh, tack för lite positivitet!

    Känns hur läskigt som helst såklart men jag HOPPAS han tänker som dig!
Svar på tråden Sparkad pga graviditet?!?