• Anonym (ica)

En fråga om avstämning på ICA, nån personal här?

HJÄLP!

Idag var jag på ICA och handlade, jag fick en avstämning.

Då visade det sig att jag hade en kiwi mer än vad jag hade scannat, som jag måste ha missat! Jag hade scannat 11 men hade 12 i påsen. 

Hon sa det var ok.

Men vad händer nu? Klickade hon i att det var ok ändå och jag slipper en massa extra avstämningar framåt?

Eller känner systemet av det som ett negativt resultat och jag åker på en massa extra kontroller?

Nån personal som vet?

• Svar på tråden En fråga om avstämning på ICA, nån personal här?
  • Anonym (Sara)

Spelar det någon roll?

• Anonym (Anonym)

Om hon inte sa något då och begärde att du skulle betala osv osv så lär hon ha godkänt det. De brukar säga till om de blir purkna.

• Anonym (ICA2)

Systemet känner av det.
    Du kommer snart bli kollad igen, har du inget att anmärka på så står du på "ruta ett" igen. Har du felscannat så kommer du bli kollad snart igen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (ICA2) skrev 2019-12-30 18:45:26 följande:

Systemet känner av det.
    Du kommer snart bli kollad igen, har du inget att anmärka på så står du på "ruta ett" igen. Har du felscannat så kommer du bli kollad snart igen.

Det stämmer inte. Jag råkade scanna fel en gång i somras, också bara en liten skitgrej så där, jag har inte fått en enda avstämning sedan dess. Ofta är för mig kanske efter bara någon månad, inte när det gått mer än ett halvår.
  • Anonym (ica)
    Anonym (Sara) skrev 2019-12-30 18:36:20 följande:
    Spelar det någon roll?
    Ja, för mig gör det faktiskt det, annars hade jag inte frågat.
  • Anonym (Jag)

Det blir en bock för dig i systemet, är en liten summa så inget personalen borde reagera på direkt. Kan bli någon mer avstämning inom det närmsta för dig, men det beror även på hur dina avstämningar sett ut innan, hur många gånger du handlat i butiken och lite sånt.

• Anonym (ICA2)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-30 19:00:14 följande:
    Det stämmer inte. Jag råkade scanna fel en gång i somras, också bara en liten skitgrej så där, jag har inte fått en enda avstämning sedan dess. Ofta är för mig kanske efter bara någon månad, inte när det gått mer än ett halvår.
    Det stämmer.

Handlar det om ett par tre kronor så passerar det men är det mer så blir det som jag skrev.
  • Anonym (Troll)

Vem köper så många kiwis? Troll....

• Anonym (.)

Du har som en rating. Ju fler klarade avstängningar desto bättre rating. Ju fler fel, desto sämre rating får du.

Sen avgör ju slumpen om du kollas eller ej, men ju sämre rating desto större chans för avstämning. Dvs det blir tätare avstängningar.

De tar hänsyn till beloppet. En missad sak för 5kr när man regelbundet handlar för 1000 lappar är liksom ingen stor grej. Men "råkar" man glömma scanna oxfilé när man köper övriga varor för en 50lapp så blir det ju betydligt allvarligare fel.

• Anonym (Ica-kund)
    Anonym (.) skrev 2019-12-30 21:06:06 följande:

Du har som en rating. Ju fler klarade avstängningar desto bättre rating. Ju fler fel, desto sämre rating får du.

Sen avgör ju slumpen om du kollas eller ej, men ju sämre rating desto större chans för avstämning. Dvs det blir tätare avstängningar.

De tar hänsyn till beloppet. En missad sak för 5kr när man regelbundet handlar för 1000 lappar är liksom ingen stor grej. Men "råkar" man glömma scanna oxfilé när man köper övriga varor för en 50lapp så blir det ju betydligt allvarligare fel.

Gissar du (logiskt resonemang) eller känner du till hur algoritmen är uppbyggd?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (ICA2) skrev 2019-12-30 20:25:20 följande:
    Det stämmer.

Handlar det om ett par tre kronor så passerar det men är det mer så blir det som jag skrev.
    Då stämmer det fortfarande inte. Värdet var ca 14:90 kr.
  • Anonym (ica)
    Anonym (Troll) skrev 2019-12-30 20:26:56 följande:
    Vem köper så många kiwis? Troll....
    Troll? Varför då? Jag köpte en massa frukt för jag ska göra en stor fruktsallad till ikväll.

Vem skulle trolla om kiwis?? 

Förklara göra hur du tänkte nu.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Självklart är det lite pinsamt att få en avstämning och det visar sig att man gjort fel. En gång hade jag dock bytt till en billigare vara efter scanningen, så avstämningen gjorde att det blev billigare!

Jag vet inte om Willys fortfarande har problemet, men om man tidigare scannade snabbt så kunde det hända att scannern pep för varje streck-kod men den ändå hade glömt registrera. Det hände mig när jag köpte 5 paket mjölk och jag scannade samma paket 5 gånger i snabb följd. Jag hörde 5 pip, men vid avstämningen visade det sig att bara 4 paket hade blivit registrerade.

Några gånger har jag varit med om en "snabb-avstämning", men jag minns inte vilka butiker. Det går till så att expediten väljer ut några varor och kollar att de blivit registrerade. Jag tror de försöker välja de dyrare varorna, men jag vet inte vad de har för instruktioner.

Extra avstämningar i framtiden pga fel vid ett tillfälle är inget att bekymra sig för.
    Vi har 2 st ICA MAXI inom räckhåll. På det ena har man fått en kex-choklad vid avstämning om allt är korrekt. På den andra ICA MAXI får man ingenting, oavsett om avstämningen hittar fel eller inte.

• Svensk och stolt

Det som är mest irriterande med avstämningar är att man själv måste plocka ihop alla saker. Vore trevligt om personalen inte bara plockade ur utan även plockade tillbaka alla sakerna.

• Anonym (??)

Jag har fått avstämning fyra gånger i rad nu, men det har varit rätt varje gång, så det där med extra koll kan knappast stämma....

• cosinus

Nu är det några år sen men jag frågade på Coop hur det eg funkade. De sa att systemet hade en 6-gradig skala där man började på 3 och sen ökade eller sjönk beroende på resultatet. Enligt tjejen som förklarade skulle inte en mindre miss på högsta nivån ha någon större inverkan på ens rating medans upprepade misstag såklart påverkar.

Själv har jag haft det att misstämma några gånger. Lappar från frukt som lossnat och satt sig på andra fruktpåsar, en dotter som höll i en påse med tuggummin (den var scannad men kom aldrig genom avstämningen och då stämde ju inte slutsumman) och lite sånt. Aldrig upplevt att de grejorna påverkar men faktiskt så har jag alltid scannat rätt när jag blivit kollad men avstämningen har av olika anledningar då inte blivit korrekt. Men det vet ju inte systemet.

• Hugge47
    Svensk och stolt skrev 2019-12-31 22:10:43 följande:

Det som är mest irriterande med avstämningar är att man själv måste plocka ihop alla saker. Vore trevligt om personalen inte bara plockade ur utan även plockade tillbaka alla sakerna.

Lustigt. Jag tycker precis tvärtom.

I min butik skall personalen alltid komma och packa mina varor vid en avstämning. Men jag vill helst packa själv. Det blir sällan bra när dom skall packa.

Så jag vill helst att dom håller sig borta.

Det händer dessutom så sällan att det inte ens är jobbigt.
    Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • Anonym (jo)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2019-12-31 15:13:49 följande:

Självklart är det lite pinsamt att få en avstämning och det visar sig att man gjort fel. En gång hade jag dock bytt till en billigare vara efter scanningen, så avstämningen gjorde att det blev billigare!

Jag vet inte om Willys fortfarande har problemet, men om man tidigare scannade snabbt så kunde det hända att scannern pep för varje streck-kod men den ändå hade glömt registrera. Det hände mig när jag köpte 5 paket mjölk och jag scannade samma paket 5 gånger i snabb följd. Jag hörde 5 pip, men vid avstämningen visade det sig att bara 4 paket hade blivit registrerade.

Några gånger har jag varit med om en "snabb-avstämning", men jag minns inte vilka butiker. Det går till så att expediten väljer ut några varor och kollar att de blivit registrerade. Jag tror de försöker välja de dyrare varorna, men jag vet inte vad de har för instruktioner.

Extra avstämningar i framtiden pga fel vid ett tillfälle är inget att bekymra sig för.
    Vi har 2 st ICA MAXI inom räckhåll. På det ena har man fått en kex-choklad vid avstämning om allt är korrekt. På den andra ICA MAXI får man ingenting, oavsett om avstämningen hittar fel eller inte.

Jo, så är det fortfarande så man får kolla att rätt antal har gått in. 
    Dock upplever jag att det är så på alla affärer, inte bara på Willys. 
Svar på tråden En fråga om avstämning på ICA, nån personal här?