• Anonym (Orolig kl 5 på morgonen...)

    Är jag gravid trots min hormomspiral...

    Hej, för 6 månader sedan satte jag in en hormomspiral (Kyleena). Allt funkade bra tills nu för ungefär 2 veckor sedan då mensen inte kom. (och ja javet att mensen kan försvinna). Har bara haft konstiga symptom som en konstig värk i magen som mest riktade sig vid äggstockarna (speciellt den på höger sida) och en ilande smärta i livmodertappen till och från. Sedan kom ömmande bröst också.. Vet inte om jag inbillar mig nu men känner mig nästan lite illamående och just nu vet ja ej om allt är skengraviditet för att ja stressar upp mig eller eventuellt att jag bara har ägglossning eller kanske att spiralen stöts ut litegranna eller bara att jag är gravid.

    Mamma säger att jag inte ska oroa mig och att man kan få ont osv (hon själv har haft hormonspiral i 15 år). Men jag är bara 17 och vet inte hur jag ska hantera allt om jag är gravid... Är så rädd för jag VILL INTE HA BARN. Om spiralen stöts ut borde jag väl känt det? Innan min förväntade mens så hade jag inga besvär och därför kanske det är en skengraviditet? Sannolikheten att bli gravid är ju obefintlig säger dem ju! Jag har tänkt ta ett test och kolla att spiralen sitter på plats så fort bm är tillbaka från sin semester (bor nämligen i en liten ort). Är det vanligt att känna allt detta med en hormonspiral eller??!? Asså nej usch mår inte alls bra just nu! Kan ni erfarna om spiraler skriva något åt mig som är oerfaren så att jag åtminstone kan få sova lite iallafall...

  • Svar på tråden Är jag gravid trots min hormomspiral...
  • Anonym (K)

    Be din mamma köpa ett test om du inte har råd själv eller tycker det känns pinsamt! Ibland när man oroar sig så kommer inte mensen som den ska. När jag var yngre var mensen försenad med ca 2-3 veckor. Blev rädd, tog ett test som var negativt. Så jag slappnade väl av och dagen efter kom mensen :)

  • Johanna1986

    Jag blev gravid trots kyleena. Bytte till

    Mirena. Blev gravid igen. Blir man dessutom gravid med spiral e de väldigt hög risk att de e ett utomkvedshavandeskapen. Så hade jag varit dig hade jag köpt ett test redan idag p testat. E din mens försenad för att du e gravid så ska de visa på testet direkt. Lycka till och uppdatera oss gärna!

  • Anonym (Tips från coachen)

    Äkta skengraviditet är väldigt ovanligt bland människor så det är du knappast. Däremot kan det vara tecken inför mens.

Svar på tråden Är jag gravid trots min hormomspiral...