• Alexi

    Hur gör andra med pengar när barn följer med kompisar på aktiviteter?

    Det här med betalning när man tar med andras barn på aktiviteter. Jullov och vi hittar på saker. Bjuder gärna med en kompis var till barnen, på lekland, på bio, åka skridskor osv. Det är skolbarn det handlar om som är medvetna om att saker kostar osv.

    Vi säger inget specifikt om pengar när vi frågar om kompisen vill följa med. Vi har råd att betala så blir det så blir det så. Men det är ändå intressant att höra hur andra gör.

    Det kan ju gälla både pengar för inträdet och pengar för mat och fika.

    Sitter på ett lekland med barnen och två kompisar. Ena barnet, där har föräldern (utan att fråga) swishat en ordentlig summa innan som räcker till både inträde och fika. Det andra barnet har vare sig barnet eller föräldern sagt något. Jag betalade entren för alla barnen. På leklandet har kompisen köpt en dricka var till sig och mitt barn. Sen skulle de köpa fika och då kom mitt barn och bad om pengar som täckte fikat till både hen och kompisen.

    Jag kommer inte kräva pengar utan får jag några i efterhand så får jag. Men hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Hur gör andra med pengar när barn följer med kompisar på aktiviteter?
  • Anonym (Filifjonkan)

    Som förälder, i samband med att mitt barn får frågan om att följa med och jag tackar ja (för jag utgår från att kompisens förälder i samtliga fall i förväg blivit kontaktad innan ni ger er iväg till leklandet osv) så frågar jag vad biljetten kostar och sedan swishar jag i förväg för biljett + en rimlig summa för ex en fika. Om dyrare saker tillkommer (ex hela måltider ute) och jag inte blivit informerad i förväg, betalar jag i efterskott, men gnisslar inombords lite, eftersom det ju inte var överenskommet.

    Hade jag det väldigt knappt om pengar den månaden av någon anledning (ex sjukskrivning) och det var en nära kompis till mitt barn så hade jag sagt som det var, att mitt barn gärna följer med men hushållsekonomin klarar enbart kanske fika men inte inträde just nu. Sedan får kompisens förälder göra som hen vill.

    Men jag skulle också lära mitt barn att aldrig tacka ja till någonting utan att informera mig först, kanske det är så som hänt? Snabba beslut? Barnet blir tillfrågat och ropar "ja!" utan att föräldern blivit informerad?

  • Anonym (mmm)

    Jag bestämmer med föräldern i samband med att man gör upp. Vill inte ha överraskningar efteråt där de inte betalar, om jag nu hade tänkt att de borde det. Blir pinsamt för båda parter annars.

  • Anonym (fult sätt)

    Jags om förälder skickar alltid med mina barn pengar till inträde + fickpengar, sen om föräldrarna vill vara snälla och bjuda ändå eller har ex frikort dyl så är det upp till dom men jag förutsätter inte att andra ska betala bara för att mitt barn får hänga med. Jag tycker själv det blev lite snopet i somras, när sonens kompis bjöd med sig själv till Liseberg. Sonen och kompisen fråga om kompisen kunde hänga med, och plats fanns i bilen. Jag sa till kompisen (12 år) lite tveksamt, "jao, vi har plats i bilen men du får väl ringa och fråga dina föräldrar eftersom det kostar en hel del och vi blir borta hela dagen". Han ringde sin mamma med högtalaren på och hon sa att det var okej men han skulle komma hem innan. Hna kom tillbaka med bara sin vindjacka och vid entrén så fråga jag om mamma skickat med några pengar men nej. Så jag fick stå för entré + åkband + mat + godis ca 1000kr extra. Nu har jag råd men det är fult av föräldrarna.. så skulle jag aldrig ha gjort. Vill jag vara generös så säger jag att jag bjuder med, jag kan bjuda på bowling eller simhallen men inte en heldags utflykt.

  • Anonym (H)

    Jag skulle skicka med barnet pengar för dess inträde/mat/fika (alternativt gett pengarna direkt till kompisens föräldrar beroende på barnets ålder).

  • Mandel

    För mig är det självklart att jag ska betala för mitt barn, så jag frågar alltid hur mycket pengar jag ska swisha.
    Om kompisens förälder svarar att de betalar så sparar jag det i mitt minne och nästa gång när jag kör barnen så behöver inte de föräldrarna betala för sitt barn.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Giftskåneman

    Barnen hade alltid med sig pengar för inträde fika etc. Ibland ville de andra barnens föräldrar betala ändå, då betalade vi när de följde med osd.

  • Twinmom13

    Bjuder jag med en kompis så är jag också beredd på att behöva betala. Bjuder jag med kompisens familj, ex hej vi ska på badhuset följ med om ni vill, så räknar jag med att kompisens familj betalar för sig själva.

    Om mina barn blir medbjuden så frågar jag hur mycket jag ska swisha i samband med att dom ska åka. Sen kan hända att barnet blir bjuden, men då har jag iaf frågat och gjort rätt för oss.

  • Elin P

    Man kan ju inte kräva betalt men om det är artiga föräldrar så betalar de troligen utan att man måste be om det. Jag brukar försöka välja billiga eller gratis aktiviteter om jag ska ha med kompisar till barnen oftast. Det kan ju bli ruskigt dyrt annars om man ska betala både inträde och fika till kanske två extra barn. Själv erbjuder jag absolut att betala om mina barn får följa med någon.

  • Alexi

    Vi fick inga pengar för den här aktiviteten och kommer inte be om det heller. Hade det varit större summor hade vi förstås kollat av det i förväg men nu rörde det sig om ca 200 kr så det får vara. Men jag är lite fascinerad över att man inte ser till att betala för sitt barn.

  • Elin P
    Alexi skrev 2020-01-04 20:21:03 följande:

    Vi fick inga pengar för den här aktiviteten och kommer inte be om det heller. Hade det varit större summor hade vi förstås kollat av det i förväg men nu rörde det sig om ca 200 kr så det får vara. Men jag är lite fascinerad över att man inte ser till att betala för sitt barn.


    Ja det är märkligt. Men en del föräldrar tänker inte så. Jag har kompisar till mitt barn som varit hemma hos oss och lekt typ 4 gånger i månaden samt då ätit här varje gång. Utan att vi ens får ett tack eller att de någon gång bjuder tillbaka. Tror inte de förstår det.
  • Anonym (Mrs Money)

    Vi brukar erbjuda att swisha pengar och de tackar nej. Kompisarnas föräldrar brukar göra detsamma och vi tackar nej. :)

  • Anonym (Tja)

    Om jag ska vara ärlig...

    Bjuder vi med ett annat barn så tänker jag nog att vi betalar. Men då brukar vi inte bjuda med till dyrare saker, men ofta till typ kvartersbion eller lunch eller det lokala badhuset som inte är så dyrt.

    Så då bjuder vi alltså. MEN jag blir ändå lite besviken om inte föräldrarna ERBJUDER sig att betala. ????

    Och det är klart att jag hoppas att våra barn blir bjuda någon annan gång. ????

    Dyrare saker (typ Grönan, djurpark) etc bjuder vi aldrig med till, helt enkelt eftersom vi så sällan går på sådant och när vi går är det en familjegrej.

  • Anonym (Helena)

    Nu är mina barn vuxna men då de var små så sa jag alltid att jag inte betalar för kompisar.
    Så antingen skickade föräldrarna med pengar eller så fick inte kompisen följa med. 

    Med undantag av badutflykter då jag packat matsäck, då har jag bjudit.

Svar på tråden Hur gör andra med pengar när barn följer med kompisar på aktiviteter?