Hur gör andra med pengar när barn följer med kompisar på aktiviteter?
Som förälder, i samband med att mitt barn får frågan om att följa med och jag tackar ja (för jag utgår från att kompisens förälder i samtliga fall i förväg blivit kontaktad innan ni ger er iväg till leklandet osv) så frågar jag vad biljetten kostar och sedan swishar jag i förväg för biljett + en rimlig summa för ex en fika. Om dyrare saker tillkommer (ex hela måltider ute) och jag inte blivit informerad i förväg, betalar jag i efterskott, men gnisslar inombords lite, eftersom det ju inte var överenskommet.
Hade jag det väldigt knappt om pengar den månaden av någon anledning (ex sjukskrivning) och det var en nära kompis till mitt barn så hade jag sagt som det var, att mitt barn gärna följer med men hushållsekonomin klarar enbart kanske fika men inte inträde just nu. Sedan får kompisens förälder göra som hen vill.
Men jag skulle också lära mitt barn att aldrig tacka ja till någonting utan att informera mig först, kanske det är så som hänt? Snabba beslut? Barnet blir tillfrågat och ropar "ja!" utan att föräldern blivit informerad?