• Thu 2 Jan 2020 18:42
    561 visningar
    9 svar
    9
    561

    Ståbräda eller inte?

    Dottern ska få syskon snart. Hon kommer att vara 3 år och 3 månader. Vi har bara en enkelvagn och nöjer oss där, men går lite i tankarna kring huruvida vi behöver en ståbräda?

    Till och från förskolan är inget problem att gå, men vi bor två kilometer från stadskärnan och promenerar gärna både in och ut och runt i stan. Dottern går ofta och gärna, men sällan precis hela tiden. Dessutom är hon tre år och kan ena dagen gå hur långt som helst för att nästa dag vara SÅÅÅÅÅÅ trött i benen att hon knappt kan stå upp. Eftersom jag inte heller kan bära i sele alla gånger, behöver vi ha vagnen redo för bebisen, i alla fall när jag är ensam med barnen.

    Vi är lite oense hemma om behovet. Jag tycker att det nog kan vara väl investerade pengar, om än bara för en kortare tid. Sambon tycker att vi klarar oss utan.

    Vad är er erfarenhet av ståbräda till treåringar?

  • Svar på tråden Ståbräda eller inte?
  • Thu 2 Jan 2020 19:11
    #1

    Jag tycker det är toppen! Skulle inte vilja bli ståendes med strejkande 3 åring och skrikande bebis, då kan ett par km kännas långt. Men alla barn är ju olika :)

  • Thu 2 Jan 2020 19:22
    #2

    Men köp en begagnad, borde vara i stort sett gratis? Så behöver det väl inte vara så väldigt ?välinvesterat?. Tycker absolut att man kan ha nytta av en ståbräda till en treåring. Det är ju inte alltid man vill gå i treåringens takt heller.

  • Thu 2 Jan 2020 19:24
    #3

    Vi har en till vår femåring som används ibland vid längre sträckor. Vi hade nog inte klarat oss utan den eftersom vi är ute och går mycket. Den vi har kan man även sitta på.

    Det finns ju billiga att köpa om man är ok med begagnat.

  • Thu 2 Jan 2020 20:03
    #4

    En vuxen rekommenderas ju att gå MINST 10 000 steg om dagen, vilket motsvarar ca 6-7 km. Hälsa din sambo det. Inte ska du göra avkall på din hälsa genom att gå för få steg och röra dig för lite, för att han är för snål för att köpa en ståbräda. 

  • Thu 2 Jan 2020 20:23
    #5

    Jag hade först ståbräda till 3-åringen, men jag hatade att gå med den så köpte en syskonvagn istället, betydligt skönare att promenera långt med den! 3-åringen gick ju mest själv, men ville sitta en stund när han inte orkade springa mer. Det var väl investerade pengar :)


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Thu 2 Jan 2020 20:37
    #6

    Det lutar åt att det finns ett behov av ståbräda alltså. Då ska jag kika vidare på lämpliga modeller.

    Visst kan vi köpa begagnad, men när jag kikat har priset inte skilt överdrivet mycket.

    Vad gäller min hälsa är det inga problem. Min sambo kommer inte att jobba heltid och jag kommer ha möjlighet att träna så ofta jag vill. Den kommentaren kändes lite väl syrlig måste jag säga.

  • Thu 2 Jan 2020 20:43
    #7

    Jag var i samma läge. Köpte ståbräda men användes mycket sporadiskt. Sonen hade en balanscykel som dock användes flitigt i alla väder. Har också ca 2km till samhället men affärer och så. Så det är också ett hett tips om ni inte redan provat det.

  • Thu 2 Jan 2020 21:27
    #8

    Ståbräda är super! Vi har använt den både när barn två kom och nu när trean är här. Det är tre år mellan både ettan och tvåan samt tvåan och trean. Som du skriver är det skönt de där gångerna som barnet verkligen vägrar gå. Eller när man har bråttom! Köp em begagnad och sälj den om/när ni inte a blev av den längre.

  • Thu 2 Jan 2020 21:29
    #9

    För att inte tala om hur bra den är när man är i affärer eller bland mycket folk och vill ha koll på var barnet är! Min 3-åring är mer vild en tam vissa gånger och då är det väldigt skönt ha honom på brädan så att han inte försvinner. :)

Svar på tråden Ståbräda eller inte?