• Nótt

    Ordna hemtjänst åt min mamma

    Hej!

    Jag vet inte om jag la denna tråden rätt nu..

    Men jag har ett problem och jag har ingen som helst erfarenhet i ämnet så säker någon som har och kan styra mig rätt!

    Min mamma är strax över 70 år och väldigt nedgången fysiskt. Väldigt svag och skröplig.Härom dagen avled hennes man hastigt och hon står nu helt ensam. Hon har inga vänner eller bekanta och ingen familj. Det är bara jag och jag har ca 1 timme körning dit. Under flera år har hon inte riktigt tagit hand om sig själv eller huset, en kombination av hennes fysiska tillstånd tillsammans med ett livslångt alkoholproblem. Städning och personlig hygien fungerar inte riktigt och jag misstänker att det kraftigt kommer försämras nu. Hon äter också väldigt väldigt lite. Nu när hon blir ensam så oroar jag mig  mycket för henne. Dels allting jag nämnt ovan men även hennes hälsa, nu är det ingen som ser efter henne varje dag och vet att hon är ok. Jag ringer och sms:ar, men hon är dålig på att svara och att ha sin mobil laddad. 

    Jag fick tipset av en vän att man kan söka hemtjänsthjälp. Jag har ingen erfarenhet av detta alls, vet inte hur jag ska gå tillväga, hur mycket det kostar, vilka alternativ som finns etc. Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Ordna hemtjänst åt min mamma
  • Madde 35

    Jobbigt för dig <3

    Som ovan skriver, ring kommunen så får du prata med rätt person. De kommer komma hem till din mamma och då är det bra om du är med. Den handläggaren kommer förmodligen ha dig som kontakt vilket kan vara skönt så du har lite koll på vad som händer. Så kände iallafall jag när min pappa var dålig och vi sökte hemtjänst. Hon kan få hjälp med både städning och den dagliga hygienen om hon själv godtar det. Det går att få hem mat från hemtjänsten men den är väl ingen höjdare. Dock mat och på det viset får hon en daglig tillsyn om hon inte vill ha övrig hjälp. Även tillgång till larm kan vara en stor trygghet. Har hon färdtjänst? Annars hjälp henne att söka det. Kan vara bra om hon behöver åka nånstans, till tex läkaren då hon får sjukresa. Vad kostnaden är på de olika delarna kan jag inte svara på. Vet att det är jobbigt men kämpa på <3

  • Kjell2
    Nótt skrev 2020-01-03 10:32:39 följande:

    Tusen tack!

    Kan jag söka åt henne eller måste hon göra det själv?


    Du kan börja själv.
  • Earlgrey

    Det är kommunens biståndshandläggare som beslutar om det. Din mamma behöver godkänna det. Berätta det som du meddelat här. Det ska kunna ordna möte ganska omgående med tanke på att behovet har blivit akut nu med sorgen som oxå tillkommit. Städning brukar bli var tredje vecka, tvätt o handling varje vecka. Trygghetslarm oxå. Och ev Apodospåsar på rulle till medicinen.(enklare att dosera då)  Allting kostar dessutom.  Jag tycker att man får ligga på, tex att säga till om personen inte klarar att lägga in tvätten själv i garderoben eller behöver stöd att skriva handlingslistan. De är väldigt noga med att bara göra det som är beviljat och inget annat. Ex på annat är julpynta byta glödlampor, ställa om klockan till vintertid etc. Värma matlådor, servera frukost etc.
    Det kan vara bra och söka om en god man också. Tills dess så är det nog bra om du erbjuder dig hjälpa henne. Så att det inte blir att hon får betalningsanmärkningar etc. God man kan oxå hjälpa till med alla ev vårdkontakter. Själv så ska jag ligga på om att pappa ska beviljas social samvaro någon timme i veckan iaf. Hon lovade men tog sen tillbaka när hon träffat min pappa....pga hon tyckte att han var ute så mkt. Men han är mest ute några få timmar på fm. Alla vill ju visa sin bästa sida när biståndsahandläggaren kommer på besök (suck) har hört att det inte är ovanligt tyvärr.
    Ta kontakt med någon förening för anhöriga till alkoholister...det kan säkert också ge råd. Min pappa utreds för demens och har förvirringsproblematik så jag har kontakt med en demensköterska... Men sen har jag kontakt med hemtjänsten oxå. Visa är bra o engagerade o duktiga. Andra mindre duktiga. En del ger bara medicin o skyndar sig iväg trots att det ska erbjuda fika o ta intitiav till o samtala med personen. Så jag kommer ta upp det oxå nu när helgerna varit. Men man får ligga på som anhörig tyvärr. Jag har sett till nu att besöken blivit 3 iställt för 2 som de va förut. 
    Men jag har mkt telefon kontakt o hälsar på då o då men det är ett avstånd även för mig bor inte i samma stad tyvärrr. Lycka till!

  • Earlgrey

    Det är kommunens biståndshandläggare som beslutar om det. Din mamma behöver godkänna det. Berätta det som du meddelat här. Det ska kunna ordna möte ganska omgående med tanke på att behovet har blivit akut nu med sorgen som oxå tillkommit. Städning brukar bli var tredje vecka, tvätt o handling varje vecka. Trygghetslarm oxå. Och ev Apodospåsar på rulle till medicinen.(enklare att dosera då)  Allting kostar dessutom.  Jag tycker att man får ligga på, tex att säga till om personen inte klarar att lägga in tvätten själv i garderoben eller behöver stöd att skriva handlingslistan. De är väldigt noga med att bara göra det som är beviljat och inget annat. Ex på annat är julpynta byta glödlampor, ställa om klockan till vintertid etc. Värma matlådor, servera frukost etc.
    Det kan vara bra och söka om en god man också. Tills dess så är det nog bra om du erbjuder dig hjälpa henne. Så att det inte blir att hon får betalningsanmärkningar etc. God man kan oxå hjälpa till med alla ev vårdkontakter. Själv så ska jag ligga på om att pappa ska beviljas social samvaro någon timme i veckan iaf. Hon lovade men tog sen tillbaka när hon träffat min pappa....pga hon tyckte att han var ute så mkt. Men han är mest ute några få timmar på fm. Alla vill ju visa sin bästa sida när biståndsahandläggaren kommer på besök (suck) har hört att det inte är ovanligt tyvärr.
    Ta kontakt med någon förening för anhöriga till alkoholister...det kan säkert också ge råd. Min pappa utreds för demens och har förvirringsproblematik så jag har kontakt med en demensköterska... Men sen har jag kontakt med hemtjänsten oxå. Visa är bra o engagerade o duktiga. Andra mindre duktiga. En del ger bara medicin o skyndar sig iväg trots att det ska erbjuda fika o ta intitiav till o samtala med personen. Så jag kommer ta upp det oxå nu när helgerna varit. Men man får ligga på som anhörig tyvärr. Jag har sett till nu att besöken blivit 3 iställt för 2 som de va förut. 
    Men jag har mkt telefon kontakt o hälsar på då o då men det är ett avstånd även för mig bor inte i samma stad tyvärrr. Lycka till!

  • Earlgrey

    Det gick lite snabbt när jag skrev så  men iaf, det kan värma matlådor o ordna frukost.Tidsbristen o stressen gör ju att det inte finns utrymme för att se vad just den brukar behöver ...för kunde man planera med brukaren när man kom dit det hade så gott om tid ...kunde hinna fika till och med..det sociala är ju jätteviktigt =)

  • Earlgrey

    Kanske hon behöver ett annat boende, va jag vet kan man ställa sig i kö, för lägenhet på servicehus. Fråga kommunen...

Svar på tråden Ordna hemtjänst åt min mamma