• Anonym (Vad tror ni?)

    Otrohet och insikt

    En person som varit otrogen flera gånger under en långvarig relation, både korta samt långa otrohetsaffärer, några under flera år. Varje gång blir denne påkommen och stannar kvar och partnern accepterar. De jobbar på det med enskilda psykologsamtal samt parterapi,

    Kan man sluta vara otrogen när det pågått så här länge? Kan man som otrogen komma till insikt plötsligt och sluta vara otrogen? Läser om och om igen att de flesta är återigen otrogna. Vad tror ni?

  • Svar på tråden Otrohet och insikt
  • LoveRain

    Det tror jag att man kan om man seriöst arbetar med sig själv och orsaken till att man är otrogen. Det kräver dock att personen verkligen är villig att hantera alla tänkbara känslor och tankar som kan komma i processen, även de mest smärtsamma.

    Kanske är det så att den som upprepade gånger är otrogen skulle må bättre av att vara singel eller vara i en polyamorös relation. Kanske passar personen inte för monogami.

  • Användare999

    Klart man kan sluta men tror att konsekvenserna efter måste kännas ordentligt för att göra det. Sen så ska den otrogna själv vilja sluta vilket kan va svårt.

  • CitronTulo

    Nja, om en person varit otrogen flera gånger, och partnern ändå inte har lämnat, så tror jag inte att motivationen finns att sluta med det beteendet!

  • Anonym (Anonym)

    Den kan, men saknar respekten för sin partner för att sluta självmant. Den som är utsatt måste sätta ner foten och vara beredd att lämna, för risken är stor att det blir så. Om man inte är beredd att lämna ska man heller inte beklaga sig, eftersom man då bevisligen tillåter beteendet.

    Personligen kan jag tycka att man är värd mer.

  • Anonym (mmm)
    Anonym (Vad tror ni?) skrev 2020-01-03 11:24:07 följande:

    En person som varit otrogen flera gånger under en långvarig relation, både korta samt långa otrohetsaffärer, några under flera år. Varje gång blir denne påkommen och stannar kvar och partnern accepterar. De jobbar på det med enskilda psykologsamtal samt parterapi,

    Kan man sluta vara otrogen när det pågått så här länge? Kan man som otrogen komma till insikt plötsligt och sluta vara otrogen? Läser om och om igen att de flesta är återigen otrogna. Vad tror ni?


    nej jag tror det är svårt att förändra om ett beteende pågått så länge. Om ens partner förlåtit flera ggr så "vet" ju den otrogne att det är så det fungerar 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vad tror ni?) skrev 2020-01-03 11:24:07 följande:

    En person som varit otrogen flera gånger under en långvarig relation, både korta samt långa otrohetsaffärer, några under flera år. Varje gång blir denne påkommen och stannar kvar och partnern accepterar. De jobbar på det med enskilda psykologsamtal samt parterapi,

    Kan man sluta vara otrogen när det pågått så här länge? Kan man som otrogen komma till insikt plötsligt och sluta vara otrogen? Läser om och om igen att de flesta är återigen otrogna. Vad tror ni?


    Antagligen så är dom fel för varandra. Personen som är otrogen älskar inte sin partner. Bästa sättet att sluta vara otrogen är att lämna och hitta någon som hen älskar istället.

    Det är svårt att vara långvarig trogen med någon som man inte passar ihop med och inte älskar.
  • Anonym (A)
    CitronTulo skrev 2020-01-03 11:51:58 följande:

    Nja, om en person varit otrogen flera gånger, och partnern ändå inte har lämnat, så tror jag inte att motivationen finns att sluta med det beteendet!


    Håller med
  • Tukt

    Otrohet på det viset som beskrivs är ju en typ av missbruk.
    Och som alla missbruk kan man behandla det och bli fri från det.
    Men ofta får man också återfall. Så lever man med en person som har den här typen av problematik så måste man räkna in att det inte går att vara helt hundra.

  • Dirgeofnovember

    Skulle tro att det är möjligt att ändra beteendet men tvivlar på att det går att göra inom samma relation som det skett. Den som varit otrogen behöver tid själv, möjlighet att tänka och fundera över vad som är viktigt samt hur hens självbild ser ut. Otrohet är i grunden ett tecken på saknad respekt för ens  partner, tror att det är väldigt svårt (snudd på omöjligt) att återbygga den respekten om ens partner fortsatt ta tillbaks en.

  • Anonym (Dr Anastacia)

    Nej en otrogen person som vid mer än ett tillfälle är otrogen mot sin partner kan inte sluta.

    Personen ser inte SIN otrohet som så farligt då hen skyller på att det bara är lite spänning o sex.

    Mitt svar är definitivt nej.

    En person som dessutom i år efter år varit otrogen mot sitt X kommer vara det mot sin nya oxå.

  • Anonym (En gång otrogen, alltid...?)

    Jag var under en tid i mitt nuvarande äktenskap otrogen med flera olika kvinnor. Då kunde jag rättfärdiga det med att min fru mådde dåligt (depression) under flera år inte var som en partner till mig. Men jag ville inte skilja mig utan försökte stå ut medan hon fick behandling och läkte. Jag tyckte att jag var snäll som inte lämnade henne. Men hon kom på det hela, och kanske blev det som en chockterapi, för hon blev förändrad och vårt sexliv blev livaktigt och spirituellt igen.

    Men sen blev det åter sämre och nu är det på en frysboxs nivå. Tanken på att åter söka mig älskarinnor har dykt upp men då tar en annan känsla över, den att jag är fruktansvärt patetisk om jag gör om det. Så antingen får jag stanna och finna mig i att sexlivet inte är bra eller så får jag trots allt lämna henne. Men att jag skulle vara otrogen är inte längre ett alternativ.

  • Anonym (Fast)
    Anonym (En gång otrogen, alltid...?) skrev 2020-01-03 16:58:13 följande:

    Jag var under en tid i mitt nuvarande äktenskap otrogen med flera olika kvinnor. Då kunde jag rättfärdiga det med att min fru mådde dåligt (depression) under flera år inte var som en partner till mig. Men jag ville inte skilja mig utan försökte stå ut medan hon fick behandling och läkte. Jag tyckte att jag var snäll som inte lämnade henne. Men hon kom på det hela, och kanske blev det som en chockterapi, för hon blev förändrad och vårt sexliv blev livaktigt och spirituellt igen.

    Men sen blev det åter sämre och nu är det på en frysboxs nivå. Tanken på att åter söka mig älskarinnor har dykt upp men då tar en annan känsla över, den att jag är fruktansvärt patetisk om jag gör om det. Så antingen får jag stanna och finna mig i att sexlivet inte är bra eller så får jag trots allt lämna henne. Men att jag skulle vara otrogen är inte längre ett alternativ.


    Hue åkte du fast?
  • Anonym (man)

    Det beror på.

    Jag tror absolut en person kan sluta vara otrogen OM den blir påkommen och får ta konsekvenserna för det. Däremot händer det nog sällan att en person som inte bli påkommen slutar med det inom en snar framtid. Möjligen långt senare när man tröttnat på det eller i ett annat förhållande.

  • Anonym (Insikt)
    Ja jag har varit otrogen flera ggr, också haft förhållanden/affärer på sidan av men jag har kommit till insikt. Kommer aldrig någonsin mer vara otrogen igen.
  • Anonym (Nej nopp)

    För min del eskalerade det bara. 13 år i ett förhållande. Efter ett tag kunde jag vara otrogen utan att blinka. Jag var ett svin och blev lämnad av all rätt.

    Idag så skulle jag aldrig nånsin vara otrogen med mycket självinsikt.

  • Aurora Borrealis

    Tänker att den notoriskt otrognas egentliga problem är mycket låg självkänsla och ett oerhört stort behov av bekräftelse. Löser personen dessa två saker i sig själv så slutar otroheten spontant för drivet som ligger bakom försvunnit/läkt. En person med väldigt stort bekräftelsebehov och väldigt låg självkänsla behöver vara otrogen ofta för att kompensera för sin övertygelse om att hen är värdelös...

Svar på tråden Otrohet och insikt