• Anonym (S)

Barnuppfostran för slapp

Att man anser att såväl en väldigt auktoritär föräldrastil som ett överdrivet curlande är fel är ju inte samma sak som att man inte vet var man står. Man kan ju ta avstånd från båda dessa ytteeligheter och förorda en annan typ av uppfostran och veekligen veta vad man tycker.

• Anonym (S)
    Anonym (Barn2020) skrev 2020-01-04 19:46:27 följande:

Jag känner till barn som får bra hemma för att den inte vill gå, dessutom väldigt ofta så att frånvaro blir hög

Samma barn vägrar exvis tandläkare och läkarbesök. Så det förekommer definitivt

Och du vet säkert att det endast beror på att barnet inte vill? Det lär ju ändå vara väldigt ovanligt och handlar nog i de flesta av dessa ytterst då fall om amdra brister i föräldraskapet än en pedagogisk genomtänkt vilja att ge barnen bestämmanderätt.
  • Anonym (S)

Jag funderar lite på det där du skriver om att veta var man står. Jag har en tydlig övergripande bild av hur jag vill att mitt föräldraskap ska se ut och hur man generellt hanterae olika situationer. Men det kommer till specifika komplicerade situationer tycker jag sällan att det är svartvitt. Det är så många olika faktorer som måste vägas in och tas hänsyn till. Väldigt sällan får man ju ett tydligt facit på om det enskilda agerandet var det bästa möjliga. Många gånger har jag reflekterat över situationer både före och efter och funderat över dessa. Jag tror nog inte att tvärsäkerhet och att alltid följa en viss modell rakt av i alla situationer alltid är det bästa föräldraskapet heller.

• Anonym (S)
    minna eliasson skrev 2020-01-06 02:21:57 följande:

Många föräldrar skyller också på sina barns "hittepå" diagnoser när ett barn beter sig illa. T.ex Kalle slår på sin mamma och skriker "jag vill haaaa" och hon säger bara "Nej Kalle" och han slår sin mamma igen och sparkar och hon gör ingenting. Sen när ngn ser det, så kommer det "ja det är inte lätt med barn.. Sen haaar han ju också ADHD/ADD, är inom AUTISM SPECTUM/Aspberger".. man ba.. mmm

Intressant. Om någon skulle fråga mig skulle jag säga att ett sådant beteende är ytterst ovanligt, utifrån mina egna erfarenheter. Jag har aldrig stött på ett sådant beteende, från någon förälder. Men du menar att det är vanligt?
  • Anonym (S)
    Anonym (Barn2020) skrev 2020-01-06 10:59:04 följande:

Jag skulle nog vilja påstå att föräldrar är rädda för att verka auktoritära eller för hårda. Föräldrar till barn med diagnoser är ännu ängsligare för det

Gentemot omgivningen (andra vuxna) menar du? Så att man gör på ett annat sätt när man är ensam?

Är det inte ett generellt drag att man inte görna ställer till stora scener i publika sammanhang (oavsett om det gäller ban, eller partner och oavsett sälldkapets eventuella diagnoser)?

Det inlägg jag svarade på skrev dock att det var vanligt att föräldrar hittar på diagnoser till sina barn (dvs barn utan diagnoser) och låter barnen slå dem (eller liknande) utan att markera att det är fel och samtidigt "skyller på" den påhittade diagnosen till omgivningen. Det ä ju något helt annat än det du beskriver, och som sagt något som jag aldrig varit med om personligen. Så det är intressant att något som kan upplevas som vanligt hos vissa kan upplevas som icke förekommande hos andra. Kanske är sanningen nånstans där emellan, att det förekommer någon gång ibland men inte alls är vanligt?
Svar på tråden Barnuppfostran för slapp