Anonym (Barn2020) skrev 2020-01-06 10:59:04 följande:
Jag skulle nog vilja påstå att föräldrar är rädda för att verka auktoritära eller för hårda. Föräldrar till barn med diagnoser är ännu ängsligare för det
Gentemot omgivningen (andra vuxna) menar du? Så att man gör på ett annat sätt när man är ensam?
Är det inte ett generellt drag att man inte görna ställer till stora scener i publika sammanhang (oavsett om det gäller ban, eller partner och oavsett sälldkapets eventuella diagnoser)?
Det inlägg jag svarade på skrev dock att det var vanligt att föräldrar hittar på diagnoser till sina barn (dvs barn utan diagnoser) och låter barnen slå dem (eller liknande) utan att markera att det är fel och samtidigt "skyller på" den påhittade diagnosen till omgivningen. Det ä ju något helt annat än det du beskriver, och som sagt något som jag aldrig varit med om personligen. Så det är intressant att något som kan upplevas som vanligt hos vissa kan upplevas som icke förekommande hos andra. Kanske är sanningen nånstans där emellan, att det förekommer någon gång ibland men inte alls är vanligt?