• Anonym (Barn2­020)
    Sat 4 Jan 2020 16:04
    1680 visningar
    40 svar
    +1
    40
    1680

    Barnuppfostran för slapp

    Dagens barn är lite i ett vacuum där barnuppfostran är ett fult ord. Helst ska barnet vara ens like och ha lika bestämmanderätt. Det är fult att vara auktoritär och det är fult att vara curlande. Dagens föräldrar vet inte var dem står.

    Vad tycker ni är rätt? Hur mycket hänsyn ska man ge barnet?

    Personligen tycker jag att det är självklart att jag bestämmer det allra mesta men framförallt:

    Sovtider, läxläsning, om och när man äter samt vad, om barnet ska uppsöka vård eller inte. Om man går till skolan eller inte.

    Självklarheter kan tyckas men jag har märkt att inte alla tänker likadant. Måhända är jag auktoritär men jag tror bara att jag vet mer vad som är bäst än vad mina minderåriga barn vet.

  • Svar på tråden Barnuppfostran för slapp
  • Anonym (Anna)
    Sat 4 Jan 2020 16:09
    #1

    Självklart ska den vuxne  bestämma det som är viktigt.  Vara rättvis och konsekvent. Inte ställa barnet inför för stora utmaningar, t ex ta med ett väldigt busigt barn till en restaurang och kräva att  barnet ska vara tyst och stilla är taskigt mot barnet. 

    Något många glömmer är att det är skillnad på vad man får göra hemma och vad man får/bör göra  när man är hos andra eller ute i offentligheten. 

  • Anonym (fsk. lärare­)
    Sat 4 Jan 2020 16:54
    #2

    Jag tycker liksom du att det är viktigt att våga vara "förälder" där man sätter ramarna för vad som gäller. Att sätta gränser när det behövs men att man gör det på ett kärleksfullt sätt, utan att kränka barnet. Barnet ska få inflytande och känna att de kan påverka, men inte när det gäller allt.

    Ett nej är ett nej ,därför att det är för barnets bästa. Sedan ska man tala om varför så att barnet förstår. Att vara vänlig men bestämd i sin uppfostran ger trygga barn. En del föräldrar tror att de gör barnen en tjänst genom att de får precis som de vill eller allt de pekar på, det är tvärtom. Barnen ska känna att de förtjänar något bra när de skött sig väl, men inte belöna dåligt beteende eller vika för gnäll och tjat. Det är min åsikt.

  • Anonym (Barn2­020) Trådstartaren
    Sat 4 Jan 2020 17:32
    #3

    Ja det är viktigt att inte förstärka dåliga beteenden utan ignorera dessa och ge cred till bra beteenden. Sen tror jagbinte att det är fel att visa att man blir arg eller ledsen heller för den delen

  • Anonym (Rut)
    Sat 4 Jan 2020 18:09
    #4
    +3
    Anonym (fsk. lärare) skrev 2020-01-04 16:54:59 följande:

    Jag tycker liksom du att det är viktigt att våga vara "förälder" där man sätter ramarna för vad som gäller. Att sätta gränser när det behövs men att man gör det på ett kärleksfullt sätt, utan att kränka barnet. Barnet ska få inflytande och känna att de kan påverka, men inte när det gäller allt.

    Ett nej är ett nej ,därför att det är för barnets bästa. Sedan ska man tala om varför så att barnet förstår. Att vara vänlig men bestämd i sin uppfostran ger trygga barn. En del föräldrar tror att de gör barnen en tjänst genom att de får precis som de vill eller allt de pekar på, det är tvärtom. Barnen ska känna att de förtjänar något bra när de skött sig väl, men inte belöna dåligt beteende eller vika för gnäll och tjat. Det är min åsikt.


    Sedan behöver man ju tänka till kring vad en "kränkning" är. En del verkar tycka att det är "kränkning" eller "våld" att lyfta upp en fyraåring som vägrar lämna sandlådan och bära bort barnet, eller spänna fast ett illvrålande barn i bilen. Jag håller inte med om det, utan tänker att barn inte bestämmer när en hel familj ska gå från lekplatsen eller om man följer med i bilen eller inte. 
  • Anonym (Spec)
    Sat 4 Jan 2020 18:20
    #5

    Absolut ska man visa hänsyn gentemot sina barn, man har ju aktivt valt att skaffa dem. Man har därigenom åtaganden gentemot dem.

    Men det innebär inte curlande. Inte heller att man måste vara auktoritär. Däremot trygg och tydlig. Många ställer alldeles för höga krav på sina barn genom att ge dem för mycket val - små barn fixar inte det.

    Egentligen borde alla få en utbildning i hur man är mot barn. Det finns sååå många bra ?knep? folk enkelt skulle kunna tillämpa för att förenkla föräldraskap såväl som uppväxten för barnet. Kan åtminstone tycka att någorlunda vettiga föräldrar bör ta sig tiden att läsa en och annan bok i barnpsykologi istället för att bara ha åsikter om det ena och det andra.

  • ttr
    Sat 4 Jan 2020 19:19
    #6
    +1

    Har inte sett en enda minderårig som bestämde själv över om att gå till skolan eller ej eller söka vård eller ej Vart hittar man sådana?

  • Anonym (Barn2­020) Trådstartaren
    Sat 4 Jan 2020 19:46
    #7

    Jag känner till barn som får bra hemma för att den inte vill gå, dessutom väldigt ofta så att frånvaro blir hög

    Samma barn vägrar exvis tandläkare och läkarbesök. Så det förekommer definitivt

  • ttr
    Sat 4 Jan 2020 19:53
    #8

    Så ett barn funnet. Alltid något för att klappa sig på axeln.

  • Anonym (S)
    Sat 4 Jan 2020 20:27
    #9

    Att man anser att såväl en väldigt auktoritär föräldrastil som ett överdrivet curlande är fel är ju inte samma sak som att man inte vet var man står. Man kan ju ta avstånd från båda dessa ytteeligheter och förorda en annan typ av uppfostran och veekligen veta vad man tycker.

  • Anonym (A)
    Sat 4 Jan 2020 20:28
    #10
    Anonym (S) skrev 2020-01-04 20:27:08 följande:
    Att man anser att såväl en väldigt auktoritär föräldrastil som ett överdrivet curlande är fel är ju inte samma sak som att man inte vet var man står. Man kan ju ta avstånd från båda dessa ytteeligheter och förorda en annan typ av uppfostran och veekligen veta vad man tycker.
    Håller med
Svar på tråden Barnuppfostran för slapp