• Skoglund83

    Åker ni till Akuten med ryggskott?

    Hej!

    Åkte på ryggskott i förrgår. Går gjorde det så jäkla ont att jag knappt kunde stå på benen. När jag gick så vek aug venen och när jag satt i soffan kom jag inte upp. Gjorde så jäkla ont så jag gråt.

    Nu är det morgon och jag ligger fortfarande kvar i sängen efter en jobbig natt.

    Äter Ipren+ alvedon och smörjer mig med Voltaren.

    Hur gör man?! Åker man in till akuten och vad gör de isåfall? Eller ska man bara avvakta och vila?

    Mitt första (och sista) ryggskott så har dålig koll

    Tack!

  • Svar på tråden Åker ni till Akuten med ryggskott?
  • Kusinen

    Jag kan inte svara på din fråga, men när jag själv är osäker gällande sjukdomafrågor ringer jag 1177. De kan säkert svara på din fråga.

  • Trippelmamma76

    Du kan också läsa på 1177.se

    Jag hade inte åkt till akuten för ryggskott. Möjligen en kiropraktor. Och kanske tagit voltaren i tablettform ifall gel inte hjälper. Försök att röra på dig.

  • HejsanJenny

    Tyvärr finns det inte mycket de kan göra på akuten förutom eventuellt skriva ut något starkare mot smärtan. De kommer också säga åt dig att det är viktigt att röra på dig även fast det gör ont. Vid ryggskott och nackspärr ska man inte vara stillasittande (även fast det oftast är skönast). Lycka till!

  • Gizmo

    Att åka till akuten med ryggskott är bara slöseri med resurser.

    Det bästa är att göra speciella ryggövningar, försiktigt. Googla 

    Att äta värktabletter dövar bara för stunden.

  • Mortiscia80
    Skoglund83 skrev 2020-01-05 07:44:03 följande:

    Hej!

    Åkte på ryggskott i förrgår. Går gjorde det så jäkla ont att jag knappt kunde stå på benen. När jag gick så vek aug venen och när jag satt i soffan kom jag inte upp. Gjorde så jäkla ont så jag gråt.

    Nu är det morgon och jag ligger fortfarande kvar i sängen efter en jobbig natt.

    Äter Ipren+ alvedon och smörjer mig med Voltaren.

    Hur gör man?! Åker man in till akuten och vad gör de isåfall? Eller ska man bara avvakta och vila?

    Mitt första (och sista) ryggskott så har dålig koll

    Tack!


    Nej, jag skulle inte åka dit. Sitta i flera timmar och dessutom ta upp värdefull tid för folk som faktiskt är akut sjuka. Du kan avvakta tills vc öppnar imorgon, ta en tablett och ta det lugnt. Generellt ska man inte vila om man har ryggont men ta det varsamt.

    Du kan inte säga tyvärr att det blir ditt sista ryggskott heller, det finns inte en bestående lösning för sådant. Beroende på orsak finns det flera saker de kan göra, när jag hade mitt första för ca 15 år sedan vred de ryggraden så kotorna hamnade på plats. Annars kan det vara en muskulär låsning som måste mjukas upp, eller nåt helt annat.
  • pyssel

    Om det är ont från muskler och ligament görs inget. Om det är diskbråck med ischias görs inget heller på akuten förrän du får svårt att kontrollera urin/avföring eller lemmar är riktigt avdomnade. Känselbortfall och stickningar räcker inte på akutmottagningarna här i alla fall, fast det står på 1177 att man ska söka vård. Rörelse, värme på ryggen och antiinflammatoriskt brukar vara rekommendationen.


    #inteensamaldrigglömd
  • Linnis92

    Får du ryggskott ska du försöka röra dig så normalt och naturligt som möjligt, att bara ligga eller sitta är inte bra för ryggskottet. Försök få tag på en akuttid hos kiropraktor eller naprapat, som andra redan rått dig till.

  • sextiotalist

    Sambon åkte in när han inte kunde hantera smärtorna längre. Fick då smärtlindring (hade fått oroväckande högt blodtryck pga smärtorna,). Det visade sig att det var diskbråck.

    En kollega har åkt in och blev inlagd, pga hans ryggskott, troligen för att smärtbilden var komplex.

    Det du troligen får är akut smärtlindring om det behövs.

  • MajaMaria79

    Det finns kanonbra övningar på YouTube. En naprapat som visar hur man ska göra.  Visst, man ser ut som en idiot, men det hjälper!  

    Som andra säger så kan inte akuten hjälpa precis, även om jag förstår att man känner sig beredd att göra vad som helst för att slippa smärta. 

  • Skoglund83

    Tack ni alla för tips!

    Jag blir hemma och försöker pina mig igenom detta.

    Det läskiga är att benen viker sig plötsligt när jag går, antar det gör till.

    Gjorde en övning igår där man ska lägga benen på en stol när man ligger på rygg. Det för jag inte om idag! Kom inte upp från golvet och gjorde så jäkla ont så jag gråt samtidigt som jag skrattade åt mig själv för jag kände mig som en jäkla säl. Stackads mina barn som stod med stora ögon och tittade på mig.

    Men tack ni alla för att ni tog er tid!

  • pyssel

    Jag gör mckenzielyft (och inte stolsövningen) var 15 - 60 min, både hemma och på kontoret, när det är som värst. Värst=kryckor, kan inte klä sig själv, kryper runt och lipar på morgonen.. men då finns det ju plåtar på vilket håll mina diskar buktar och nerver är klämda och order om 15 min-intervaller på lyften, men det hinner man ju inte på jobbet. Använder den övningen på gymmet förebyggande också. Har du symtomet att det hugger till att böja sig fram, som jag har, så är det inte otroligt att denna övning skulle kunna hjälpa :) Men ge akt på om det är stora känselbortfall och inte bara smärtan som gör att benen viker sig, då hade jag ringt 1177. Jag har känselbortfall i huden på benen och domnar i armar=inget att göra på min akut, men du kanske får andra svar om det inte går över på ett tag. Lycka till!

    Här finns lyften och lite till

    blogg.topphalsa.se/pilates/mina-rehab-ovningar/


    #inteensamaldrigglömd
  • 1234568
    Skoglund83 skrev 2020-01-05 10:43:22 följande:

    Tack ni alla för tips!

    Jag blir hemma och försöker pina mig igenom detta.

    Det läskiga är att benen viker sig plötsligt när jag går, antar det gör till.

    Gjorde en övning igår där man ska lägga benen på en stol när man ligger på rygg. Det för jag inte om idag! Kom inte upp från golvet och gjorde så jäkla ont så jag gråt samtidigt som jag skrattade åt mig själv för jag kände mig som en jäkla säl. Stackads mina barn som stod med stora ögon och tittade på mig.

    Men tack ni alla för att ni tog er tid!


    Om din smärtor är såpass intensiva så att du inte kan röra dig och benen viker sig, då behöver du starkare mediciner och något muskelavslappnande.

    Sant att den bästa medicinen är att röra sig, men om det inte är möjligt så ska man medicineras så man kan röra sig.

    Testa att ta ipren och alvedon samtidigt (maxdosen av båda) 1G alvedon och 800mg ipren. Du kan ta denna dos av alvedon 3gånger/dag i ett par dygn. Sedan behöver du minska till "vanlig dos".

    Men det är helt ojej att kombinera preparaten och ta max dos vid ryggskott. Du får betydligt bättre effekt när du kombinerarar dem.
Svar på tråden Åker ni till Akuten med ryggskott?