• Sun 5 Jan 2020 13:58
    993 visningar
    8 svar
    8
    993

    9,5 månaders reser sig inte, orolig

    Hej!


    Vår 9,5 månaders pojke reser sig ännu inte upp mot saker. Det är två veckor drygt tills han är 10 månader och då "ska" han ju kunna resa sig och förflytta sig längs saker enligt 10 månaders kontrollen.

    Jag är orolig att han är efter på något sätt och att han inte kommer klara sin 10 månaders kontroll.

    Jag tycker man läser och hör om barn som reser sig upp vid 6-7 månader.

    Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden 9,5 månaders reser sig inte, orolig
  • Sun 5 Jan 2020 14:04
    #1

    Minns inte när han ställde sig mot saker, men äldre än 9-10 månader. Började krypa när han var 13 månader.

  • Sun 5 Jan 2020 14:08
    #2

    Min systerdotter började gå när hon var 18 månader. Vägrade krypa. Hoppade fram på rumpan. Reste sig vid typ 16 månader.

    Hon är idag 20 år och läser på universitet. Hon håller på med dans och cykling. En helt vanlig tjej som bara började gå senare än andra barn.

  • Sun 5 Jan 2020 14:09
    #3

    Barn är olika. Om du tittar här så ser du att den angivna tiden för när barn normalt sett ställer sig upp och rör sig längs möblernär 6-16 månader. Ditt barn är inte ens 10 månader så det är mer än ett halvår tills du skulle behöva börja bli lite orolig för detta.

    www.1177.se/Sormland/barn--gravid/sa-vaxer-och-utvecklas-barn/kroppen/tabell-nar-barnet-lar-sig-olika-rorelser/

  • Sun 5 Jan 2020 16:16
    #4

    Tack för svar!


    Oj 6-16 månader?! 16 månader lät ju sannerligen långt, ja då är det långt kvar.

    Han har visserligen börjat fingra med händerna uppe på saker och provar ibland att dra sig upp men det är som att benen bara är i "hasningsläge" och inte hänger med och börjar klättra.

  • Sun 5 Jan 2020 17:36
    #5

    Mitt barnbarn har lärt sig att gå, men hon kan fortfarande inte ställa sig upp själv. Hon kan nästan ställa sig upp med hjälp av stöd i alla fall, men inte riktigt. Hon är 15 månader.

  • Sun 5 Jan 2020 18:01
    #6

    Min yngsta vände sig inte ens i den åldern. Sen bara rasslade det till och strax före 15 månader gick han.

  • Elin P
    Sun 5 Jan 2020 19:02
    #7

    Det är väl inte förrän vid 12 månader som man brukar tycka att barn "ska" ställa sig mot möbler. Sen är alla barn olika. En av mina söner reste sig vid 6 månader men det är ovanligt tidigt. Oroa dig inte för det.

  • Sun 5 Jan 2020 22:33
    #8

    Min unge började gå vid 9 månader men han var sen med talet istället. Nu är han sju och kan både gå och prata. Det kommer snart igång!

Svar på tråden 9,5 månaders reser sig inte, orolig