• Mon 6 Jan 2020 01:53
    832 visningar
    33 svar
    33
    832

    Studerande föräldrar

    Hej! Jag är gravid och beräknad 1maj. Jag går nu min sista termin på högskolan som jag troligtvis inte kommer hinna klart. Min sambo går sitt andra år på gymnasiet. Med detta har varken han eller jag inkomst. Jag har levt på CSN bidrag + lån & han får ju inte annat än CSN på typ 1200:-/månaden. Detta medför lägsta föräldrapenningen om 7500:-/mån INNAN skatt + bostadsbidrag. Jag kommer vara den som blir föräldraledig ända till barnet kan börja förskola eftersom min sambo måste gå klart sin gymnasieutbildning. Jag läser om föräldradagarna men blir inte klok på det. Är det lättast att jag står på hela vårdnaden för att få så mycket ut av så många dagar som möjligt rent ekonomiskt? Men kmr det innebära att pappan krävs betala underhåll även om inte jag kräver det (eftersom vi lever tillsammans)? eller kan vi ha delad vårdnad och han ändå ge mig tillräckligt många dagar för att det ska gå som sjukpenning i iallafall ett år?

    Jag förstår inte hur systemet tänker att man ska överleva. Efter skatt får vi isåfall 5700:- + bostadsbidrag om ca 3000:- + barnbidraget om 1200:-. Det är inte ens 10.000/månaden. Jag har som student nu haft 10.000/månaden och bara då haft tight ekonomi. Finns det några andra möjligheter? Jag får rent av panik utav detta.

  • Svar på tråden Studerande föräldrar
  • Anonym (M)
    Mon 6 Jan 2020 02:05
    #1
    Jos000 skrev 2020-01-06 01:53:10 följande:

    Hej! Jag är gravid och beräknad 1maj. Jag går nu min sista termin på högskolan som jag troligtvis inte kommer hinna klart. Min sambo går sitt andra år på gymnasiet. Med detta har varken han eller jag inkomst. Jag har levt på CSN bidrag + lån & han får ju inte annat än CSN på typ 1200:-/månaden. Detta medför lägsta föräldrapenningen om 7500:-/mån INNAN skatt + bostadsbidrag. Jag kommer vara den som blir föräldraledig ända till barnet kan börja förskola eftersom min sambo måste gå klart sin gymnasieutbildning. Jag läser om föräldradagarna men blir inte klok på det. Är det lättast att jag står på hela vårdnaden för att få så mycket ut av så många dagar som möjligt rent ekonomiskt? Men kmr det innebära att pappan krävs betala underhåll även om inte jag kräver det (eftersom vi lever tillsammans)? eller kan vi ha delad vårdnad och han ändå ge mig tillräckligt många dagar för att det ska gå som sjukpenning i iallafall ett år?

    Jag förstår inte hur systemet tänker att man ska överleva. Efter skatt får vi isåfall 5700:- + bostadsbidrag om ca 3000:- + barnbidraget om 1200:-. Det är inte ens 10.000/månaden. Jag har som student nu haft 10.000/månaden och bara då haft tight ekonomi. Finns det några andra möjligheter? Jag får rent av panik utav detta.


    Systemet bygger på att man har en inkomst när man blir gravid, och utifrån den inkomsten får man f-penning. Det är inte tänkt att man ska få barn medan man läser sin gymnasieutbildning. Nu har ni ändå valt detta, och få ta det som det kommer, dvs leva väldigt snålt. 

    Hur resonerade ni när ni bestämde er för att skaffa barn/behålla barnet? Ni måste ju ha haft en plan hur ni ska kunna försörja er. Så håll er till den planen.
  • Mon 6 Jan 2020 03:18
    #2
    Jos000 skrev 2020-01-06 01:53:10 följande:

    Hej! Jag är gravid och beräknad 1maj. Jag går nu min sista termin på högskolan som jag troligtvis inte kommer hinna klart. Min sambo går sitt andra år på gymnasiet. Med detta har varken han eller jag inkomst. Jag har levt på CSN bidrag + lån & han får ju inte annat än CSN på typ 1200:-/månaden. Detta medför lägsta föräldrapenningen om 7500:-/mån INNAN skatt + bostadsbidrag. Jag kommer vara den som blir föräldraledig ända till barnet kan börja förskola eftersom min sambo måste gå klart sin gymnasieutbildning. Jag läser om föräldradagarna men blir inte klok på det. Är det lättast att jag står på hela vårdnaden för att få så mycket ut av så många dagar som möjligt rent ekonomiskt? Men kmr det innebära att pappan krävs betala underhåll även om inte jag kräver det (eftersom vi lever tillsammans)? eller kan vi ha delad vårdnad och han ändå ge mig tillräckligt många dagar för att det ska gå som sjukpenning i iallafall ett år?

    Jag förstår inte hur systemet tänker att man ska överleva. Efter skatt får vi isåfall 5700:- + bostadsbidrag om ca 3000:- + barnbidraget om 1200:-. Det är inte ens 10.000/månaden. Jag har som student nu haft 10.000/månaden och bara då haft tight ekonomi. Finns det några andra möjligheter? Jag får rent av panik utav detta.


    Hej! Systemet bygger på att man har haft en stadigvarande inkomst under ett par år för att arbeta upp sin SGI (sjukdomsgrundande inkomst). Att arbeta ett par år innan man skaffar barn är bra för att exempelvis spara ihop en buffert, få högre SGI och hinna leva lite. Systemet är inte grundat på att man ska få barn utan att ha jobbat eller, i folkmun uttryckt, "leva på bidrag".

    Vad är det du har pluggat till och vad är det sambon går för linje på gymnasiet?
    Hur gamla är ni?
    Vilken stad bor ni i?
    Hur ser det ut med sommarjobb?

    Jag måste, likt föregående skribent, undra hur ni har tänkt? Hur var planen att ni skulle försörja er när du är föräldraledig? Hur ska ni ha råd med barnvagn och övriga saker som små barn behöver?

    En annan sak som jag inte förstår är varför du inte har sökt något jobb när du visste om att du var gravid? Någonting hade du kunnat arbeta med i åtta månader innan du gick på föräldraledigheten och därmed kunnat spara ihop till en buffert.

    Överlag skulle jag råda er till följande:
    - Du och sambon skaffar snarast extrajobb, exempelvis inom vården. En av er får jobba på helger och röda dagar. 
    - Någon av er två måste ha ett sommarjobb för att kunna dra in lite pengar. Bästa vore om ni båda två kan skaffa sommarjobb och jobba när den andre är ledig. Alternativt kan någon anhörig passa barnet de dagar då ni båda två måste jobba.
    - Till hösten får ni även då ha helgjobb om ni planerar att fullfölja era studier. Alternativet är att du pausar din utbildning och enbart jobbar helger när din sambo kan passa sitt barn. Vården behöver alltid folk och det är lätt att få många timmar om man vill jobba mycket.
    - Lev snålt och försök spara in på allt som inte är livsnödvändigt. Leta pantburkar om ni orkar.
    - Flytta till en billigare lägenhet (om det går) eller flytta hem till föräldrar.
    - Sälj saker ni inte behöver.

    Detta låter inte vidare roligt, men ibland får man helt enkelt bita i det sura äpplet. Prioritera att jobba när barnet är litet och spara på så många föräldradagar som ni kan. Föräldradagarna är roligare att ha när barnet är äldre och ni exempelvis vill göra saker mitt i sommaren. Försök att styra upp er ekonomi redan nu. Dålig ekonomi brukar tära på förhållanden. Prioritera att arbeta mycket nu än att bygga upp ett berg med lån, krediter och dåliga vanor.
  • Anonym (...)
    Mon 6 Jan 2020 03:34
    #3

    Ni borde väl ha gemensam vårdnad om ni är ett par. Han får skriva över dagar till dig, bara 60 dagar han måste behålla. Ingen blir ju rik på att vara föräldrarledig så därav jobbar de flesta innan de skaffar barn så att de kan bo och leva.

    Att folk inte förstår bättre.

  • Anonym (Sandr­a)
    Mon 6 Jan 2020 08:08
    #4

    Du har inte funderat på att läsa klart utbildningen direkt? Många nyblivna mammor pluggar ändå.

    Blir du klar med utbildningen kanske du kan få ett sommarjobb inom det du pluggar till och på det viset få fast?

    Under sommaren kan ju ändå pappan vara hemma.

    Ni får dra ner på alla kostnader ni kan & jobba så mycket extra som det bara går..

  • Mon 6 Jan 2020 09:52
    #5

    Börja spara redan idag, sälj skräp ni inte behöver, be föräldrar om hjälp, försök att snåla på allt sälj bilen om ni har sådan, inga krogbesök eller utemat, sök efter sommarjobb eller liknande, hjälp grannarna för en liten peng, det finns massor med saker man kan göra. 


  • Mon 6 Jan 2020 11:58
    #6

    Wow spännande kritiska svar.

    Nr 1. Har graviditeten inte varit planerad men jag som i fd förhållande fått missfall och förlorat ett barn kunde inte göra en abort. Man har känslor och är inte mer än människa. Saker fick lösa sig helt enkelt.

    Nr 2. Jag studerar min sista termin som lärare och har goda förutsättningar när det är klart. Tanken är att bli klar med denna terminen trots att bebis kommer i slutet. Jag ska åstadkomma vad jag kan.

    Nr 3. Min kille ska jobba i sommar såklart. Jag ska jobba lite i den mån det går att få hjälp med passning. Utöver det tror ni att man får jobb på tre röda? Jag har sökt extrajobb sen dag ett och har ett långt fint CV men det finns ingen som vill anställa en gravid kvinna, inte ens i vården. Övriga gravida jag pratat med har upplevt precis samma sak.

    Nr 4. Vi sparar allt vi har och kan. Och kommentarer som ?hur ska ni ha råd med vagn?? Är bara rent av idioti. Vi har redan vagn, säng, kläder & dylikt som vi fått/köpt begagnat billigt osv. Praktiska ting finns alltid att hitta för slängpeng om man bara inte är kräsen.

    Nr 5. Frågan var inte annat än hur vi på bästa sätt kan göra för att jag ska kunna få som mest mammadagar då han behöver studera/jobba och hur man på bästa sätt kan få det att gå ihop? Jag förstår att SGI är uppbyggt efter att man ska ha jobbat innan men nu är fallet inte så och utefter det får vi utgå.

    Ska ni komma med fler spydiga och negativa kommentarer behöver ni inte svara alls. Tack.

  • Mon 6 Jan 2020 12:05
    #7

    Han får väl underhållsbidrag av sina föräldrar?

    Det är de skyldiga att betala tills han gått ut gymnasiet.. blir ju typ 3000 till i månaden

  • Mon 6 Jan 2020 12:22
    #8
    Nonym skrev 2020-01-06 12:05:43 följande:

    Han får väl underhållsbidrag av sina föräldrar?

    Det är de skyldiga att betala tills han gått ut gymnasiet.. blir ju typ 3000 till i månaden


    Hans papp betalar underhåll till hans mamma eftersom det är där han ?bor? men inte direkt till honom.
  • Anonym (M)
    Mon 6 Jan 2020 12:24
    #9
    Jos000 skrev 2020-01-06 12:22:05 följande:
    Hans papp betalar underhåll till hans mamma eftersom det är där han ?bor? men inte direkt till honom.
    Var bor du?
  • Mon 6 Jan 2020 12:28
    #10

    Det är inte så att du hittade lillgrabben under VFU:n på hans skola?


    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Studerande föräldrar