• Msnolastname

    Behöver råd

    Jag ska försöka göra en lång historia kort, så ha tålamod med mig :)

    Jag har alltid haft oregelbunden mens, kan handla om dagar. Har hänt nån gång att den har hoppat över någon månad, mer när jag var yngre.

    Förra killen jag var tillsammans med var så rädd för att jag skulle bli gravid, så när kondomen en gång gick sönder, så tvingade han mig mer eller mindre till apoteket för dagen efter piller, sen hände det tyvärr igen, samma sak, fick springa till apoteket. Tog dessa två ganska tätt, och det rubbade min mens helt. Mensen kunde komma i början på månaden och nästa månad kom det i slutet på månaden. Det här var för kanske två år sen och min mens har sen dess blivit mer "normal". Nu får jag den istället runt den 17 varje månad

    Jag hoppas att ni fortfarande är med mig, för nu kommer det jag vill ha hjälp med :)

    Jag har en ny sen ett år tillbaka. I slutet av november bestämde vi att vi ville börja starta familj så vi körde oskyddat, och eftersom min mens är lite oregelbunden så vet jag inte riktigt när jag har ägglossning så vi körde varannan dag. Så kom mitten av december och ingen mens kom, det är idag 6 januari och fortfarande ingen mens. Har tagit två graviditetstest och båda visade negativt. Första gjorde jag några dagar efter mensen skulle komma, och ett gjorde jag idag. Jag och min pojkvän hade sex igår, kan det påverka på något sätt, att hans spermier kommer ut med morgonurinet? Det som kommer in måste ju ut igen, jag tvättar mig alltid efter sex, men allt kommer ju inte med ut då

    Nu till hela poängen, jag blir orolig att jag kommer ha svårt att blir gravid, just för att mensen är så konstig och då antar jag att ägglossningen är likadan. Har det hänt er nån gång, att mensen bara uteblivit sådär, efter sex? Vad tycker ni jag ska göra, ska jag vänta lite till och ta ett till test eller bara ringa till en barnmorska?

    Tack för svar

  • Svar på tråden Behöver råd
  • Pimpinellan

    Mensen kan bara utebli av två skäl- man är gravid eller så har man inte haft äl. Sen mens kan man få om man haft senare äl än vanligt. Sex kan inte ge fel på gravtest. Om du inte vet när du hade äl så vet du egentligen inte om mensen är sen heller. Gravtest brukar visa positivt när man passerat BIM. Vänta en vecka och se om mensen kommer. Om inte så testa igen. Visar det minus och ingen mens kommer kan du boka ett privat VUL för besked. En b.m kan inget göra och via landstinget ska man egentligen vänta 6 månader med utebliven mens innan man söker hjälp.

  • Msnolastname

    Tack för ditt svar.

    Barnmorskan tänkte jag mer för att lugna mig och för att få lite tips och råd. Har funderat på att köpa test för att se när jag har äl. men då min menscykel är så olika så har jag struntat i det. Tänkte att en barnmorska kanske kan hjälpa till att räkna ut, fast det kanske inte heller är möjligt då.

  • Pimpinellan

    Det finns inget en b.m kan göra. Har du oregelbunden mens går det inte räkna ut nånting. VUL lär du inte få, gravtesten där är samma som man själv köper. Antingen är du gravid, men så tidigt att det inte visar plus än eller också är du inte gravid och då kommer mensen.

  • Freya18
    Pimpinellan skrev 2020-01-06 16:02:47 följande:

    Mensen kan bara utebli av två skäl- man är gravid eller så har man inte haft äl. Sen mens kan man få om man haft senare äl än vanligt. Sex kan inte ge fel på gravtest. Om du inte vet när du hade äl så vet du egentligen inte om mensen är sen heller. Gravtest brukar visa positivt när man passerat BIM. Vänta en vecka och se om mensen kommer. Om inte så testa igen. Visar det minus och ingen mens kommer kan du boka ett privat VUL för besked. En b.m kan inget göra och via landstinget ska man egentligen vänta 6 månader med utebliven mens innan man söker hjälp.


    Det finns flera orsaker till utebliven mens, inte bara två orsaker. Bland annat: Graviditet, stress och oro, viktuppgång eller viktnedgång, skydd mot graviditet, hormonell obalans (tex PCOS), miljöombyte.

    Och som du säger så vill läkarna att man ska avvakta 6 månader innan man undersöker. Annars är det privat gyn som gäller.
  • Freya18
    Msnolastname skrev 2020-01-06 16:29:04 följande:

    Tack för ditt svar.

    Barnmorskan tänkte jag mer för att lugna mig och för att få lite tips och råd. Har funderat på att köpa test för att se när jag har äl. men då min menscykel är så olika så har jag struntat i det. Tänkte att en barnmorska kanske kan hjälpa till att räkna ut, fast det kanske inte heller är möjligt då.


    Du kan absolut ringa till gyn för rådfrågning. Jag har privat gyn i närheten av mig som jag ringer till när något är avvikande. Och gynundersökningar bör man göra minst var tredje år i samband med cellprovstagning.

    Testlagret har billiga ägglossningsstickor som är bra. Kan vara värt att testa några månader och se om det blir någon stegring.
  • Pimpinellan
    Freya18 skrev 2020-01-06 21:09:07 följande:
    Det finns flera orsaker till utebliven mens, inte bara två orsaker. Bland annat: Graviditet, stress och oro, viktuppgång eller viktnedgång, skydd mot graviditet, hormonell obalans (tex PCOS), miljöombyte.
    Och som du säger så vill läkarna att man ska avvakta 6 månader innan man undersöker. Annars är det privat gyn som gäller.
    Allt du räknar upp ingår i varianten ingen äl för det är sånt som kan orsaka utebliven äl. Faktum kvarstår- ingen mens beror på graviditet eller ingen äl. Vid hög ålder förstås klimakteriet. Men har man inte haft äl så får man mens till slut ändå. Även de med PCO kan klämma i med mens 2 ggr per år.
  • Msnolastname

    Ja precis, lite rådgivning från barnmorskan. Börjar ju också bli lite orolig om det kan vara något fel i kroppen.

    Tycker bara det är väldigt konstigt att nu efter oskyddat sex så blir det så här. Jag har stressat en del innan, och mensen har dykt upp ändå, nu har jag varit väldigt lugn. Ledig från jobbet, firat jul, nyår och umgåtts med familjen, och då ska mensen bli sen.

    Jag har lite ont i magen nu, lite som mensvärk ( vilket jag iofs har haft ett tag nu, en molande värk) och jag hoppas att den kommer, så att man kan börja på ny kula

  • Anonym (ÄL test)

    Köp ägglossningstester och ta varje dag så ser du när ägglossningen inträffar. Det är nog det enda du kan göra.

Svar på tråden Behöver råd