Föda vaginalt
Det som egentligen gör ont under en förlossning är öppningsfasen, de värkarna gör ont men kan lindras eller tas bort helt med en massa olika smärtlindrande. Jag själv använde bara lustgas och jag var helt borta under öppningsfasen, kommer endast ihåg den första halvtimmen. Krystvärkarna är inte alls så farliga för när du väl börjar krysta så gör det knappt ont alls, du har extremt mycket adrenalin i kroppen som också bedövar och ger energi.
Om du vet redan nu att du har förlossnings rädsla så kan du kontakta vc och be om att få gå på terapi för detta, då har du även detta i din journal som sen kan vara bra för att få kejsarsnitt eller planerad födsel med epidural inbokat.
Men du får också tänka på att vara gravid är inte smärtfritt heller och du kan inte gå och knapra alvedon och ipren eller andra smärtstillande varje dag heller. Du kan få foglossning, ryggont,uvi, förstoppning, halsbränna etc etc.
Så om jag var du så skulle jag ta kontakt med en psykolog redan nu och ta tag i denna rädslan för smärta, inte bara inför förlossningen utan även inför kommande graviditet.