• Anonym (Kvinn­a)
    Tue 7 Jan 2020 02:58
    6032 visningar
    167 svar
    -1 +1
    167
    6032

    Föda vaginalt

    Jag vill ha barn i framtiden men vet inte hur jag ska klara att föda vaginalt. När jag ser videos på kvinnor som föder vaginalt får jag fullständig panik och det gör ont i kroppen. Jag tror att jag skulle be om att få dö under tiden jag föder och ge upp. Jag vet att många är rädda men jag är extremt känslig. Har smärtor under sex och extrem mensvärk som jag brukar svimma av. Är inte oskuld men är väldigt trång. Kan hålla mig från att gå på toa för att jag ogillar känslan och lätt få ont både fram och bak

    Jag är psykiskt och fysiskt känslig för fysisk smärta och inte stark nog. Det här får mig att känna mig svag och okvinnlig... Jag tänker att jag aldrig hade kunnat få barn om jag var född i en annan tid eller plats. All respekt till folk som har biologiska barn utan att ha fött vaginalt men för mig känns det fel skaffa barn och inte föda dem trots att jag fysiskt kan

    Någon som tänker/känner likadant? Förstår ni mig eller tycker ni illa om det jag skriver/tänker?

  • Svar på tråden Föda vaginalt
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Tue 7 Jan 2020 06:58
    #2
    Anonym (M) skrev 2020-01-07 06:16:36 följande:

    Det är så vanligt så att det finns särskilda mottagningar för personer med förlossningsrädsla. Sök på Auroramottagning eller Aurorasamtal.

    Finns ju oxå kurser för att lära sig hantera smärtan, att andas rätt och sånt.


    Lära sig hantera smärta? Jag svimmar av mensvärk. Kan man lära sig att inte svimma? Kan man lära sig att hantera smärtan av analsprickor och därför strunta i att förebygga sprickorna? 

    Suck
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Wed 8 Jan 2020 23:18
    #9
    Anonym (M) skrev 2020-01-07 07:27:40 följande:
    Trevligt svar. Varför så dryg??
    Jag är ärlig. Jag kan inte anpassa mina känslor för att du inte ska tolka det på ett negativt sätt. Hur du tolkar det har ingenting med mina intentioner att göra
    Orkar inte med falska konton som ska starta drama Lämna tråden om du inte vill svara på seriösa frågor
    Anonym (pippi) skrev 2020-01-07 11:33:53 följande:

    Du kommer inte svimma av smärtorna under förlossningen. Och skulle du mot all förmodan ändå göra det så lär du vakna upp rätt snabbt ändå.

    Det är för övrigt inte alltid farligt att ha ont. Förlossningsmärtor är exempel på smärtor som inte signalerar om ond bråd död även om smärtan är stark och man behöver med andra ord inte vara rädd.


    Det jag inte förstår är varför folk tror att alla klarar av det när det faktiskt finns folk som dör och måste göra akut kejsarsnitt...
    Och alla upplever inte smärta likadant. Vissa piercar bröstvårtorna medan jag inte ens kan ta på mina utan att få ont. All smärta är inte inbillning eller "rädsla" utan vissa är faktiskt fysiskt "svagare" och/eller känsligare

    Finns ju kvinnor som knappt får mensvärk jämfört med andra. Många utav de som får lite mensvärk kanske går runt och tänker att de är starka eller tål smärtan fast det egentligen handlar om att de inte upplevt lika stark smärta som vissa andra som pga t.ex. endometrios eller bara ärftlighet eller något upplever outhärdlig smärta
    Fjäril kär skrev 2020-01-07 07:36:06 följande:

    Låter som att halva ditt problem består av fobi och det går definitivt att göra något åt.

    Du verkar ha hamnat i en ond spiral där undvikande av smärta istället skapar MER smärta.


    Mackan87 skrev 2020-01-07 07:24:21 följande:

    Jag var också förlossningsrädd inför min graviditet och en tid igenom den samt hade visa problem med underlivet även fast det inte var så illa som för dig. Jag var rädd för att smärtan skulle få mig att tappa kontrollen över alltihopa, rädd för att spricka, rädd för alltihopa. Jag skulle dessutom inte kunna få epiduralen pga att jag stått på fragminsprutor hela graviditeten och det gjorde att jag kände mig trängd i ett hörn och att jag inte skulle få smärtlindring alls. Men de problem du upplever med att du är trång, smärtor under sex osv påverkar inte din förlossning fick jag höra. Jag hade vaginism tex men det märktes inte alls. Det är ju inte nåt som ska in utan ut, och kroppen hanterar det på ett helt fantastiskt sätt! Jag blev erbjuden samtal hos Aurora men vid det laget hade jag bearbetat det rätt bra och kände att jag skulle klara av att fortsätta förbereda mig på egen hand. Jag lyssnade oerhört mycket på Förlossningspodden, den enda podd jag hittade som tog upp förlossning på ett icke avskräckande sätt. De pratar visserligen helt ärligt om de problem som kan uppstå men ett oerhört fint sätt som samtidigt peppar en nåt oerhört. Och de där 9 månaderna behövs verkligen för att bli redo för förlossningen. Man går in i rollen som mamma lite mer, går liksom in mentalt på att ungen ska ut och när man väl har passerat de där 9 månaderna så vill man bara att det ska sätta fart för man är så trött på att vara gravid. Eller ja, JAG fungerade såhär iaf ska jag väl säga. Dessutom tog jag en profylaxkurs online som var guld värd!!!

    När förlossningen sedan startade kände jag mig rätt redo och det var en helt magisk upplevelse! Ja, det gjorde ont, men jag hade verkligen förberett mig väl och klarade att hantera smärtorna på ett sätt jag inte trodde var möjligt. Och ja, jag sprack men det var mer att jag konstaterade att jag kände att det hände, men sprickandet i sig gjorde inte ont. Efteråt kände jag mig som en superhjälte och jag var så oerhört stolt över mig själv och min kropp!

    Detta är bara ett exempel på hur bra det faktiskt kan bli. Men det är din kropp och du kan alltid försöka med kejsarsnitt. Du är inte mindre kvinnlig för det! Men du kanske ändå kan göra ett försök med de metoder jag har gett tips om ovan.

    Lycka till iaf! Låt inte detta stoppa dig från att skaffa barn!




  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Wed 8 Jan 2020 23:19
    #10
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-01-08 23:18:40 följande:
     när det faktiskt finns folk som dör och måste göra akut kejsarsnitt...
    eller***
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Wed 8 Jan 2020 23:20
    #11
    Anonym (pippi) skrev 2020-01-07 11:33:53 följande:

    Det är för övrigt inte alltid farligt att ha ont. Förlossningsmärtor är exempel på smärtor som inte signalerar om ond bråd död även om smärtan är stark och man behöver med andra ord inte vara rädd.


    (y) 
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Thu 16 Jan 2020 20:49
    #16
    Plupp73 skrev 2020-01-09 07:34:25 följande:
    Jag hade kraftig mensvärk som även jag svimmade av, och ibland kräktes av smärtan.

    Jag födde samtliga mina tre barn vaginalt vilket gick kanoners. Eftersom jag var så pass van att hantera stark smärta så var vaginala förlossningar faktiskt inte såfarlifa. Funkade bra med armband och lustgas....=)

    Bra jobba! Verkligen - tycker det är häftigt att kvinnor klarar av det. Jag får panik av bara tanken. Håller fast vid att jag tror att vissa upplever smärtan värre utan att det år psykologiskt. Allas nervsystem är olika, vissa har känsligare osv. det går inte att säga att din smärta och min smärta är likadan men att vi hanterar eller upplever den olika. Det är som att vissa är kittliga och andra inte är. Vissa är faktiskt trängre och jag är lite trött på folk som förnekar det. Känns lite som att det grundar sig i någon undermedveten avundsjuka. Mina näsgångar är också jättetrånga men är det också inbillning, eller vadå? Haha 


    Vill som redan nämnt inte förminska någon styrka för alla som blir gravida och/eller föder är jättestarka MEN (tyvärr) så hade fortfarande inte känt mig förtjänt av beröm om jag använde lustgas, smärtlindring eller annan hjälp :( 


    det är nog mitt största problem... Jag vill antingen föda hemma utan hjälp (men tror jag skulle spricka överallt och få åka till akuten) eller få all hjälp i världen eller sövas ned och snittas upp på något sätt


    Anonym (Linda) skrev 2020-01-09 07:02:00 följande:

    Vill man ha barn så gör man det man kan för att ta sig igenom en förlossning. Man lär sig på olika sätt vad smärtan vid en förlossning består av och diskuterar olika möjligheter till smärtlindring tillsammans med tex en Aurorabarnmorska. Det måste inte göra ont att föda bara för att någon är smärtkänslig.


    Jag tror som sagt inte att det handlar om att man är smärtkänslig... Känslig/rädsla för smärta sitter i huvudet men som exemplet ovan; vissa är kittliga, vissa är inte det. Har svårt att andas med näsan pga för stora slemhinnor i den. Är väldigt trång och blödde mycket och länge första gången. Sådant har ju inget med inbillning eller rädsla att göra
    Vissa måste ju göra kejsarsnitt för att de inte kan föda vaginalt, då kan man inte påstå att alla kvinnor är gjorda för att föda barn. Det är naturligt att ha "defekter" men känns som att så fort man diskuterar förlossning så kan varenda kvinna gå igenom det och alla upplever exakt samma smärta MEN reagerar olika på den eller är olika mycket känslig mot den..... Nej.


    Anonym (M) skrev 2020-01-09 06:13:44 följande:
    Fick ett väldigt otrevligt svar tillbaka. Onödigt av dig.

    Nu säger du åt mig att det jag gör är onödigt... Obestämd Hade uppskattat om du berättade vad jag skrivit till dig som varit otrevligt. Jag hade inte tagit illa vid mig om jag var säker på att personen inte menade något illa.

    Jag känner inte ens dig för att kunna vara otrevlig. Om jag nu skulle haft intentionen att vara otrevlig mot en främmande människa på nätet så säger det väl mycket om mig? Men så kan det ju omöjligt vara för jag har inte haft intentionen att vara otrevlig. Men om du citerar "den otrevliga delen" (alltså den delen som du tolkade som otrevlig så kanske jag kan göra bättre ifrån mig. Du gör alltså mig en tjänst om du tar fram den sekvensen. Gör du inte det så släpper vi det men enligt mig är det ganska otrevlig - att anklaga någon och sedan strunta i att lösa det med personen trots att personen vill

  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Thu 16 Jan 2020 20:53
    #17
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-01-16 20:49:41 följande:

     


    Jag känner inte ens dig för att kunna vara otrevlig. 


    Oj haha
    menar att det är Konstigt att välja att vara otrevlig mot just en person på ett forum där man är ganska anonym. Vet ingenting om någon utav er så varför skulle jag med flit ha en otrevlig attityd? Om jag har det så är det väl inget att bli sur över, då är det ju fel på mig och då är det enligt mig otrevlig av andra att förakta mig lr den som "är" "otrevlig"
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Fri 17 Jan 2020 01:15
    #25
    Anonym (L) skrev 2020-01-16 21:41:46 följande:

    Fast att vara trång i underlivet har absolut ingenting att göra med om du kan föda barn eller inte :). Det som kan bli ett problem är om man är trång i bäckenet och det hänger inte ihop med trångheten i underlivet ;). Tror du skulle få ut massor av att gå och prata med en Aurorabm och få lite mer kunskap och information om förlossning.

    Det är så extremt många kvinnor idag med diverse svårigheter och psykiska problem som trots det föder barn hur fint som helst. Det finns massor av verktyg och kunskap att använda sig av som gör att du maximerar din chans till en riktigt fin upplevelse. Lovar dig.


    Jag har väldigt breda höfter så tror jag har brett bäcken (?) men mitt underliv är extremt trångt. Vid gynundersökningar har de dock förundrats över mina muskler där nere 
    Tar det dock inte som en komplimang eftersom mina "defekter" är fler (känslig, samlagssmärtor, kan inte använda tamponger)
    Likadant med min nästa - den är ganska stor men kan inte andas normalt med det :d
    tack!
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Fri 17 Jan 2020 01:19
    #26
    +1
    Anonym (pippi) skrev 2020-01-16 22:24:03 följande:
    Men vill trots allt säga att smärta i sig inte är farligt.
    Förstår men jag tror att vissa inte är gjorda för att föda barn... Eller att de hanterar det sämre eller att det tar mer på deras kropp.
    Det är väl en självklarhet egentligen...
    Anonym (Tull) skrev 2020-01-16 22:17:53 följande:

    Jag har själv inga egna barn, men längtar mycket. Och jag har läst att man vid förlossningsrädsla kan få välja att göra kejsarsnitt. Jag har själv funderat på det, inte så mycket för rädslan för smärtan, men har blivit rädd när jag läst skräckhistorier om hur mycket man kan gå sönder i underlivet och hur det sällan tas på allvar inom vården. Vet att en del inte känner sig som en riktig kvinna om de inte föder vaginalt, har en kompis som har det tankesättet bl.a. Inget hon dömer andra för, men vad gäller henne själv. Men jag skulle inte ha något problem med att välja kejsarsnitt av den orsaken, dock är jag osäker på hur "lätt" det är att få beviljat pga rädsla.


    Jag kan inte tänka mig föda vaginalt övh 
    Tror jag skulle få fysiska skador som skulle kunna vara livet ut
    Har redan problem med underlivet som begränsar min vardag (ja! jag kan vakna upp och knappt gå utan att ha haft sex senaste året!! eller mens eller något. Har problem som ingen kunnat hjälpa mig med)
    Ser inte ner på de som gjort kejsarsnitt. Önskar min mamma hade gjort det för hon led fruktansvärt när hon födde mig...! Men jag hade inte känt mig stark. Hade hela livet gått runt och känt att jag på något sätt inte förtjänar mina barn för att jag inte klarade av att föda dem vaginalt :(
  • Anonym (Kvinn­a) Trådstartaren
    Fri 17 Jan 2020 01:21
    #27
    Anonym (Smärtan) skrev 2020-01-16 21:10:17 följande:

     smärtkänslig 


    Rynkar på näsanObestämd Smärtkänslig är ett ord jag inte vill använda i det här sammahanget. Det är mångtydigt och därav vilseledande

    Kanske använde det i ts men isf tar jag tillbaka den beskrivningen.
Svar på tråden Föda vaginalt