• Anonymsju

Förskoleproblem...

Hej,

Skulle vilja höra vad ni anser om situationen. Jag ska försöka hålla det så kort det går.

Min 2 åring började förskolan i augusti, det tog ett tag innan han började sova/äta där. Till saken hör till är att vi haft problem från start med både sömn/maten hemma. Maten är han fortfarande extremt kräsen i. Sömnen har vi fått in en jättebra rutin här hemma. Han sover hela nätter mellan oss i våran säng (har alltid gjort då egen säng aldrig funkat) nattningen går smidig med bokläsning sen somnar han inom 20 min. Sover sen hela natten. Så just nu har vi inga stora sömnproblem längre, så länge vi låter han sova mellan oss är allt bra. Det var när han va yngre han hade jättesvårt att komma till ro för att sova på dagen. Jag var alltså inställd på att det inte skulle gå så smidigt att få honom att sova på förskolan.

Jag börjar kl. 13 två dagar i veckan. Dom äter lunch kl. 11. Jag fick lämna honom 10.30 för att han skulle få vara med under lunchen, och hinna sova efteråt. Jag hinner inte det hemma innan jag ska till jobbet. Det har gått upp och ner. Ibland sover han inte alls, för att när han väl kommer dit vill han ju leka, inte äta+sova direkt. Ibland somnar han runt 15 istället. Annars somnar han i vagnen påvägen hem vid 16.30, eller i soffan hemma innan kvällsmaten. 2 dagar i veckan lämnar jag 6.40, då sover han nästan alltid efter lunchen. Dom säger att han ofta blir väckt av andra barn.

Nu har han varit julledig i 2,5 vecka nästan, den sista veckan innan ledigheten hade dom inte fått honom att sova alls, så på torsdagen sa dom till mig att jag får börja lämna honom 12.30 då han ändå inte sover.

Problemet är att han behöver sova. Vi får hämta en jättetrött/grinig kille när han inte sovit. Hemma sover han alltid efter lunch, och sover ändå bra på nätterna. Hela julledigheten har han sovit på dagarna varje dag, på helgerna och måndagar då jag är föräldraledig så sover han middag utan problem.

Jag fick också reda på att han bajsade för första gången för första gången på förskolan för 2 veckor sedan. Då har han ju gått sedan augusti och inte bajsat där en enda gång, vilket jag anser visar på att han inte helt är bekväm/trygg med att dom behoven som att äta/bajsa/sova.

Jag tycker inte det känns bra att han bara ska få vara med på lunchen 2 dagar i veckan, och inte få möjlighet att sova dom dagarna jag ska lämna 12.30. Han äter så dåligt som det är nu, han är alltid hungrig vid hämtning och han behöver få ta del av lunchen på förskolan med andra barn, jag tror det kan hjälpa honom äta bättre.

Jag förstår ju att dom inte kan tvinga honom att sova (som dom säger) och jag kan bara tänka mig hur irriterade och frustrerade dom varit på honom som vägrar sova ibland. Men problemet är ju att han fortfarande behöver sova. Jag tycker dom gett upp för snabbt, så länge har han ju inte gått.

Vad tänker ni om det här? Har någon haft liknande problem? Dela gärna med er av det eller era åsikter.

• Svar på tråden Förskoleproblem...
  • Anonymsju

Någon? :)

• Mammatankarmedpedagogerna

Hej, jobbigt när det uppstår svårigheter vid förskolan. Vill tipsa dig om att följa vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet. Där hittar du kunskap, tips, pepp, tankar, erfarenheter och åsikter ur ett pedagogiskt perspektiv. Nästa vecka kommer vi att skriva om vanliga problem vid förskolan, både inlägg om matsituationen och vilostunden kommer att finnas att läsa under nästa vecka!

• Anonymsju
    Mammatankarmedpedagogerna skrev 2020-01-07 17:29:13 följande:

Hej, jobbigt när det uppstår svårigheter vid förskolan. Vill tipsa dig om att följa vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet. Där hittar du kunskap, tips, pepp, tankar, erfarenheter och åsikter ur ett pedagogiskt perspektiv. Nästa vecka kommer vi att skriva om vanliga problem vid förskolan, både inlägg om matsituationen och vilostunden kommer att finnas att läsa under nästa vecka!

Om du har lust vill du försöka ge mig nåt tips i den situationen jag beskriver ovan? Det skulle vara intressant att höra vad du som utbildad pedagog har för åsikt om det. Hur hade du gjort om detta var en situation där du arbetar?

Ska absolut kolla in bloggen!
  • annabellelee

Om du lämnar 06.40 vissa dagar antar jag att ni går upp ganska tidigt alla dagar. Kan ni inte äta tidig lunch hemma när han ska lämnas 12.30 och sedan får han somna i vagnen på väg till förskolan?

Om ni har en vagn där man kan ta loss sittdelen kan du kanske lyfta in den på förskolan så kan han sova vidare där?

• annabellelee

Om du lämnar 06.40 vissa dagar antar jag att ni går upp ganska tidigt alla dagar. Kan ni inte äta tidig lunch hemma när han ska lämnas 12.30 och sedan får han somna i vagnen på väg till förskolan?

Om ni har en vagn där man kan ta loss sittdelen kan du kanske lyfta in den på förskolan så kan han sova vidare där?

• Thera

Grejen är ju ofta att de där juvelerna som inte somnar ofta stör alla andra som verkligen är trötta och vill sova, och vips sover ingen och man har 10 vakna, övertrötta små istället för en.

Sen går det ju inte heller försöka söva en unge hur länge som helst heller, det finns det inte personal till. Har de inte somnat på 30-45 minuter kan man inte göra så mycket mer.

//Förskollärare

• annabellelee

Eller ät lunch lite tidigare, 10.30, så hinner han sova i alla fall en timme innan det är dags att lämna.

• Anonymsju
    annabellelee skrev 2020-01-07 22:23:34 följande:

Jo det går ju absolut att äta tidig lunch, fast att äta lunch 10.30 har aldrig riktigt någon varit sugen på hemma hos oss. Mitt problem är ju också att en del av mig tycket det är viktigt att han är med under lunchen på förskolan, att bara äta lunch där 2 gånger i veckan kommer ju inte hjälpa honom få in bra rutiner där/äta ordentligt.

Jag tycker inte det är en bra idé att lämna ett sovande barn, tycker det är oschysst mot barnet att låta sova med en förälder och vakna upp på förskolan helt utan vetskap/möjlighet att få säga hejdå.
Svar på tråden Förskoleproblem...