Inlägg från: Mammatankarmedpedagogerna |Visa alla inlägg
  • Mammatankarmedpedagogerna

Förskoleproblem...

Hej, jobbigt när det uppstår svårigheter vid förskolan. Vill tipsa dig om att följa vår blogg mammatankarmedpedagogerna.vimedbarn.se vi är två utbildade pedagoger och småbarnsmammor som skriver om mammalivet. Där hittar du kunskap, tips, pepp, tankar, erfarenheter och åsikter ur ett pedagogiskt perspektiv. Nästa vecka kommer vi att skriva om vanliga problem vid förskolan, både inlägg om matsituationen och vilostunden kommer att finnas att läsa under nästa vecka!

Anonymsju skrev 2020-01-07 20:59:33 följande:

Om du har lust vill du försöka ge mig nåt tips i den situationen jag beskriver ovan? Det skulle vara intressant att höra vad du som utbildad pedagog har för åsikt om det. Hur hade du gjort om detta var en situation där du arbetar?

Ska absolut kolla in bloggen!

Alltid svårt att säga när man inte vet hela situationen och ser det med egna ögon. Jag tycker att han borde få äta lunch där om det är det ni vill. Ett alternativ vore ju att prova om han hinner leka av sig bättre om ni kommer redan 10.00. Ett annat tips är att ni där hemma stiger upp lite tidigare och ser till att ni aktiverar honom där hemma också, att gå ut och leka är väldigt bra för sömnen, undvik sovmorgnar fastän ni börjar senare. Om det varit på min förskola hade vi nog provat byta sovplats, ett ställe där det är så lugnt och tyst som möjligt och där han inte ser så många andra barn. Det går också att flytta en madrass ut ur sovrummet och en pedagog får sitta där med honom så stör han inte andra om det är problemet. Ta med en bild av er föräldrar som han får ha med på vilan och förstås nalle och napp om han brukar ha det hemma. Du säger också att han sover mellan er i sängen då tänker jag att hans säng på förskolan kan kännas stor och ensam prova sätta kuddar på båda sidorna om honom så kanske han får en känsla av trygghet. Det här var några tips men framförallt diskutera med förskolan och se vad ni kan komma på för lösningar tillsammans, lycka till!
    Anonymsju skrev 2020-01-07 20:59:33 följande:

Om du har lust vill du försöka ge mig nåt tips i den situationen jag beskriver ovan? Det skulle vara intressant att höra vad du som utbildad pedagog har för åsikt om det. Hur hade du gjort om detta var en situation där du arbetar?

Ska absolut kolla in bloggen!

Alltid svårt att säga när man inte vet hela situationen och ser det med egna ögon. Jag tycker att han borde få äta lunch där om det är det ni vill. Ett alternativ vore ju att prova om han hinner leka av sig bättre om ni kommer redan 10.00. Ett annat tips är att ni där hemma stiger upp lite tidigare och ser till att ni aktiverar honom där hemma också, att gå ut och leka är väldigt bra för sömnen, undvik sovmorgnar fastän ni börjar senare. Om det varit på min förskola hade vi nog provat byta sovplats, ett ställe där det är så lugnt och tyst som möjligt och där han inte ser så många andra barn. Det går också att flytta en madrass ut ur sovrummet och en pedagog får sitta där med honom så stör han inte andra om det är problemet. Ta med en bild av er föräldrar som han får ha med på vilan och förstås nalle och napp om han brukar ha det hemma. Du säger också att han sover mellan er i sängen då tänker jag att hans säng på förskolan kan kännas stor och ensam prova sätta kuddar på båda sidorna om honom så kanske han får en känsla av trygghet. Det här var några tips men framförallt diskutera med förskolan och se vad ni kan komma på för lösningar tillsammans, lycka till!
    Anonymsju skrev 2020-01-11 22:02:40 följande:

Jag har gått upp tidigt med honom ändå, gått ut och lekt med honom i lekparken innan lämning 10.30. Allt för att han ska aktiveras och kunna sova efter lunchen. Problemet är att han vill väl inte missa något där för att han tycker förskolan är en rolig plats så han kämpar emot sin egna trötthet, sen är han överaktiv och på jättedåligt humör vid häntning för att han är så slut. Det är så frustrerande. Idag tex. Hemma så vaknade han 07.00 imorse, vi var inne på förmiddagen, kolla tv, mös i soffan, lekte på golvet med hans leksaker. Tog det verkligen lungt. Ändå var han jättetrött vid 10.30, så trött att han fick sova då innan lunchen och äta senare. Så det är riktigt frustrerande att hemma har vi snarare problemet att han ska kunna äta lunch innan han blir för trött och vilja sova. Hade det varit så att han var glad och "sig själv" vid hämtning trots noll sömn hade man ju tänkt att det är lungt, men han behöver verkligen sova på dagen. Hela julledigheten han va hemma 2,5 vecka fick vi väcka honom flera dagar då han kan sova 2 timme eller mer vissa dagar, vilket blir lite mycket.

Låter som han är lite i obalans. Prata med förskolan och se om han kunde komma lite tidigare för att få leka av sig eller om de kan testa några av mina förslag under vilan för att få han att somna
    Anonymsju skrev 2020-01-12 09:56:30 följande:

Menar du att han är i obalans för att han inte går regelbundet på förskolan?

Anonymsju skrev 2020-01-12 09:56:30 följande:

Menar du att han är i obalans för att han inte går regelbundet på förskolan?

Nej jag menade obalans i sina rutiner, när han inte kan sova vid förskolan så blir han så trött
    Anonymsju skrev 2020-01-12 15:09:42 följande:

Menar att det är ju sedan han började förskolan som det förstörs med rutiner då han inte sover. På helgerna är vi tillbaka med middagsvilan

Ja men då tycker jag ni ska be pedagogerna på förskolan ta till lite flera tips och försöka få det att funka, han behöver ju uppenbarligen sin sömn så de måste ju försöka lösa det på något sätt anser jag
    Anonymsju skrev 2020-01-12 21:40:18 följande:

Okej, tack för att du svarar!

Vi ska faktiskt på möte imorgon med rektorn och en pedagog och prata om hur vi ska göra så att det blir så bra som möjligt för vår son. Är lite nervös, för det sista man vill är att på något sätt skapa dålig stämning mellan dom, vill ju samtidigt att dom ska förstå oss på riktigt och inte bara "gå med" på att jag lämnar tidigare för att vi ska bli nöjda, men sen kommer dom tycka illa om mig/oss.

Det är nog i allas intresse att göra det som är bäst för barnet. Oroa dig inte de är säkert professionella på förskolan, lycka till!
Svar på tråden Förskoleproblem...