• Anonym (A)

    Hjälp mig! Hur fungerar systemet? Rättigheter som gravid när man söker vård.

    Jag är gravid i vecka 27 och klarar inte av mitt arbete på grund av flera skäl. Min arbetsplats är inte farlig eller skadlig, det är min kropp som sviker mig. Min chef säger att jag behöver en sjukskrivning. Jag vill träffa en läkare och diskutera sjukskrivning.

    Jag är inskriven på en barnmorskemottagning. Där finns det EN läkare kopplad till mottagning som jag har gått till en gång. Hos den läkaren blev jag utsatt för något och jag vill absolut inte gå till den läkaren igen. Jag vill ha kvar min barnmorska på barnmorskemottagningen men jag vill träffa min vanliga husläkare på vårdcentralen för att diskutera eventuell sjukskrivning.

    Mitt problem: Vårdcentralen (sjuksköterskan som svarar i telefonen...) säger att jag får söka hos dom för vanliga grejer som halsfluss och öroninflammation men alla grejer som rör graviditeten måste jag ta med läkaren på barnmorskemottagningen.

    Stämmer det verkligen? Får man inte gå till sin vanliga läkare och få hjälp med till exempel illamående, foglossning eller sjukskrivningar?

  • Svar på tråden Hjälp mig! Hur fungerar systemet? Rättigheter som gravid när man söker vård.
  • Anonym (Jo)

    Läkaren på vctrl får sjukskriva dig, men kanske de har en uppdelning där du bor att de inte gör det utan hänvisar till mvc? Sedan är mvc-läkaren i regel bättre på att bedöma detta och skriva intyg vid graviditet (så att du utöver sjukskrivning från själva jobbet även får ersättning från Försäkringskassan, vilket jag gissar är ganska viktigt för dig).

  • Anonym (A)
    Anonym (Jo) skrev 2020-01-07 11:59:51 följande:

    Läkaren på vctrl får sjukskriva dig, men kanske de har en uppdelning där du bor att de inte gör det utan hänvisar till mvc? Sedan är mvc-läkaren i regel bättre på att bedöma detta och skriva intyg vid graviditet (så att du utöver sjukskrivning från själva jobbet även får ersättning från Försäkringskassan, vilket jag gissar är ganska viktigt för dig).


    Ja, det är såklart viktigt. Men jag kan inte gå till den läkaren som MVC har. Det går bara inte. Inga följdfrågor på det tack men det går inte. Känns bara helt sjukt att jag skulle vara tvungen att byta barnmorska och skriva in mig på en ny MVC bara för att få tillgång till en annan läkare?!
  • Anonym (Dora)
    Anonym (A) skrev 2020-01-07 12:03:51 följande:
    Ja, det är såklart viktigt. Men jag kan inte gå till den läkaren som MVC har. Det går bara inte. Inga följdfrågor på det tack men det går inte. Känns bara helt sjukt att jag skulle vara tvungen att byta barnmorska och skriva in mig på en ny MVC bara för att få tillgång till en annan läkare?!
    Har du möjlighet att förklara för din barnmorska hur du känner? Så kanske hon kan gå bakvägen och prata med din vårdcentral och trycka på hur viktigt det är att du får komma till din vanliga läkare i just detta ärende?
  • Anonym (A)
    Anonym (Dora) skrev 2020-01-07 12:05:18 följande:

    Har du möjlighet att förklara för din barnmorska hur du känner? Så kanske hon kan gå bakvägen och prata med din vårdcentral och trycka på hur viktigt det är att du får komma till din vanliga läkare i just detta ärende?


    Hmm... Mja det skulle jag nog kanske kunna göra. Det har jag inte tänkt på. Jag har nog tänkt att dom är lite på samma lag så att säga och tänker att det kanske blir fel för henne liksom. Men det kan ju vara värt ett försök.
  • Anonym (Dora)
    Anonym (A) skrev 2020-01-07 12:09:37 följande:
    Hmm... Mja det skulle jag nog kanske kunna göra. Det har jag inte tänkt på. Jag har nog tänkt att dom är lite på samma lag så att säga och tänker att det kanske blir fel för henne liksom. Men det kan ju vara värt ett försök.
    Gör det, det kan väl inte skada? Du behöver ju inte säga i detalj varför till din barnmorska annat än att du är väldigt mån om att få gå till din vanliga läkare. Bre på om att ni har en bra dialog, du är trygg med hen, hen känner till din historia etc så att din barnmorska verkligen fattar!
  • Anonym (A)
    Anonym (Dora) skrev 2020-01-07 12:11:54 följande:

    Gör det, det kan väl inte skada? Du behöver ju inte säga i detalj varför till din barnmorska annat än att du är väldigt mån om att få gå till din vanliga läkare. Bre på om att ni har en bra dialog, du är trygg med hen, hen känner till din historia etc så att din barnmorska verkligen fattar!


    Har tid på fredag så ska förbereda mig. Tack för tipset!
  • Anonym (Anonym)

    Du har rätt att få träffa din egen läkare, självklart! Bara att tjata på de där sköterskorna på vc tills de fattar läget. Du kan till o med säga att du vägrar träffa barnmorskeläkaren av privata skäl. Hoppas du anmält denne förresten.

Svar på tråden Hjälp mig! Hur fungerar systemet? Rättigheter som gravid när man söker vård.