• Anonym (Va?!)

Soc anmälan pga separerat

Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 15:50:27 följande:

Hej jag och min man har precis separerat pga vissa orsaker men vi är fortfarande vänner.

Vi har 2 gemensamma barn på 20 månader och en på 9 veckor samt att jag har 2 sen tidigare på 11 år och snart 9 år

Mitt ex valde att flytta till sin hemort som vi båda kommer ifrån början. Så just nu bor han ca 18 mil från mig och mina barn. Där har vi även släkten tex mormor/morfar, farmor/farfar, farbror, kusin m.m

Med tanke på detta så valde vi att han skulle ta hand om våra gemensamma barn på den nygamla orten och jag stannar här pga de äldre barnen har sin skola här.

Tanken är att jag ska flytta till samma kommun bara barnen har fått sommarlov.

Jag pratar även med grabben på 20 månader via videosamtal på messenger minst 1-2 ggr per dag. Jag ammar inte det minsta barnet, har aldrig gjort det pga medicin jag var tvungen att äta innan och efter förlossningen samt att han fick mjölkproteinallergi. Så därför blev det flaska med ersättning från start.

Nu var det planerat att jag skulle ha de minsta barnen under helgen som kommer (ca 5 dagar sen vi separerade) och sedan ha de iaf varje helg tillsvidare.

Nu idag var mitt ex på BVC i den nya kommunen för att göra den vanliga längd och vikt kontrollen som man gör.

Då fick han höra att de absolut inte accepterar att man skiljersig när man har ett sånt litet barn, att det skadar barnet för all framtid om den inte har både mamma och pappa närvarande varje dag.

Så nu har jag fått en orosanmälan på soc där BVC sköterskan har skrivit att jag måste lida av en svår förlossningspsykos el depression för det är inte normalt att man skiljer sig när barnet är bara 9 veckor. Hon skrev även att hon misstänker att jag är svårt psykiskt sjuk eftersom jag överger mitt barn.

Denna BVC sköterskan har jag aldrig träffat eller ens pratat med i telefonen men ändå skriver hon detta.

Får det verkligen gå till så här????

Seriöst? Ni delar upp barnen - en 20-månaders och en 7-veckors?! Du tycker det är ok att enbart träffa ditt nyfödda barn enbart på helgerna? Du låter ju helt världsfrånvänd. Hur kan man ens tänka tanken? Att du har valt att skaffa fyra barn känns oerhört tragiskt, ni låter otroligt oansvariga och helt utan ens basal kunskap om barns behov etc. Hoppas att soc gör en grundlig utredning på lämpligheten att barnen bor hos er överhuvudtaget
  • Anonym (Va?!)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 19:20:18 följande:

Vadå delar upp barnen???

Barnet på 20 månader och på 9 v bor just nu med sin pappa, de har vi inte särat på???

Nej jag har aldrig sagt enbart på helgerna. Troligtvis hade jag haft den lilla och 20 månaders killen ca 4-5 dagar i veckan. Men nån vecka hade det kunnat bli enbart en helg pga jobb men det kanske hade varit 2-3 ggr på 6 månader.

Hmm helt utan basalt behov behöver du inte oroa dig om. Jag har haft mina 2 äldre barn på 100% sen de var 1 och 3 år gamla utan någon som helst avlastning. Aldrig haft en soc anmälan på mig någon gång förut..

Det barnet som är 9 år har flera funktionshinder, allergier mot nästan allt som finns, astma, missbildning i ena foten och smalbenet. Så nog vet jag hur man tar hand om barn.

Men nu råkade jag tydligen göra ett misstag och det fick jag fan för tydligen

Jag menade skilja från syskonen. Du skrev att du skulle träffades varje helg och nu är det helt plötsligt oftare. Hur ska ni kunna skicka två små barn fram och tillbaka 18 mil menar du? Snacka om otryggt. Det är helt rubbat att ens tänka tanken att videosamtal skulle räcka för en 20-månaders och att ens kunna tänka sig att vara borta från en nio-veckors så länge i taget tyder på att något är rejält fel.

Om du ens tänker tanken att ha ett sådant upplägg tyder inte direkt på att du kan ta hand om barn. Har du lyckats missa allt om anknytning och anknytningspersoner? Man rekommenderar inte ens växelvis boende för så små barn
  • Anonym (Va?!)
    Anonym (Orolig) skrev 2020-01-08 19:43:43 följande:

Jag såg att jag hade skrivit lite dumt i första inlägget men jag har förklarat det många gånger i denna tråden. Att som max skulle det bara handla om en helg den veckan. Men det hade inte varit ofta.

Har aldrig sagt att det räcker med videosamtal med min 20 månaders. Han älskar att prata i telefon och gjorde det tom när vi fortfarande bodde ihop. Då fick pappan sätta sig i ett rum, jag i ett annat så killen fick prata i ett videosamtal :)

Nej anknytning till ett barn vet jag mycket väl hur det fungerar då jag låg själv på BB/förlossningen det när mina 2 största barn föddes för deras pappa tyckte det fanns viktigare saker att göra än att vara med på BB/förlossningen !!

Fast att du ens övervägde upplägget att bo 18 mil ifrån varann och ses så sällan tyder inte på att du har ens lite kunskap om anknytning
Svar på tråden Soc anmälan pga separerat