• Rudbeckius

Soc anmälan pga separerat

Ni är två vuxna människor som nu har fått ett litet barn som behöver en trygg och kärleksfull start i livet.

Att ni som vuxna då väljer att separera och inte lösa era inbördes problem är ju väldigt allvarligt i det här läget. Man får ett intryck av omogenhet, men vi vet inte allt och fysiska komplikationer och ev förlossningsdepressioner m m måste tas på allvar.

Jag hoppas att barnet får en bra långsiktigt stabil uppväxt och många kloka nära vuxna som älskar det. 

Jag hoppas att du inte hindrar barnets utveckling eller goda anknytning till andra vuxna. Jag förstår att det känns jobbigt, men jag förstår soc.anmälen (var försiktiga, socialtjänsterna hjälper sälla barn eller föräldrar utan bruka mera lite random förstöra för barnens möjligheter). 
  • Rudbeckius
    Whitehorse1979 skrev 2020-01-08 16:56:39 följande:

Det sista är bara skitsnack!

Tyvärr inte alls. Socialtjänsten följer varken sina egna processer eller lagarna när det gäller att hjälpa familjer. Kolla statistik, om det ens finns någon (socialtjänsterna låter bli att utvärdera sig, hat knappt några egenkontroller, de har stora problem med personalrekrytering och att skaffa sig kunskap)
  • Rudbeckius
    Whitehorse1979 skrev 2020-01-09 07:14:16 följande:

Du tror alltså på fullaste allvar att de bara:jaha vad kul, nu ska vi omhänderta barn till höger och vänster?
    Som en personlig gottepåse till lördagsmyset.

Vet du hur många gånger inget händer trots total vanvård?
    Hur deras arbetssituation ser ut?
    Med övertid till nästan mitt i natten?
    Hot och våld?

Jag kan förstå att de har svårt att rekrytera/behålla för deras arbetssituation är för jäklig.

Vad har du för insyn?
    Som någon som varit på den sidan där det omhändertagits ett eller flera barn?
    Eller på sidan där du fått omhänderta som personal?

Du har alldeles rätt, vilket ju är en hel del av det jag beskriver. Deras verksmahet fungerar inte. Behovet är stort, det är sant. Just därför är den här bristen i deras processer, kompensutveckling och så vidare mycet viktig för att de utsatta i vårt samhälle ska kunna få stöd och hjälp. Nur är det nästan tvärtom.

Ja, jag arbetar i min profession delvis med kommunernas kvalitetsutveckling, så jag har insyn. Dessutom personlig exempel i min krets av närstående där socialtjänsten stjälpte och förvärrade istället för att hjälpa, vilket t o m förövarna förvånat konstaterade i några fall efteråt. Jag har full respekt för att den personal som finns där vill göra ett bra jobb, men strukturerna fungerar inte. Hittar du något publicerat som pekar på det?

Nej, jag tror inte på fullaste allvar att personalen där bara vill ha kul och omhänderta barn till höge roch vänster, som personlig gottepåse till lördsgamyset? Skulle det vara roligt på nåt sätt eller har du en helt svartvit syn på omvärlden? 
  • Rudbeckius
    Whitehorse1979 skrev 2020-01-09 09:14:14 följande:
    Så full insyn har du ju inte då.
    Full insyn hade du haft om du arbetat med det.

Fint att du kallar människor som utövar sitt yrke för förövare,
    Mår du bra av det?
    Att nedvärdera dessa människor så?

Deras verksamhet fungerar inte av många skäl:där man egentligen skulle behöva omhänderta så går det inte trots att barnet riskerar exempelvis att bli bortgift.
    Hur tror du att det känns för de som arbetar med det?
    Hur tror du att det känns att bli hotad?
    Att bli tvingad att arbeta mellan 08-23?

Det finns många exempel på vad som inte fungerar.

Men att du och andra motståndare(hatare)sitter på nätet och spyr galla över dessa människor som försöker sitt allra yttersta är fan inte klokt.
    Tror du att det på riktigt gör saken bättre för någon?

Det finns många människor som tror att socialsekreterare arbetar med detta bara för att just kunna sno barn.
    Det finns ju däremot att läsa lite överallt.
    Har du bättre insyn än jag, det vore roligt om du kunde berätta. Annars får vi lätt intryck att du bara tycker till utan att veta?

De jag kallar förövare är de som begått övergrepp och som Socialen skulle utreda. Du missförstår väldigt lätt. Vem är det som nedvärderar? 

Jag är fullt medveten om att personalen vid socialtrjänsterna inte känner sig nöjda med sin arbetsmiljö, desto viktigare att verksamheten förbättras. Tycker du att personalen vid socialtjänsterna är viktigare än de utsatta familjer som hamnar där? Vem är verksamheten till för? Får verksamheten inte ens diskuteras avs rättsäkerhet, kvalitet och effekter för de som kommer i kontakt med dem?

Jag är tveksam till att du har rätt att personalen på socialtjäsnterna alla tvingas att jobba 08-23 särskilt ofta. Mitt intryck är att de faktiskt ofta jobbar deltid, är föräldralediga osv. Jg var med om ett ärende där vi hade tre olika handläggare med tre helt olika ärendehandläggning.

Jag spyr inte galla över några männsikor utan påpekar igen att jag är mån om att verksmheten fungerar så att stöd från samhället kan ges till utsatta familjer. 

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2019/november/riksrevisionen-kritiserar-ivo-for-ineffektivitet/

Så jag funderar vem av oss som är en hatare? Är du inte lite för enkelspårigt snabb med den bedömningen? 

Jag tror verkligen inte att socialsekreterare njuter av att sno barn. Däremot verkar den verksamheten särskilt ineffektiv. I linje med det mesta av övrig verksamhet. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trots-att-socialen-omhandertagit-barnen-far-de-illa

Misstolkar du med någon sorts avsikt? Hur vill du stötta TS med dina inlägg? Blir du upprörd när du inte får medhåll? Bryr du dig om argument på fakta? Varför vill du skydda en rätt farlig offentlig verksamhet som inte fungerar bra för våra mest utsatta medborgare? 
Svar på tråden Soc anmälan pga separerat