Soc anmälan pga separerat
Anonym (Orolig) skrev 2020-01-09 11:38:49 följande:
Ni får tro vad ni vill.
Soc sa även att pappan kan flytta tillbaka hit och så kommer jag få ha personal här hemma dygnet runt istället för att vara på ett utredningshem med tanke på min 9 åring.
SÅ jag valde det alternativet och pappan och de små barnen är på väg hit nu och jag väntar på soc el vem det nu är som ska vara här ska komma.
För då är vi alla under samma tak iaf.
Dina barn på 9 och 11 år, varav en med funktionsnedsättning, får bo hemma med sin mamma, bonuspappa, syskon och får gå i sin vanliga skola med mera.
Er 20-månaders får bo hemma i sitt vanliga hem med sin mamma och pappa och syskon.
Er 9-veckors bebis får bo hemma i sitt vanliga hem med sin mamma och pappa och syskon.
Du och pappan får utomstående personer där som säkert även fungerar som en buffert i era konflikter. De flesta personer skärper sig lite och säger inte sina värsta tankar när någon utomstående hör exemplevis. Hans snabba flytt och huruvida han är på dejtingsiter och liknande är helt sekundärt, nu handlar det om att få ihop en vardag där era barn mår så bra som möjligt. Ni behöver inte vara kära och engagerade i varnadra, men ni behöver vara vuxna och respektfulla mot varandra.
Han är arbetslös och kan ta ut a-kassa och vara hemma på heltid samtidigt som han söker jobb. Du är sjukskriven på 75% och kan ta ut föräldrapenning på 25%. Ni kan därmed hjälpas åt att ta hand om barnen här i början när kanske ingen av er har energi/tid att ta hand om dem fullt ut.
Ni kan därmed dessutom spara en del föräldradagar och borde få en ok ekonomi (iaf jämfört med att han skulle betala en hyra till!)
Samtidigt finns personal från socialtjänsten där. Exakt vad de utreder kan variera utifrån beslutet, men antagligen omsorg, känslomässig tillgänglighet, föräldrarnas förmåga, säkerhet, stimulans, bostadsförhållande etc.
Du har under denna tråds gång sett brister i ditt och pappans föräldraskap och jag vill verklgien uppmuntra dig att vara öppen och tacksam för det stöd som socialtjänsten erbjuder, både nu i det akuta skedet och längre fram.
Om ni alla väljer att flytta till den andra kommunen framåt sommaren, oavsett om ni flyttar till ett eller två boenden, har ni goda möjligheter att ni alla byggt tryggare mer välfungerande relationer och rutiner.
Det här kan vara positivt för er, alla sex!