• Elinmedlängtanombarn

    Välja barnvagn, Emmaljunga eller Britax

    Då har jag börjat leta mig in i barnvagnsdjungeln...... det är vårt första barn.
     Vad ska man tänka på ang när man köper barnvagn?Tips?
    Vi tittar just nu på en Emmaljunga NXT60 eller en Britax , vad tycker ni om dessa vagnar? Vilken skulle ni välja?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Välja barnvagn, Emmaljunga eller Britax
  • HejsanJenny

    Britax är inte ett märke jag själv kollat så mycket på, men i sökandet efter barnvagn (väntar också första barnet) så har jag varit och kollat flera gånger på olika Emmaljunga modeller och tycker tyvärr att de är fruktansvärt tunga.

  • Nextchapter

    Jag skulle säga Britax om man vill ha en lite smidigare vagn.

    Är själv på jakt efter vagn och har provat båda och tycker att Emmaljunga vagnarna är lite för klumpiga o tunga att vika ihop o lyfta för att ev lyfta in i bil nån. Samtidigt som de är rejäla.

    Men av främst den anledningen kommer vi välja britax, som dessutom kändes smidig men ändå hade rejäla däck och har också fått massa bäst i test när man läser om dom :) för oss blir det nog den nya britax smile 3 :)

  • Söderlund

    Vi valde också mellan Britax smile och Emmaljunga NXT 60. Provkörde och klämde och kände på dom i butik och provade vika ihop osv. Vi föll för Emmaljunga bara för att den kändes stadigare och mindre "plastig" än Britax, men rent funktionellt så är båda två väldigt fina märken, är nog bara en smaksak.

  • Sjuttiosjuan

    Älskar min Britax Go Big! Jätteskön att köra med bra däck och dämpning samt att det är ett stort plus att sittdelen sen går att få till helt plant liggläge. Nu får vi ett syskon och jag kommer köpa en liggdel till den. Sorgligt att den inte finns som syskonvagn. Lycka till, det är en djungel:)

  • Anonym (Danielle)

    Vi har beställt britax smile 3 , smidig och fin tycker jag! Längtar tills vi har hämtat den från affären.

  • Akira Öken
    Sjuttiosjuan skrev 2020-01-09 22:10:26 följande:

    Älskar min Britax Go Big! Jätteskön att köra med bra däck och dämpning samt att det är ett stort plus att sittdelen sen går att få till helt plant liggläge. Nu får vi ett syskon och jag kommer köpa en liggdel till den. Sorgligt att den inte finns som syskonvagn. Lycka till, det är en djungel:)


    Här är en till som är väldigt nöjd med sin Britax Go Big! Vi valde mellan ungefär samma modeller som TS, men landade i denna. Den har lite större hjul än Smile och är mycket lättkörd även i lite terräng. Den har även en extra "keps" på suffletten som avskärmar bebisen från starkt ljus. Har inte sett detta på någon annan av de vagnar vi tittade på.

    En släkting har smile och är väldigt nöjd. En kompis rekommenderade absolut Emmaljunga då hon tyckte de var bäst.

    Jag tror jag hade varit nöjd vilken modell jag än hade valt. Det viktigaste är att utgå från era behov. Kommer ni att använda den mest i stan eller på landet, är det viktigt att den inte är för bred och lätt gå att få in i hissar, färdmedel i den kollektiva trafiken eller i affären. Viktigt med stor korg? Osv.
  • Anonym (Britax)

    Har en britax smile 2 som vi är väldigt nöjda med.

  • qvist

    Emmaljunga är tillverkad i Sverige och med en strävan att ha en miljövänlig produktion. Det kan man tänka på, om man tycker att det är viktigt.

  • P0MP0M

    Nu är tråden sedan januari, men kanske någon ändå är intresserad framöver:

    Har en nxt60 f (går att få till plant liggläge). Köptes maj 2018 och den har sedan dag ett vart utsatt för hatkärlek. Har rullat rätt lite (barnet avskydde vagn första 10 månaderna och vi har utökat vagnparken med en Donkey och en Carena), trotts det är båda bakdäcken nedslitna så pass att de måste bytas helt -finns inget gummi kvar. Bytte även innerslang 3 gånger på första året. Framdäcken är vobbliga och det låter som man går med en billig resevagn, låter plastigt om underlaget är minsta ojämnt. Så testa vagnen på en ojämn parkering och se om det stör.

    Älskar att den väger lite och tar liten plats ihopfälld, att den är snygg, att den har både teleskop- och ledat handtag. Den är ordentligt rymlig (gäller kanske bara F och inte den ergonomiska som jag förstått).

    Köper man en nxt60 se till att återförsäljaren är riktigt serviceminded och kompetent, för vi har haft så mycket problem med vår vagn och fått bekosta allt själva hos annan då butiken vi köpte i varit bedrövliga och till den grad att de satte på fel reservdelar som rent av var livsfarliga.

  • amlaj
    P0MP0M skrev 2020-04-29 16:07:43 följande:

    Nu är tråden sedan januari, men kanske någon ändå är intresserad framöver:

    Har en nxt60 f (går att få till plant liggläge). Köptes maj 2018 och den har sedan dag ett vart utsatt för hatkärlek. Har rullat rätt lite (barnet avskydde vagn första 10 månaderna och vi har utökat vagnparken med en Donkey och en Carena), trotts det är båda bakdäcken nedslitna så pass att de måste bytas helt -finns inget gummi kvar. Bytte även innerslang 3 gånger på första året. Framdäcken är vobbliga och det låter som man går med en billig resevagn, låter plastigt om underlaget är minsta ojämnt. Så testa vagnen på en ojämn parkering och se om det stör.

    Älskar att den väger lite och tar liten plats ihopfälld, att den är snygg, att den har både teleskop- och ledat handtag. Den är ordentligt rymlig (gäller kanske bara F och inte den ergonomiska som jag förstått).

    Köper man en nxt60 se till att återförsäljaren är riktigt serviceminded och kompetent, för vi har haft så mycket problem med vår vagn och fått bekosta allt själva hos annan då butiken vi köpte i varit bedrövliga och till den grad att de satte på fel reservdelar som rent av var livsfarliga.


    Nu blev man änna lite rädd. Vi beställde en nxt90f black supreme med punkteringsfria hjul idag. 10 000 kr för bara vagnen är inte direkt gratis så slipper gärna en massa problem. Butiken vi beställde från är väldigt bra och seriös iaf. Bor i ett litet samhälle och har bara hört bra om den. Får hoppas att bebis tycker vagn är ok också. Familj har sponsrat vagnen så känner mig ganska dum om jag inte använder den.

    Ville egentligen ha en Britax smile för de verkar ganska smidiga. Sist gång vi va i en baby-butik så kollade vi på betydligt billigare vagnar så har inte riktigt klämt och känt så mycket på britax men rent spontant känns de mindre krångliga att typ åka kollektivt med, gå i butiker o så. Nxt90 kändes ganska lätt att fälla ihop och får utan problem plats i vår bil iaf. Kändes rejäl och stabil jämfört med de billigare vagnarna vi har kollat på. Känns bra att ha en välkänd vagn med reservdelar, tillbehör osv.

    För oss va det viktigaste att kunna ha babyskyddet på vagnen (har beställt ett från britax), att det är en rejäl, stabil vagn, svängbara framdäck som även går att låsa, något som funkar i lite olika miljöer och att det finns bra tillbehör. Även att den är lätt att fälla ihop och ta isär. Egentligen så va det också viktigt att den är liten och smidig eftersom vi bara har en bil som sambon måste ta till jobbet så jag lär få åka kollektivt om jag o bebis ska nånstans. Hade varit bra att få plats inne i affärer också, men vi får väl helt enkelt se hur klumpig den är.
Svar på tråden Välja barnvagn, Emmaljunga eller Britax