Mammaresan skrev 2020-03-04 01:07:27 följande:
Jobbig väntan. Svårt att veta om det bar handlar om en sen mens eller en svårmätt graviditet. När var ÄL och hur långa brukar dina cykler vara?
Jag börjar nästan misströsta helt och funderar på tidigt klimakterium (jag blir 40 i år), även om min mamma säger att hon hade mens länge...
Jag har loggat min mens regelbundet sedan hösten och genomsnittet är 26 dagar men det kan skifta allt från 23 till 30 dagar. Det värsta är att med ett enda undantag så har cykeln sedan dess bara blivit längre och längre, även om det fortfarande är inom mitt "vanliga" snitt från tidigare år så blir man ju lite orolig...
Min äl är minst sagt märklig. Jag började testa med stickor i höstas och såg aldrig några utslag så använder nu CB (använt två cykler), som visar max utslag redan en vecka in i cykeln (mens är bara två dagar sedan ett och ett halvt år tillbaka) så det är tveksamt att äggen är mogna för befruktning då, man ska ju helst ha äl från dag 11 och framåt.
Om jag får mens nu så kommer jag ringa gyn för en utredning. Det kan ju räcka med att skjuta lite på äl så äggen åtminstone är mogna för befruktning när de kommer. Dag 31 nu och inte minsta tillstymmelse till blodiga flytningar som signalerar att mensen kommer en eller två dagar efter.