• ANMIFR

Vi som planerar graviditet 2020!

ÄNTLIGEN är det dags! Nu vid årsskiftet 19/20 bestämde vi oss för att försöka bli gravida, min första och hans tredje om allt går vägen. P-pillerna är lagda på hyllan och vi väntar med spänning på att allt ska dra igång.

Någon som är i samma, helt färska, planering och vill följas åt?

• Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!
  • Mikkic87
    editeds skrev 2020-06-21 07:20:25 följande:

Vad menar du? Du kan bara bli gravid under dina fertila dagar, alltså Ca 5 dagar innan ägglossning och ägglosningsdagen. Du kan inte bli gravid efter ägglossningsdag eller mer än 5 dagar innan. ???? Om man blir gravid en dag när t ex ens app säger låg fertilitet så är det för att den inte hittat din ägglossning.

Finns inget som heter 100% säkra dagar. Så man behöver inte vara spydig för att jag ställde en fråga där de förmodligen finns nån procentare som har blivit gravid på en såkallad icke fertil dag. Med eller utan app. Med en ägglossning som infaller där den ska varje månad.
  • editeds
    Mikkic87 skrev 2020-06-21 08:50:39 följande:

Finns inget som heter 100% säkra dagar. Så man behöver inte vara spydig för att jag ställde en fråga där de förmodligen finns nån procentare som har blivit gravid på en såkallad icke fertil dag. Med eller utan app. Med en ägglossning som infaller där den ska varje månad.

Det var inte alls min mening att uppfattas som spydig, ber om ursäkt! Ser att min smiley blev massa frågetecken dessutom. Jag har dagar där jag vet att det är 100%, men såklart finns det ju månader där ägglossningen hoppar framåt/bakåt vilket kan göra det klurigt.
  • Mikkic87
    editeds skrev 2020-06-21 21:12:55 följande:

Det var inte alls min mening att uppfattas som spydig, ber om ursäkt! Ser att min smiley blev massa frågetecken dessutom. Jag har dagar där jag vet att det är 100%, men såklart finns det ju månader där ägglossningen hoppar framåt/bakåt vilket kan göra det klurigt.

Tack för svar. Kroppen fungerar lite olika hos oss alla.
  • Lione

Någon som fått positivt ägglossningstest fler än en gång i cykeln?

Har lyckats få positivt ägglossningstest vid 3 olika tillfällen den här cykeln och är minst sagt förvirrad.. Först positivt på dag 19 i cykeln. Testade även dagen efter och då blev teststrecket svagare igen. Sedan fick jag tydliga ägglossningssymptom på dag 28 och var då tvungen att testa igen. Fick då positivt test igen! Testade inget mer efter det då jag åkte på semester över helgen. Testade dock i dag igen, på dag 32 i cykeln, mest för att jag ville se ett negativt test och vara säker på att ägglossningen var över för den här månaden. Men nu visar testet positivt även i dag.. Fattar nada! Är det fel på testen? Har aldrig upplevt detta tidigare!

Att tillägga är att jag gjorde en IVF-behandling förra cykeln. Men jag har gjort en behandling tidigare och då var cykeln efter normal.

Lägger till bilder som visar testerna cykeldag 19, 28 och 32.

• Wojsan
    Strangeness skrev 2020-05-17 20:48:22 följande:
    <3 Ja absolut, nästa månad! ^^
    Hur går det för er Strangeness och Amanda87? :) 
  • Lucia N
    Lione skrev 2020-06-22 10:13:55 följande:

Har lyckats få positivt ägglossningstest vid 3 olika tillfällen den här cykeln och är minst sagt förvirrad.. Först positivt på dag 19 i cykeln. Testade även dagen efter och då blev teststrecket svagare igen. Sedan fick jag tydliga ägglossningssymptom på dag 28 och var då tvungen att testa igen. Fick då positivt test igen! Testade inget mer efter det då jag åkte på semester över helgen. Testade dock i dag igen, på dag 32 i cykeln, mest för att jag ville se ett negativt test och vara säker på att ägglossningen var över för den här månaden. Men nu visar testet positivt även i dag.. Fattar nada! Är det fel på testen? Har aldrig upplevt detta tidigare!

Att tillägga är att jag gjorde en IVF-behandling förra cykeln. Men jag har gjort en behandling tidigare och då var cykeln efter normal.

Har du tagit ett gravtest? Har hört att ägglossningstest kan visa positivt när man är gravid också.
  • Amanda87

Tänkte också fråga, du är möjligtvis inte gravid? :) :)

Lione skrev 2020-06-22 10:13:55 följande:

• Amanda87
    Wojsan skrev 2020-06-22 10:42:50 följande:

Hur går det för er Strangeness och Amanda87? :) 

Åh tack för frågan. Det går nog inte alls. Jag testade ÄL och fick positivt där. Vi hade haft sex två dagar innan, samma dag och dagen efter. Har väldigt lång cykel. Förra månaden var den 35 dagar, dessförinnan 32 och innan dess 34.

Har tagit grav test som varit negativt, nu var det nog två dagar sen. Idag är jag i dag 34 i cykel: ingen mens men så irriterad och lite molande. Så tror väl mensen kommer närsomhelst. Blir det inget denna gång tar vi paus en månad för att inte riskera få tre barn födda inom två veckors spann :p

Hur går det för dig?
  • Lione
    Amanda87 skrev 2020-06-22 12:45:29 följande:

Tänkte också fråga, du är möjligtvis inte gravid? :) :)

Har inte funderat i de banorna eftersom jag inte känner minsta tillstymmelse till något sådant i kroppen. Tänkte mest att det var min cykel som blivit knäpp alternativt att stickorna inte fungerade som de ska.

Men kanske får ta mig i kragen och gå och köpa ett test. Alltid lite motvillig till det (efter många negativa test de senaste åren). Är väl bättre att få det svart på vitt än att gå runt och undra i och för sig.

Tack för svar!
  • Wojsan
    Amanda87 skrev 2020-06-22 12:53:18 följande:
    Åh tack för frågan. Det går nog inte alls. Jag testade ÄL och fick positivt där. Vi hade haft sex två dagar innan, samma dag och dagen efter. Har väldigt lång cykel. Förra månaden var den 35 dagar, dessförinnan 32 och innan dess 34.

Har tagit grav test som varit negativt, nu var det nog två dagar sen. Idag är jag i dag 34 i cykel: ingen mens men så irriterad och lite molande. Så tror väl mensen kommer närsomhelst. Blir det inget denna gång tar vi paus en månad för att inte riskera få tre barn födda inom två veckors spann :p

Hur går det för dig?
    Då låter det ju som ni träffat rätt på dagarna i alla fall! Då får vi se vad som händer denna cykel, håll oss uppdaterade :)  Haha, kan förstå att ni pausar då med tanke på de övriga kidsen.

Här har det varit lite besvär med cellförändringar och stora blödningar i och med vävnadsprover... Blev därför osäker på om jag haft mens eller inte. Om inte är jag nu en vecka sen. Har känt mig illamående och lite "dragningar" i livmodern men vet inte om det kan bero på ingreppen. Har köpt mig ett test i vilket fall (vi hade sex vid ÄL) så det kanske jag gör idag... Om jag vågar. 
Svar på tråden Vi som planerar graviditet 2020!