• Vilsen82

    Bonusbarnshärvan

    Denna härva kring vad som är rätt i fel i att leva med bonusbarn.

    Jag lever idag ihop med min stora kärlek o hans båda barn på halvtid.

    O för varje vecka som går blir det mer o mer kaos.

    Barnen fryser ut mig totalt, ignorerar mig, säger att jag inte får vara med, att palla inte tycker om dom om han går ut till mig osv.

    När jag erbjuder hjälp får jag reda på att jag ska vara tyst och gå för det ska vara pappa.

    När jag säger något får jag antingen höra att jag ska vara tyst eller så svarar man mig inte.

    Här om dagen fick jag ett utbrott. Morgonen började med att bli väckt av gallskrik kl fem på morgonen för att gröten inte blev klar tillräckligt fort, som följdes av mer gallskrik för att dom blev ombedda att dämpa sig.

    Sen följde kommande tre timmar likadant.

    Efter att åtskilliga gången bett dom dämpa sig o mötts av hånskratt och orden tyst o sluta slog migränen ner som ett åskslag i huvudet och jag slog ner handen i sorgkanten o frågade vad problemet var.

    Då skällde min sambo ut mig.

    Och nu tror min sambo att den bästa lösningen är att bli särbo, så barnen kan ha pappa för sig själv o att problemet då kommer lösa sig av sig själv med

    Tiden. Dvs om ett år när barnen haft pappa helt för sig själv så kanske barnen accepterar att jag flyttar igen.

    Jag anser att det bästa är att bara lägga om alla rutinerna och jobba tillsammans allihopa.

    Jag tror inte på att det blir bättre när två barn får ännu mer sin vilja igenom i en vardag o att det ska lösa alla problem.

    Tilläggas vill också att barnen slår sin pappa, mobbar andra barn i skolan och bär sig illa åt i allmänhet även mot pappan.

    Har ni några eefarenheter av att det gått bra att bli särbos o sen blivit sambos igen och att det gjort någon nytta?

  • Svar på tråden Bonusbarnshärvan
  • Barbro45

    Vissa krig kan man inte vinna. Läget verkar för infekterat för att kunna lösa för er. Barnen verkar också ha andra problem som föräldrarna inte kunnat hantera. Barnen verkar agera på en för dem olidlig situation. Har föräldrarna en bra relation, kan de kommunicera kring barnen och deras behov. 


    Ni kanske ska var särbo till dess att föräldrarna tagit tag i och löst barnens situation.  Eller kanske till dess att barnen flyttar hemifrån. 

  • Vilsen82

    Mamman motarbetar oss o har gjort från dag ett.

    Barnen behöver inte lyssna på mig, jag får inte bestämma

    Något alls kring dom i vårt hem, pratar skit om

    Både mig o pappan till barnen.

    Gör allt för att barnen inte ska vilja åka till pappa genom att muta med godis iPads etc.

    Pappan har gått så långt som till myndigheter med detta

    Men mamman fortsätter med samma beteende ändå.

    Hon vill ha barnen på heltid för underhållets skull men spenderar ingen tid alls med barnen. Läser inte ens läxa med den stora utan är mer upptagen med sin telefon och sin nya pojkvän.

    Barnen är 5 och 7 år gamla så det hade inneburit att vi skulle vara särbo i dryga 14 år.

    Och ses varannan helg o knappt det isåfall

  • Barbro45

    Grunden till problemen för de här stackars barnen är föräldrarnas oförmåga och dåliga föräldraskap. Stackars barn. Föräldrarna bör gå i terapi för att bli fungerande föräldrar, parterapi alltså, då kanske det kan fungera om barnen inte hunnit bli alltför skadade.

  • Vilsen82

    Alltså vi har jobbat aktivt för detta med hjälp utifrån i drygt ett år nu. Där

    Mamman också varit med. Men mamman säger en massa på

    Mötena och går sedan hem och gör likadant. Vi har förändrat jättemycket hos oss för att göra det bättre för barnen. Men tyvärr vill inte mamman ändra på något. Hon vill ha det som

    Det alltid varit och tänker inte ändra ett dugg alls. Det är

    Där det brister. För hur mycket vi än gör, kommer problemen tillbaka efter en vecka hos mamma där man fått noll uppmärksamhet och fått göra som

    Man vill.

  • Barbro45

    Orkar du? Hur blir det om ni väljer att skaffa ett gemensamt barn? Oavsett om ni blir särbo, fortsätter att bo tillsammans, bryter relationen så kommer barnen att ha samma helvete.

  • Vilsen82

    Som det är nu nej.

    Med med en förändring ja. Livet är inte alltid en dans på rosor.

    Och för barnens skull kan jag göra allt.

    Men att tror att problemet löser sig av sig själv tror jag däremot

    Inte på.

    Alltså våran familjesituation. För om jag flyttar så får dom pappa helt för sig själv. Kommer jag sen tillbaka om ett år blir det bara nu konkurrens. Därför tror jag mer på att ta tag i o lösa problemen tillsammans. Inte flacka fram och tillbaks.

    Men mamman måste göra sin del också då det är dom

    Största problemen kommer ifrån

  • Barbro45

    Du anser att det största problemet är mammans beteende, du har kanske rätt. Hennes agerande kan du inte förändra. Men kanske hjälpa pappan att se hur han kan ändra, nuvarande sätt fungerar uppenbarligen inte. Att fortsätta med samma metod och tro att utfallet helt plötsligt ska bli annorlunda är inte vettigt. Vilket råd skulle du ge om du såg det hela utifrån, om du t.ex. var syster till mamman. Att försöka byta perspektiv kan ge nya insikter.

  • Vilsen82

    Jag hade gett mig själv rådet att bryta mönster och börja om på ny kula men nya metoder på nya sätt.

    Inte att fly problemet och tro att det försvann av sig själv, dvs bli särbo och skjuta upp problemet med samspelet 1 eller 2 år för att ha det ännu värre då.

    Att bryta mönster och göra om göra rätt ihop istället är min åsikt.

    Pappas lycka är lika viktig som barnens egentligen. För om pappa är ledsen och olycklig kommer barnen märka det med. Tyvärr.

  • Magical
    Vilsen82 skrev 2020-01-09 00:27:17 följande:

    Tilläggas vill också att barnen slår sin pappa, mobbar andra barn i skolan och bär sig illa åt i allmänhet även mot pappan.

    Har ni några eefarenheter av att det gått bra att bli särbos o sen blivit sambos igen och att det gjort någon nytta?


    Om barnen slår sin pappa och mobbar andra barn så tycker jag du ska göra en orosanmälan till Soc, för det är rätt uppenbart att de här barnen behöver hjälp - och pappan också. Kanske mamman också, efter som du nämner henne. 

    Men grejen med särboskap i ert fall skulle bygga på att pappan verkligen på riktigt jobbade med sin föräldraroll under tiden, det går givetvis inte att bara bli sambo igen och tro att saker är annorlunda om ett år. 

    Du skriver inget om hur det gick till när ni blev sambo. Flyttade du in hos dem eller skaffade ni ett nytt gemensamt boende? 
    Hade barnen fått en chans att landa i att pappa hade träffat en ny, innan ni blev sambo osv? 
  • Vilsen82

    Som jag skrev, den biten hanterar vi med hjälp av myndigheter när det gäller barnens beteende i största allmänt.

    Vi flyttade till ett gemensamt boende, som vi skaffade gemensamt o ingen in till den andra.

    Detta drygt ett o ett halvt år efter att mamman o pappan separerat och mamman haft ny sambo i drygt ett halvår.

    Han säger att han älskar mig och att det är jobbigt för honom men att han måste

    Fokusera på barnen själv o att vi ev kan bo ihop igen senare. Men jag hävdar på att problemen kring utanförskap och ägandebegär av pappan bara kommer bli värre då. Att det istället är bättre vi jobbar tillsammans.

Svar på tråden Bonusbarnshärvan