• Rudbeckius

Bonusbarnshärvan

Barbro45 skrev 2020-01-09 01:39:18 följande:

Grunden till problemen för de här stackars barnen är föräldrarnas oförmåga och dåliga föräldraskap. Stackars barn. Föräldrarna bör gå i terapi för att bli fungerande föräldrar, parterapi alltså, då kanske det kan fungera om barnen inte hunnit bli alltför skadade.

Jag håller med att det finns rejäla möjligheter till förbättring, dock kanske inte orsaken till det dåliga föräldraskapet är jämnt fördelat mellan de två.

Jag hade liknande situraion och den andra förälderna vägrade gå i terapi eller ens prata om hur förbättringar och föräldraskap skulle kunna organiseras. 
  • Rudbeckius
    Svår sits. Jag tror att du är utsatt för en sorts mobbningskampanj där barnen och även sambon används som verktyg till att frysa ut dig och helst få bort dig ur deras liv. Du förminskas och blir ett problem.

Råden handlar om att du nog måste ändra dig och att ni kanske ska vara särbos och inte träffa bonusbarnen knappt alls.

Detta är egentligen en sorts psykologisk misshandel av barnen och kan riktas mot måltavlor som bonusförälder, för/mor-förälder, ibland syskon eller oftast den andre föräldern. Det handlar om stakrt kontrollbehov, oförmåga att berabeta besvikelser och att gå vidare. Kort sagt dåligt föräldraskap och vuxenskap.

En bra förälder skapar ett gott hem med sina barn på sina veckor, pratar väl med barnen om andra vuxna i deras närhet, repekterar deras tid hos den andre familjen och uppmuntrar barnen till respekt och vänlighet avseende deras bonusfamiljemedlemmar....

avskildabarn.se/2019/12/12/nar-barnet-sager-jag-vill-inte-traffa-mamma-pappa/

På engelska kallas detta step-parent alenation och är en sorts övergrepp. I Sverige har vi dålig koll på den här sortens problem, vår debatt är rätt långt efter t ex staten New Yorks eller Englands.

www.thedivorcemagazine.co.uk/step-parent-alienation/

https://www.babyhjalp.se/separera/bonusforaldrar
  • Rudbeckius
    Vilsen82 skrev 2020-01-09 10:46:38 följande:

Nej lite så har vi det här med.

Vi kämpar med samtal utbildningar och kommunikation

Mamman går på något enstaka möte för att avboka dom flesta, ljuger ihop en historia kring vad hon gör där barnen säger tvärt om, går hem o gör som vanligt.

Mamman baktalar oss, i det främsta mig, där barnen visar klart att det mamma sagt är rätt.

För mamma är mamma. Och där kan jag inte stå över. För mamma har ju rätt i barnens ögon.

Oavsett hur mycket min sambo än påtalat för barnen så raserar mamman detta direkt.

O vi hamnar på noll igen.

Dock vill inte min sambo se det hela som ett utanförskap där man blir ledsen och då har svårt för att ha humöret på top, utan tycker att jag borde pressa barnen mer till att vilja vara med

Mig. Och jag säger tvärt om. Att dom får komma till mig men samtidigt visa respekt i vårt gemensamma hem. Som det är nu behandlar man mig som

En städerska, och kräver att pappa ska vara med dom 24/7 där han inte ens får sova med mig utan ska sova med dom.

Du behöver ta hand om dig själv, uppträda helgonlikt men inte rubba på din integritet. En svår balansgång. Du har rätt att respekteras och ha en fin plats i er familj. Barnen ska av vuxna lära sig att fungera me dolika lojaliteter och i olika sammanhang i skilda världar. Det är inte din roll att vara bonusbarnens slav. Barnen är i svår sits, en sorts trauma, och behöver kloka och trygga vuxna som samverkar, men finns det en som baktalar de andra inför barnen så behöver situationen åtgärdas tidigt.

Jag tror att i framtiden blir detta en sorts straffbart brott, men det är långt dit, alternativt är detta en sorts sjukdom eller grav beteendestörning hos en vuxen, övergrepp orsakas ofta av sådana.
    .
    Din och sambons kärlek vill barnens mamma gärna att den ska raseras. Du och sambon behöver prata ihop er och stå eniga som kloka vuxna inför det här gerillakriget mot er genenskap. Läs på om ämnet. . 
  • Rudbeckius
    Vilsen82 skrev 2020-01-09 11:24:28 följande:

Min sambo är en envis åsna (förlåt) som inte tror på psykologi. Och har han bestämt

Sig för att något är på något vis så är det så.

Och han tror att om barnen får honom helt för sig själv i ett eller två år så kan jag komma tillbaka sen. Och jag säger tvärt om. Att det kommer bara ställa

Problemet till en ytterligare spets där barnen först ska hantera en separation, sen ska dom bygga upp en tillvaro ensam med pappan sen ska dom bryta den igen för att bygga upp en tillvaro med mig: det kommer bara vara ett endaste evigt kämpande, istället för att se problemet för vad det är, nolla ut, gör om o göra rätt, tillsammans.

Men oj, så svårt att förhålla sig till en sådan inställning - om ni var utsatta för andra sorters vanliga övergrepp i hemmet, skolan eller på arbetsplatsen så är det inte kloka att läsa på om vad det är, orsakas av eller vad man kan göra åt det?

Är andras erfarenhet inte något värd? Är alla vi andra inte är människor likt sambon? Vad är hans plan för att hantera tillvaron enligt hans tankar, prata om det, för att se om det går att genomföra.

Om han resonerar så enkelspårigt så tror jag att du nog ska skapa ett eget separat liv och låta barnens mammas psykologiska krigföring helt lyckas.
    Lev och njut av tillvaron som särbos men ha inga förhoppningar om att din partner kommer att klara sig igenom detta med lika stark eller starkar kärlek till dig om många år. 

Bered dig på att skaffa andra nära relationer. Håll öppet.
Svar på tråden Bonusbarnshärvan