• Earlgrey

Bonusbarnshärvan

Hej, det verkar ju som att pappan inte o mamman inte sätter gränser. Om dom kan skrika o gapa i timmar bara för att gröten inte blir snabbt lagad. Jag skulle tro att barnen ser dig som konkurrent. Jag tror att pappan har dåligt samvete för skillsmässan o har svårt med gränser pga det. Mamman verkar oxå ha svårt med gränser o hon verkar ju inte ge dem speciellt mkt uppmärksamhet. Din man verkar inte tycka att du ska få uppfostra barnen men det tycker jag i erat gemensamma hem. Du måste få säga till dem. Du ska inte behöva ha migrän. Det är väl bara bra med flera vuxna som kan få ordning på barnen. Och fler vuxna som visar kärlek. Kärlek är att säga nej ibland. Men om inte din man vill hjälpa in dig utan böjer sig för att barnen stänger dig ute så blir det svårt. 
    Jag tycker inte att det är bra om du skyller för mkt skulden på mamman. Även om du tycker att hon är problemet. Jag tycker att problemet är ju att det blev en skilsmässa o barnen ska flytta varje vecka som är orsaken. Men nu är det ju så.  Olika hemförhållanden varannan vecka med nya relationer som kommer till. Mamma o pappa har skaffat nya. Som kan upplevas som konkurens.
    Jag tror på att alltid tala gott om mamman inför barnen o att inför henne ge beröm för det som hon gör bra. Det kan ju vara att hon åtminstone kommer till mötena. För att på så vis påverka henne. Det är ett sätt att få folk att ändra sig. Men annars föregå med gott exempel. Pappa måste själv komma tillrätta med hur barnen beter sig emot honom. Om dom slår honom så är det inte bra. Diagnos eller inte det är INTE OK! Jag tror du borde tala med ngn utomstående. Ni kanske kan bo i hop varannan vecka när barnen inte är där. Men det är väl inte så kul kanske. För om du duger till att koka gröt då duger du till att säga ifrån o få påverka oxå. Barn är ju inga änglar även om man älskar dom. 

• Earlgrey

Hej igen, nu verkar det ju som att din man har bestämt sig men jag tänker varför skulle det bli bättre om ett år för. Ska han säga till barnen då att nu har ni mig på själv varannan vecka i ett år eller två men sen måste ni dela mig igen med NN. (dig) Oavsett vad eran mamma säger om NN. Och då ska allt vara frid o fröjd barnen accepterar dig fullt ut. Och pappan klarar sätta gränser. Och låter dig sätta gränser o uppfostra barnen som en bonusförälder. Jag tror som du säger att det är lika svårt då. 
    Du kan ju fråga om det inte kommer ta lika långt tid som tills dem flyttar hemifrån. Om han inte klarar säga till dem att dom måste respektera dig. Självklart kan barnen inte få förtroende för dig direkt men att man visar respekt tex svarar när man blir tilltalad. Det kanske är han själv som är redo om ett två år. Han älskar barnen o tänker på vad som är bäst för barnen. (han behöver psykologhjälp att se ett utifrån perspektiv tror jag) Men om du också engagerar dig i barnen så tror jag inte att de känner sig utanför. Varannan vecka kan ni ju satsa på er själva. Ni kanske borde vänta med ev gemensamt barn dock. 
    Vad det gäller mamman så tror jag du skulle ta ett samtal med henne själv.
    Börja med att ge beröm för  barnen för några bra egenskaper det har och eller ngt bra det gjort. 
    Sen att du säger att du verkligen vill vara en bra bonusförälder till barnen. Fråga sen hur hon tycker att en sådan ska vara. Vad hon tycker är viktigt att tänka på för barnen specifik.  Hon är ju barnens mamma o känner dem väl Det gör inget ju mer hon räknar upp. Du lyssnar, ställer frågar för att förstå och håller med om det inte är väldigt tokigt. Då kan du bara lyssna. Sen har ni ngt gemensamt. Du föregår med gott exempel och hon vill inte vara sämre. Hon har ju själv rabblat upp saker. I annat fall så påminn konkret om det ni samtalat om. Tex visst är det viktigt att man spenderar tid med sina barn, läser sagor etc man kan inte bara sitta vid datorn hela tiden. Då har du iaf visat att ni har ett gemensamt mål. Du visar förtroende för henne o det vill du att hon ska ha för dig. Du är seriös helt enkelt. Och inte intresserad av konkurrens eller jämförelser i föräldrarollen. Men att man förmedlar info till varandra. Tex nu har barnen lärt sig borsta tänderna själv tex, vi har läst mkt pippi för barnen etc.  

Svar på tråden Bonusbarnshärvan