• Anonym (?)

    Känner så lite av min bebis, vecka 30.. någon mer?

    Är gravid i veckan 30 (29+0) och jag tycker att jag känner så lite av min bebis i magen, men jag kan inte påstå att jag känner mindre än förut utan jag har känt väldigt lite sen jag började känna rörelser vilket jag gjorde redan vecka 16 första gången- moderkakan ligger bak. Sen vecka 20 ungefär har jag känt varje dag, men det är fortfarande sådär himla svagt! Som små pet och rörelser. Jag har varit inne på förlossningen 3 ggr redan på grund av att jag även känner henne oregelbundet, att det kan gå från 10 rörelsetillfällen på en dag till 1-2 ggr bara. Men varje gång jag kommit in har ctg visat bra, och ultraljudet har visat en livlig bebis med bra flöde och hjärtakrivitet, men jag känner ändå inget eller väldigt lite?!

    Fick därför göra tillväxtultraljud som visade på -9 procent vilket de sa va normalt, men lite under genomsnitt, dock är min SF-kurva över genomsnitt för min vecka - vilket alltså borde tyda på en stor livmoder o mindre bebis. kan det göra att jag har svårt att känna? Mer utrymme för bebis?

    Någon som haft en lugn bebis i magen där man fortfarande känner svaga rörelser i vecka 30? Jag kan inte åka in o kolla hela tiden för oavsett om jag känner lite så har jag vart inne tre gånger utan några som helst avvikelser och de säger att hon rör sig bra, men jag känner lite..

  • Svar på tråden Känner så lite av min bebis, vecka 30.. någon mer?
  • Twinmom13

    Bäbis kan ju ligga så till att du inte känner rörelser så ofta.

    Du vet säkert knepen redan för att ?få igång? bäbis (ligga på vä sida utan mobil/tv i 2 Tim, äta socker/godis, dricka iskallt vatten, buffa på magen så att bäbis vänder sig etc), men ligger den med ryggen mot din mage och du dessutom har moderkaka i framvägg, så kan det vara svårt att känna.

    Oftast gör det mer skada än hjälp att ha doppler hemma, men det finns bm som rekommenderar detta när man har extrem oro, då det kan lugna mamma att kunna höra bäbis.

    Förra graviditeten väntade jag tvillingar och det var hemskt i den aspekten att även om jag kände rörelser (vilket jag inte alltid gjorde trots långt in i graviditeten), så visste jag ju inte om det var ena el båda jag kände.

    Nu väntar jag ?bara? en och har två veckor kvar och känner henne mest hela tiden. Trots att hon är fixerad så lever hon rövare där inne och magen ser ut från en scen från Alien. Men för några veckor sedan hade jag svårt att känna henne till och från.

  • Anonym (?)
    Twinmom13 skrev 2020-01-10 09:02:32 följande:

    Bäbis kan ju ligga så till att du inte känner rörelser så ofta.

    Du vet säkert knepen redan för att ?få igång? bäbis (ligga på vä sida utan mobil/tv i 2 Tim, äta socker/godis, dricka iskallt vatten, buffa på magen så att bäbis vänder sig etc), men ligger den med ryggen mot din mage och du dessutom har moderkaka i framvägg, så kan det vara svårt att känna.

    Oftast gör det mer skada än hjälp att ha doppler hemma, men det finns bm som rekommenderar detta när man har extrem oro, då det kan lugna mamma att kunna höra bäbis.

    Förra graviditeten väntade jag tvillingar och det var hemskt i den aspekten att även om jag kände rörelser (vilket jag inte alltid gjorde trots långt in i graviditeten), så visste jag ju inte om det var ena el båda jag kände.

    Nu väntar jag ?bara? en och har två veckor kvar och känner henne mest hela tiden. Trots att hon är fixerad så lever hon rövare där inne och magen ser ut från en scen från Alien. Men för några veckor sedan hade jag svårt att känna henne till och från.


    Jo jag vet det, men saken är att bebis inte gjort det. De har berättat för mig hur hon ligger vänd och det har aldrig varit mot ryggen men jag känner ändå väldigt lite och väldigt svagt! Moderkakan är även i bakvägg så det gör att jag verkligen inte förstår att jag känner så lite. När barnmorskan lyssnat med doppler kan hon säga ?oj där kände jag en spark? men inte ens jag kände att det rörde sig? Fattar inte hur det är möjligt, det är som jag inte har nån känsel haha.

    Såg ju på ultraljudet hur mycket bebis rörde sig hela tiden, då kände jag en liten SVAG buff på hela tiden det gjordes. Så jag vet att bebis rör sig så mycket mer än vad jag känner, trots att den ej ligger mot ryggen, och min moderkaka ligger högt upp i bakvägg och jag alltså har bästa möjliga förutsättningar för att känna. Började känna rörelser i vecka 16 som sagt, men aldrig känt starkt utan alltid svagt.

    Känns som min livmoder växer snabbare än vad bebis gör, för på sista kontrollen nu hade mitt SF mått ökat så ja låg en hel del över den genomsnittliga kurvan, samtidigt som ja sett att bebis ligger under kurvan. Har ej heller för mycket fostervatten, utan allt i magen är normalt, förutom att jag inte känner mycket.

    Har en doppler hemma, men vill endast använda den i nödfall!
Svar på tråden Känner så lite av min bebis, vecka 30.. någon mer?