Inlägg från: Anonym (WW) |Visa alla inlägg
  • Anonym (WW)

Varför är jag tjock?

Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-11 00:29:05 följande:

Jag räknade hur många kcal som jag behöver på en hemsida. Jag satte vikten på 115, mitt mellan de två svaren jag fick av er. Jag satte längd till 162, vilket det var när jag skaffade mitt senaste pass och jag tror inte jag har blivit längre sen jag var 17. Jag satte aktivitetsnivå till 1,357. Då fick jag 2548 som kcal-intag om jag ska behålla vikten. 

Det här är vad jag har ätit idag.

Frukost: 4 skivor rågkaka, 2 skivor salami, messmör, leverpastej.

Lunch: Potatisgratäng och fiskpinnar

Fika på jobbet: 1 chokladmuffins.

Middag: Kycklinggrillkorv, ketchup och rostad lök. Inget börd.

Min app får det till 1670 kcal. 

På det så har jag gått 1,2 mil med hunden och det vanliga springet på jobbet. 

Det ska bli spännande att ta tag i det här nu och göra mer noggrant. Jag kanske ska sätta upp ett viktmål?

Som viktväktare kan jag se att det du äter vida överstiger det du bör äta för att gå ner i vikt. Du äter helt fel. I stort sett allt du nämner är sånt man bara kan äta i undantagsfall när man ska gå ner i vikt. Ät detta istället en vanlig dag så kommer du se stor skillnad:

Frukost: 1 macka levainbröd med sallad, skinka och tomat. 1 ägg. 1 skål med hallon och 0,5 procentig naturell yoghurt. Inget eller ytterst lite smör på mackan.

Mellanmål: 1 banan

Lunch: 8 bitar sushi eller 2 potatisar, lax el kyckling och 1 matsked sås. Vatten att dricka

Mellanmål: 1 äpple

Middag: ungsrostade rotfrukter (morot och palsternacka) lax eller kyckling, 1 matsked sås. Ytterst lite olja vid tillagning av rotfrukterna.

Kvällsmat: samma som frukost

Jag har gått ner 12 kg på bara några månader med Viktväktarna och jag har äntligen fattat att ALLT handlar om vad du äter, inte hur mycket du rör dig, om du vill gå ner i vikt.
  • Anonym (WW)
    klyban skrev 2020-01-11 14:36:58 följande:

Det finns många mer sätt och nyttigt än viktväktarna, men det är en.

Men med tanke på måltiderna, så ser det ut som man kan gå vilket hål som helst.

Ett problem med viktväktarna, det är folk tröttnar ofta på den till slut.

Vill man göra permanenta förändringar, så måste man göra livsstilsförändringar.

Och de är inte alls så dramatiska som det låter, utan handlar om små justeringar oftast.

Och sen har man alltid någon punkt där man är värdelös på att sköta bra, där får man arbeta hårdare.

Det lustiga är vi hade viktväktarna på jobbet, och många gick ned rejält.

Men eftersom du tröttnade på maten, så gick nog nästan samtliga upp samma vikt igen med tiden.

Fast det är helt vanlig mat som jag äter, ingen specialkost. Det ovan var ju vara exempel på bra mat, det är inget jag äter varje dag. Nu går jag på jämnvikt och jag äter i stort sett som tidigare, minus juice, dricka och massa smör samt mindre portioner och mindre av gräddiga såser. Jag unnar mig godis/snacks 1-2 ggr i veckan.
Svar på tråden Varför är jag tjock?