Forum Allmän debatt - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Varför är jag tjock?

    Fre 10 jan 18:30 Läst 0 gånger Totalt 261 svar
    Anonym (Tjock­a Märta)
    Visa endast
    Fre 10 jan 18:30 -2 +1

    Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

    Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

    Kan någon förklara varför jag är så tjock?

  • Anonym (Anony­m)
    Visa endast
    Fre 10 jan 18:43 #1 +2

    Du får nog titta lite mer på kalorierna. Kort sagt kan man säga att folk som är överviktiga stoppar in för mycket i huvvet. Träning i all ära men läkarna säger att det inte är särskilt effektivt, det handlar främst om att äta mindre, och då inte bara färre kalorier utan mindre portioner och kanske färre mål. Ät inte efter kl 18, sluta helt med allt som heter socker, dvs godis då främst. Skippa alla snacks, alla onödiga mellanmål, allt fika.

  • Fre 10 jan 18:45 #2

    Vägde du allt du stoppade i munnen eller uppskattade du?

  • Anonym (Mat)
    Visa endast
    Fre 10 jan 18:54 #3

    Har du kollat hos läkare att kroppen funkar som den ska?

    Annars tänker jag att du äter mer än du tror. 2000 är normalintag. Är du kort gör du av med lite mindre än en kvinna av genomsnittslängd. Om du vill gå ner i vikt måste du äta färre kalorier än du gör av med, alltså mindre än normalintag.

  • Anonym (tjock­is)
    Visa endast
    Fre 10 jan 18:54 #4

    Jag rör mig ganska mycket, äter hälsosam mat.
    Men, gillar choklad, fikabröd och gillar inte att bli vettig.
    Allt handlar om näringsintaget.
    Du måste åta bättre och utöka turerna med hunden.....

  • Anonym (Ögöf)
    Visa endast
    Fre 10 jan 19:04 #5

    Då har du nog inte räknat kalorierna rätt. Vad steker du maten i? 1 msk rapsolja är bara det 130 kalorier. 1msk smör 100 kalorier. En ostskiva ca 55 kalorier. Har du mycket gräddiga produkter i maten? Mycket pasta/bröd?

    Vad dricker du till maten? 1 dl juice är ca 45 kalorier, 1dl mjölk är ca 50-60 kalorier. Dricker du alkohol? Där finns massvis av kalorier.

  • Anonym (Tjock­a Märta) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 10 jan 19:08 #6 -2

    Tack för svar. Jag vägde inget när jag räknade utan jag gjorde en uppskattning. En del saker mäter jag automatiskt för att jag använder mått när jag tar. Är det mer kalorier i mat efter kl 18 eller varför ska man inte äta senare? Jag tror inte det är ett alternativ för mig att inte äta efter kl 18. Jag tror inte att jag skulle kunna sova om jag inte har ätit på 8 timmar. 

  • Anonym (Tjock­a Märta) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 10 jan 19:15 #7
    Anonym (Ögöf) skrev 2020-01-10 19:04:59 följande:

    Då har du nog inte räknat kalorierna rätt. Vad steker du maten i? 1 msk rapsolja är bara det 130 kalorier. 1msk smör 100 kalorier. En ostskiva ca 55 kalorier. Har du mycket gräddiga produkter i maten? Mycket pasta/bröd?

    Vad dricker du till maten? 1 dl juice är ca 45 kalorier, 1dl mjölk är ca 50-60 kalorier. Dricker du alkohol? Där finns massvis av kalorier.


    Jag brukar steka i 1 tsk smör och 1 tsk rapsolja men det blir ju alltid kvar en del i pannan. Det jag steker tar ju inte upp hela pannan däremot gör smöret det. Men det hade jag inte tänkt på så jag får ta med det också när jag räknar imorgon om jag steker något då. Jag äter ganska mycket bröd. 4 skivor rågkaka har jag ätit idag till exempel. Jag dricker vatten oftast. ca 1.5 liter mjölk i månaden och kanske 1 liter juice varannan eller lite oftare. Kanske var sjätte vecka. Jag dricker ingen alkohol för jag är tråkig.
  • Anonym (Plopp­)
    Visa endast
    Fre 10 jan 19:18 #8

    Det är oftast maten det handlar om. Det du kan göra är att räkna kalorier ordentligt under flera dagar. Och då verkligen räkna allt, från minst klick smör till sockerbit. Det finns appar för sånt också även om jag inte vet hur exakta de är. Sedan kan du googla på appar som beräknar hur stor energiomsättning du har. Oavsett hur stor du är så lär ditt dagliga energibehov vara maximalt 1800 kcal.

  • Anonym (Tjock­a Märta) Trådstartaren
    Visa endast
    Fre 10 jan 19:29 #9
    Anonym (Plopp) skrev 2020-01-10 19:18:44 följande:

    Det är oftast maten det handlar om. Det du kan göra är att räkna kalorier ordentligt under flera dagar. Och då verkligen räkna allt, från minst klick smör till sockerbit. Det finns appar för sånt också även om jag inte vet hur exakta de är. Sedan kan du googla på appar som beräknar hur stor energiomsättning du har. Oavsett hur stor du är så lär ditt dagliga energibehov vara maximalt 1800 kcal.


    Jag har en app och jag tog med allt jag åt när jag räknade i december. Men jag har ingen våg så jag litade på de förinställda sakerna, till exempel att en varmkorv väger 45 g och en potatis väger 80 g fast korven kanske egentligen väger 55 g och potatisen 70 osv.

    Varför tror du att mitt dagliga energibehov är 1800 kcal? Jag vet inget om sånt så hur vet man det? jag har bara hört 2000 är normalt hela tiden.
  • Anonym (Snopp­)
    Visa endast
    Fre 10 jan 19:37 #10
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-10 18:43:23 följande:

    Du får nog titta lite mer på kalorierna. Kort sagt kan man säga att folk som är överviktiga stoppar in för mycket i huvvet. Träning i all ära men läkarna säger att det inte är särskilt effektivt, det handlar främst om att äta mindre, och då inte bara färre kalorier utan mindre portioner och kanske färre mål. Ät inte efter kl 18, sluta helt med allt som heter socker, dvs godis då främst. Skippa alla snacks, alla onödiga mellanmål, allt fika.


    Träning är ineffektivt om målet är viktnedgång, handlar om kost och kalorier.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll