Inlägg från: Anonym (10 kg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (10 kg)

Varför är jag tjock?

Alla överviktiga/feta underskattar hur mycket de egentligen äter. Tv-programmet med Anna Skipper för flera år sen var ett bra exempel på det. Deltagarna fick själva uppskatta hur mycket de åt och det jämfördes med hur mycket de faktiskt ätit. Det kunde skilja flera tusen kalorier per dag! För det är ju så "enkelt" att får man i sig mer än man gör av med går man upp, precis lika mycket in som ut håller man vikten och gör man av med mer än man äter går man ner. Det kvittar om man som jag borde gå ner 10 kg eller som de i programmet My 600-poundlife 250 kg- intaget måste vara mindre än energin man gör av med. Det kan ske antingen genom att äta mindre eller motionera mer eller både ock. Om det ska hålla resten av livet funkar ingen sträng diet- då går man bara upp till sist ändå. Små förändringar funkar bäst. För egen del ska jag försöka gå fler promenader. Jättesvårt när man som jag lider av svår värk, men jag ska kämpa ändå. Skippa kaffebröd. Minska middagsportionerna. Du får försöka hitta ditt sätt. Nåt du faktiskt kan hålla. Lycka till!

• Anonym (10 kg)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-12 21:40:53 följande:
    Hemmagjord korvsoppa. Jag tänker inte slänga mat jag redan har, det har jag inte råd med.
    Allt eftersom maten då tar slut så köp in nyttigare mat och byt ut lite i taget. Det blir nog lättare än att försöka få ihop en helt ny diet på en gång. Vad gäller din allergi som barn och nuvarande rädsla kan jag relatera. Jag var väldigt allergisk mot många livsmedel som barn. Med tiden har jag dock börjat kunna äta det mesta. Undvik de du inte tålde då, ät andra grönsaker och prova nya. Du kanske tom är som jag att det skulle funka med nåt av det du inte tålde. Jag vet ju inte vad som hände eller vad läkarna sagt.
  • Anonym (10 kg)
    Anonym (Smal) skrev 2020-01-17 09:37:10 följande:
    Har du nån smal/normal viktig vän?

Förklara för dem och fråga om du får hänga på ett par dygn och äta precis som de gör.
    Ta deras tallrik när de lagt upp maten. Så får du en bra uppfattning om vad de äter. Då ser du och får bättre uppfattning om hur mycket du äter mera än vad som egentligen behövs.

Gjorde det en gång med en vän och blev anklagad för att medvetet försöka svälta hen till döds efter ett par dagar :D
    Det påminner om när jag hade min rejält överviktiga vän på besök en vecka hos mig. Jag bjöd på sånt jag brukade äta. Ingen dietmat, ingen svält, vanlig rejäl mat. Och hon gick ner 2 kg!
Svar på tråden Varför är jag tjock?