• Xlr8

Varför är jag tjock?

Mycket enkelt att svara på, du äter mer än du springer.

Om man får soppatorsk med bilen regelbundet så fattar alla att man tankar för sällan.

Men när folk har överskott av energi(fett), då förstår folk ingenting. Mänskligheten har känt till dom fysiska lagarna i säkert 100 år, energi kan inte förstöras bara omvandlas.

Så du har 2 val. 1. Ät mindre (kalorier) eller 2. Ut och spring.

• Xlr8
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-16 02:14:27 följande:

Vill du vara snäll och läsa i alla fall mina inlägg innan du svarar?

Varför skulle det göra skillnad?

Du lär ju knappast bryta mot dom fysiska lagarna.

Du har ett överskott av energi vilket du själv påstår.

Du fyller på med energi och omvandlar en del(detta betyder att du lever) .

Ingen är fet för dom äter för lite en längre tid.
  • Xlr8
    Anonym (flott) skrev 2020-01-16 11:18:11 följande:
    Nu är ju våra kroppar inte bilar, utan kroppar. En kalori är inte en kalori. Det beror på VAD man äter.
    såna här uttalande gör ju att man tappar tro på mänskligheten....

en kalori är alltid en kalori och kommer alltid så vara.
    när man pratar om viktnedgång gör man vissa förenklingar/avrundningar. 
    med detta kommer en viss fel marginal, har man inte stora medicinska problem är fel marginalen i sammanhanget liten.
    det är en kompromiss som är vedertaget och accepterat av massan.

VAD du äter är en del av felmarginalen, som förutsätter vissa saker.
    om du bara skulle äta en viss sak i enorma mängder ökar felmarginalen.
    nu pratar vi inte på individ nivå utan en massa.

felmarginalen som uppstår pga. generalisering är på en större grupp.
    som du säger är vi inte bilar vilket stämmer men förhållandena är väldigt lika i många aspekter om man kollar på ett större antal.

när du skriver "Det beror på VAD man äter" tolkar jag det som en större grupp och som omnämnts, så ja viss felmarginal finns.
    på individnivå kan den variera en del men en större grupp är den orelevant liten.

en kalori är alltid 4,184 joule  per definition, den som hävdar annat ska man avfärda som trams omgående. 
  • Xlr8
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-17 16:39:57 följande:

Den normalviktiga kollegan som det här började med äter väldigt mycket mer än jag i volym men hon äter annorlunda. Jag skulle inte svälta till döds men jag skulle kanske gå upp mer i vikt.

Åter igen ett bevis på att man ska kolla på kalorier och inte volym. det går att göra en köttfärssås med 300 kalorier per portion, sen går det att göra en med 2000 kalorier i per portion.

Samma volym och det går inte att se skillnad.

Förbränna och konsumtion är allt du ska titta på
  • Xlr8
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-18 21:59:30 följande:

Det var det jag gjorde i december och kom fram till att jag äter mindre än 2000 kcal och ändå inte går ner i vikt. Det var inte jätteexakt eftersom jag inte har haft någon hushållsvåg tills nu så jag har förlitat mig på Lifesums mått och ingen personvåg så jag har inte räknat ut exakt hur många kalorier jag ska äta men jag har ändå tänkt att det kan visa på ett ungefär. Nu ska jag göra noggrannare för jag har fått en hushållsvåg och på måndag eller tisdag ska jag gå och simma och de har en personvåg på simhallen.

Det är nog här du misslyckas, nogranheten är nyckeln, att mäta är att veta.

Nu säger jag detta av omtanke. Du har nämt att du går med hunden 2 timmar dagligen, detta bör ge ca 1000 kalorier i förbränning, du nämner att du ätit under 2000 kalorier. Bara för dig att ens leva borde du bränna 1800-2300 kalorier. Om det du säger stämmer ger det ca 2000-(1000+2000)= -1000 kalorier dagligen. Den siffran är troligen minus 1500 till 2000. Dvs du lär tappa 1.5-2kg per vecka. Ta en funderare om du varit ärligt så är det nog dax att besöka läkare.

Det bästa du kan göra för dig själv mät och logga ALLT du stoppar i munnen och när. Köp en pulsklocka så dyr du har råd med polar gör bra saker. Logga intag och förbrukning under 30-60 dagar. Lägg dig på minus 1000 per dag. Har du varit ärlig så visar vågen minus 4-8kg.

Har du samma vikt tar du med dig allt du har till läkare.
  • Xlr8
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-18 21:59:30 följande:

Det var det jag gjorde i december och kom fram till att jag äter mindre än 2000 kcal och ändå inte går ner i vikt. Det var inte jätteexakt eftersom jag inte har haft någon hushållsvåg tills nu så jag har förlitat mig på Lifesums mått och ingen personvåg så jag har inte räknat ut exakt hur många kalorier jag ska äta men jag har ändå tänkt att det kan visa på ett ungefär. Nu ska jag göra noggrannare för jag har fått en hushållsvåg och på måndag eller tisdag ska jag gå och simma och de har en personvåg på simhallen.

Det är nog här du misslyckas, nogranheten är nyckeln, att mäta är att veta.

Nu säger jag detta av omtanke. Du har nämt att du går med hunden 2 timmar dagligen, detta bör ge ca 1000 kalorier i förbränning, du nämner att du ätit under 2000 kalorier. Bara för dig att ens leva borde du bränna 1800-2300 kalorier. Om det du säger stämmer ger det ca 2000-(1000+2000)= -1000 kalorier dagligen. Den siffran är troligen minus 1500 till 2000. Dvs du lär tappa 1.5-2kg per vecka. Ta en funderare om du varit ärligt så är det nog dax att besöka läkare.

Det bästa du kan göra för dig själv mät och logga ALLT du stoppar i munnen och när. Köp en pulsklocka så dyr du har råd med polar gör bra saker. Logga intag och förbrukning under 30-60 dagar. Lägg dig på minus 1000 per dag. Har du varit ärlig så visar vågen minus 4-8kg.

Har du samma vikt tar du med dig allt du har till läkare.
  • Xlr8
    Anonym (Haha) skrev 2020-01-19 08:53:04 följande:

Jag tycker du har skrivit endel vettiga saker i tråden, men här har du nog fel när det gäller kaloriförbrukning. Jag loggar hur mycket jag förbränner när jag tränar och två timmars relativt rask promenad ger ofelbart runt 400 kcal.

Jag har också mätt min grundförbränning och den är runt 1200kcal.

Jag väger inte lika mycket som TS, så hon förbränner såklart mer än jag. Men knappast så mycket som du skriver.

Nej jag tror felet hon gör ligger både i noggrann hon är men framförallt vad hon väljer för mat. Jag har aldrig hört om någon som lyckas äta tillräckligt liten portion baconlasagne för att bli någorlunda mätt och samtidigt minska i vikt.

Ok det är baserat på vad bland annar livsmedelsverket säger. Läser man runt säger do. 1800-2000.

Om du bränner så lite kan du inte göra annat än att sitta och läsa bok.

Det tar mig 15timmars sömn för att förbränna det.

Det verkar sjukt låg förbrukning stämmer det?
  • Xlr8
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 15:15:22 följande:
    Ja jag ska vara mer noggrann nu när jag har en hushållsvåg. Jag har en fitbit inspire duger den?
    har inte kollat på sånna klockor pga då dom har saknat flera funktioner endast polar har haft. men dom verkar ha gått framåt i utvecklingen. den verkar väldigt bra och ska duga.
  • Xlr8
    Anonym (Sn) skrev 2020-01-21 16:04:59 följande:

TS: det stämmer inte som en del hävdar kalori in, kalori ut. Det handlar om vad man äter och när. Kroppen är ett hormonmaskineri. Tror du skulle tappa en del om du höll dig till kött och grönsaker. Finns massa recept hos kostdoktorn som sagt. Tror också att du där kan få svar på just din fråga. Han som driver sidan är läkare och har för mig att han förklarar varför man blir överviktig av t ex bröd, marmelad etc, medan andra livsmedel optimerar förbränning bättre.

Kalori in och kalori ut bygger på en förenkling eller avrundning som stämmer väldigt bra på oss människor. Den avrundning skapar en viss felmarginal hos individen.

Ålder, kön, "ras" mm är faktorer som kan ändra näringsupptag och förbränning.

Även om man kollar på två syskon kommer det skilja sig något.

Men felmarginalen är i sambandet så liten att man brukar bort se från den.

Du nämner bröd och marmelad, får uppfattning att du inte ser skogen för alla träd.

Bröd har man ofta smör på och pålägg, många ser det inte som direkt onyttigt. Därför kan man äta ett par eller 3 mackor. Gjorde en precis för att ha något att räkna på.

Limpa med lite smör och kräftost på och då har jag nog haft på mindre smör än man brukar.

285.4 kalorier vart det tänk gånger 2 eller 3.

En cheeseburger på donken ligger på 301 dvs lite drygt 15 kalorier mer.

Förstår du varför folk blir feta av bröd?
  • Xlr8
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-22 17:09:31 följande:

Hej igen. 

Igår var jag och simmade lite. Inte så mycket för jag känner mig fortfarande vissen. Jag ställde mig på vågen de har och den stannade på 111.9 som var mindre än jag förväntade mig men det är ju mycket.

Idag har jag ätit gröt igen med frysta bär från en bärmix. Jag gillar fortfarande inte gröten men jag ska äta den 2 gånger till innan jag är säker.

Middag blir tacotårta.

Bra jobbat.

Ser du till och logga all mat och träning så din kalkyl går ihop?

I mitten på mars var jag uppe på 110. Mitten på maj var jag under 90. Nu satsar jag på att komma under 80. Så det går även om havregryn inte är någon höjdare.

För varje 10kg du tar kommer du känna enorm skillnad.

Här har du den teori jag använder.

En annan morot är när du tappat vikt som mig får man handla ny garderob eller använda dom där kläderna man inte kunnat använt på x år
Svar på tråden Varför är jag tjock?