Inlägg från: Anonym (flott) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flott)

Varför är jag tjock?

Anonym (Hanna) skrev 2020-01-15 14:18:51 följande:
    Ämnesomsättningen saktar inte in på natten. Kroppen förbrukar energi i samma grad som under dagen om vi skulle sitta/ligga still även dagtid. Alla kroppens organ förbrukar energi. I runda svängar behöver en människa ca 1300 kcal per dag enbart för att alla organ i kroppen ska fungera. När vi rör på oss ökar energibehovet.

Jag sa inte att man ska skippa fetter, tvärtom, fett behövs i kroppen. Det jag menar är att så länge en person inte äter en specifik kost (t.ex. LCHF som du nämnde) kan man inte äta nötter eller avokado i mängder bara för att det ?mättar bättre?. 15 gram nötter är ca 90 kalorier. Du behöver äta betydligt mer än så för att känna mättnad. Jämför det med t.ex. hur mycket potatis du kan äta för samma antal kalorier och hur mycket mer det fyller ut magsäcken och mättar.
    Oj, blir mörkrädd så dåligt påläst du är.
  • Anonym (flott)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-01-15 17:52:55 följande:
    Blir mörkrädd hur dåligt påläst du är. Är utbildat dietist och jobbar med det dagligen.

Har du vetenskapliga bevis (inte artiklar i expressen och Aftonbladet med andra ord) på att det är tvärtemot? :) I så fall välkomnar jag det.
    Oj. Ännu värre... Dags att gå en ny kurs kanske.
  • Anonym (flott)
    Xlr8 skrev 2020-01-16 02:07:13 följande:

Mycket enkelt att svara på, du äter mer än du springer.

Om man får soppatorsk med bilen regelbundet så fattar alla att man tankar för sällan.

Men när folk har överskott av energi(fett), då förstår folk ingenting. Mänskligheten har känt till dom fysiska lagarna i säkert 100 år, energi kan inte förstöras bara omvandlas.

Så du har 2 val. 1. Ät mindre (kalorier) eller 2. Ut och spring.

Nu är ju våra kroppar inte bilar, utan kroppar. En kalori är inte en kalori. Det beror på VAD man äter.
Svar på tråden Varför är jag tjock?