Anonym (Mjo) skrev 2020-01-12 18:25:25 följande:
Du menar cola zero då och inte vanlig cola? Annars är ju kaffe bra för vikten och en liten skvätt lättmjölk är inget som gör att man går upp i vikt.
Inte heller lättfil skulle jag säga är så bra då det är lätt att överäta på fil då det inte ger så stor mättnadskänsla. Om man är hungrig så kan man ta mycket lättfil, nästan en halv till en hel liter. Inte heller musli är nyttigt då det innehåller en hel del socker och kalorier och man kan äta mycket även där.
Bättre med gröt som mättar bättre och innehåller bara 1 dl havregryn och bara ha några bär till det för smakens skull, inte sylt eller socker.
Tänk mättnadskänsla. Potatis t.ex. ger hög mättnadskänsla.
Jag var kanske otydlig, men du har läst konstigt. Det jag menade var att det är små lätta val som gör skillnad. Att dricka kaffe med lättmjölk (kanske 30 kcal) istället för ett glas Coca cola (kanske 100 kcal).
Vad man tycker är gott är förstås individuellt men i min värld är det så att gröt sällan är tillräckligt gott och tar dessutom lång tid att göra. Fil och flingor är iallafall gott. Svårt att gå från TS värld med livsstilen för någon som har fetma grad 3 till att leva som Gunde Svan.
Jag uttalar mig bara utifrån mina erfarenheter att ha haft samma vikt hela mitt vuxna liv och alltid ett BMI kring 20.