Inlägg från: Anonym (Jo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jo)

Varför är jag tjock?

Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-10 18:30:50 följande:

Jag undrar ibland varför jag är så tjock. Jag är inte stillasittande för jag både simmar och har en hund och jobbet är ganska rörligt. Jag äter dåligt men inte för mycket kalorimässigt så vitt jag förstår. Jag förstår inte så jättebra egentligen för jag har aldrig försökt gå ner i vikt eller så, jag har bara kollat lite smått i december. Inklusive alla helgdagar med mer mat än vanligt var jag bara över 2000 två dagar, julafton och nyårsafton.

Jag är kort och fet och har stora storlekar på kläderna. Jag har ingen våg så jag kan inte kolla exakta kg, men kläderna är i storlekar mellan 50/52 och 54/56 beroende på märken och var på kroppen de ska sitta. Jag kan ha 48/50 också om det är stretchmaterial men det är precis så det känns för litet och obekvämt.

Kan någon förklara varför jag är så tjock?

Eftersom att du äter mer än vad du gör av med.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mjo) skrev 2020-01-12 18:25:25 följande:
    Du menar cola zero då och inte vanlig cola? Annars är ju kaffe bra för vikten och en liten skvätt lättmjölk är inget som gör att man går upp i vikt.

Inte heller lättfil skulle jag säga är så bra då det är lätt att överäta på fil då det inte ger så stor mättnadskänsla. Om man är hungrig så kan man ta mycket lättfil, nästan en halv till en hel liter. Inte heller musli är nyttigt då det innehåller en hel del socker och kalorier och man kan äta mycket även där.

Bättre med gröt som mättar bättre och innehåller bara 1 dl havregryn och bara ha några bär till det för smakens skull, inte sylt eller socker.

Tänk mättnadskänsla. Potatis t.ex. ger hög mättnadskänsla.
    Skippa allt som har med läsk att göra. Bara för att det är light/zero, har det inga positiva effekter på någon som ska/försöker gå ner i vikt. Tvärtom, triggar det bara hungern och i slutändan kommer den som försöker att lägga på dig än mer vikt.

Müsli är jättebra! Finns hur många olika müslisorter som helst utan socker. Dock tycker jag du ska göra en egen. Finns många bra recept och du finner det svårt att göra själv.

Gröt är bra, fast du kommer att känna en snabb mättnadskänsla, som sedan kommer att försvinna snabbt.

Det viktiga här är att du hittar sätt som fungerar för dig på lång sikt. Annars kommer du bara att gå i vikt igen. 

Sluta äta mer än vad din kropp behöver. I slutändan är det alla som drabbas av överviktiga människor. Det är egoistiskt, så skärpning tack! 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (BBW) skrev 2020-01-12 20:38:17 följande:
    Så onödig kommentar!

Rökare, alkoholister, sexmissbrukare, anorektiker, drogmissbrukare, etc, etc... Drabbar också alla och kostar samhället pengar! Men inte fasen hoppar jag på dem och kallar dem för egoister! Så skärpning tack!
    Emm varför är det en onödig kommentar? Vi pratar om övervikt här, så vad pratar du om egentligen?? Håll dig till ämnet, så skärpning tack!
    Sen allt annat skit du drog upp, självklart förstör det också för samhället. Men det är en helt annan debatt. Hur skulle det se ut om vi alltid diskuterade allt när vi ska diskutera en sak. Hur tänker du här?? 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (BBW) skrev 2020-01-12 21:48:08 följande:
    Min poäng var att man kanske inte alltid måste säga precis vad man tycker o tänker!

Många många kämpar hela livet med sin övervikt och mår redan fruktansvärt dåligt.

Men what ever!

Gaffla på du och tryck ned människor som redan mår dåligt! Det är väl ända sättet för dig att må bra gissar jag..
    Vem mår dåligt? Det jag säger är sant! Vad pratar du om?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-15 16:51:13 följande:

Hjälp mig gärna att bättra på den här menyn till nästa vecka!

Måndag
    Frukost: Filmjölk eller yoghurt med hallon, hårt bröd med smör och mjukost
    Middag: Fläskkarré, potatis, sås, grönsaker men jag vet inte vilka. Jag äter mest gröna blad som spenat och rucola. Låtsas som att jag skriver det om grönsaker varje dag.
    Kvällsmat: Vet inte.

Tisdag
    Frukost: Samma som måndag
    Middag: Pasta med vegetarisk grön sås
    Kvällsmat: 

Onsdag
    Frukost: Rostat bröd med smör och leverpastej
    Middag: Kyckling med ris och currysås
    Kvällsmat:

Torsdag
    Frukost: Samma som onsdag
    Middag: Fiskgratäng med dragon och mos
    Kvällsmat:

Fredag
    Frukost: Äggröra
    Middag: Pulled pork med klyftpotatis, vitlöksdressing och grönsaker.
    Kvällmat:

Som ni ser så vet jag inte alls vad jag ska äta till kvällsmat om jag inte äter mackor.

Tycker inte du ska göra en meny på det här sättet om du ska gå ner i vikt. Du behöver tänka först på hur mycket du stoppar i dig och sedan hur mycket du gör av med varje dag, om du ska nå ditt mål. Sedan kan du göra en meny.  
    Vad är kvällsmat? Sitter du klockan 9 på kvällen och smaskar mackor eller vad? 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Sn) skrev 2020-01-21 16:04:59 följande:

TS: det stämmer inte som en del hävdar kalori in, kalori ut. Det handlar om vad man äter och när. Kroppen är ett hormonmaskineri. Tror du skulle tappa en del om du höll dig till kött och grönsaker. Finns massa recept hos kostdoktorn som sagt. Tror också att du där kan få svar på just din fråga. Han som driver sidan är läkare och har för mig att han förklarar varför man blir överviktig av t ex bröd, marmelad etc, medan andra livsmedel optimerar förbränning bättre.

Nu har väl du fått det lite om bakfoten? Självklart handlar det till störs del om hur mycket in och hur mycket ut. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Sn) skrev 2020-01-26 23:42:44 följande:

Vänligen googla "Behöver hjärnan kolhydrater?" och Kostdoktorn, så får du som trodde på Claude Marcus lite upplysning. Märkligt att flera professorer och läkare går på lchf om man nu blir så dum (vilket är idiotiskt att tro). Många som går på lchf får också förbättrade värden även efter flera år. Så nej. Det verkar inte öka risken för sjukdom, tvärtom. Finns ett flertal studier som Kostdoktorn länkar till på sin sida. Även om man

är motståndare kan man ju gå in och förkovra sig lite.

Lär sig folk aldrig att det vi tar som vedertagen sanning idag imorgon visar sig vara fel? Var lite öppna för att sanningen inte är den vi lärt oss sen barnsben, liksom. Sluta tro på kalori in och kalori ut, det är som de som en gång vägrade tro att jorden var rund.

Sluta tro på kalori in och kalori ut...? Tycker inte att "tro" är rätt ord i detta sammanhang. Det säger sig själv vad som händer med kroppen, om den får mer energi än vad den gör av med... Eller är inte det sant? 
    Och LCHF är bara skit jämfört med varierade stabil kost. Självklart funkar det att gå ner i vikt med. Det gör det med all ensidig kost. Frågan är bara: Varför välja LCHF när det finns så mycket bättre alternativ. T.ex bestämma sig för att äta mindre och börja motionera/träna mer.
Svar på tråden Varför är jag tjock?