Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Varför är jag tjock?

Cheescake skrev 2020-01-15 19:03:54 följande:
    Nej, bukfyllnad är inte något som innehåller mycket bra fett. Bla pasta och bröd (speciellt vitt bröd) är dock bakfylla efter som det krävs stor mängd för att bli mätt.

Vi behöver mycket fett (bra fett), proteiner och en lite mängd långsamma kolhydrater. De snabba kolhydraterna är inte speciellt bra om man ska ner i vikt (de är egentligen inte bra alls då det enbart är bukfylla)
    Egentligen är det så enkelt att de flesta går ner i vikt om de drar ner på socker i form av godis och bakverk etc, bara äter när de är hungriga och slutar äta när de känner sig mätta, och lägger till lite regelbunden motion. Om det sen äts protein, fett eller kolhydrater (utan att dra det till extremer som "man går inte ner i vikt om man äter ett helt paket smör till middag") har mindre betydelse. Det är ju bara att prova sig fram till vad som passar en själv.
  • Tow2Mater
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 18:52:06 följande:
    Inget smör på mackorna. Jag har aldrig smör på kalla mackor bara pålägg. Smör på mackor måste smälta annars kan jag inte äta det. Jag vet att jag äter dåligt det har jag skrivit flera gånger. Jag har bara funderat över eventuela alternativ sedan jag startade tråden. Jag testade att äta havregrynsgröt men det var skitäkligt. Jag ska pröva 3 gånger till för jag så länge jag inte blir allergisk så vill jag pröva saker minst 4 gånger innan jag bestämt om det går att äta eller inte.
    Det tar tid att börja gilla havregrynsgröt. Minns inte om jag redan sagt det i tråden, men det som funkar för mig är att lägga i lite lite salt, en msk chiafrön och ett par nypor torkade gojjibär. Sen efter att ha micrat portionen, avsluta med att lägga i en handfull färska blåbär och värma i ytterligare 15 sek. Tycker det faktist är gott.
  • Tow2Mater
    Anonym (KlaraS) skrev 2020-01-23 14:06:10 följande:

Jag äter lchf/keto. Kanske nåt för dig Ts? Om du gillar riktig mat, kött, fisk, kyckling, riktigt fett och goda såser. Ex på vad jag äter (är hyfsat stilla om dagarna, kvinna 37 år, normalviktig):

Frukost 07.00: Gröt gjort på ett ägg, 30 g smör, 1 dl grädde, 2 msk mandelmjöl och 1/2 tsk fiberhusk. Värm i kastrull och rör om. Servera med bär. Kaffe till.

Lunch 12.00: Hemmagjorda hamburgare på 150 g köttfärs, stekta i smör. Salladsblad, rödlök, cheddarost, tomat, saltgurka, ketchup och senap på. Inget hamburgerbröd

Mellanmål: En kopp kamomillte med kokosolja i

Middag 18.00: Kycklinglår i ugn med smör, lök, morot och vitlök i ugnsgormen. Till det blomkålsmos med smör. Hemmagjord gräddsås med soja.

På kvällen lite mer te med kokosolja.

Är supermätt, glad och går ner i vikt!

Och om man inte är så förtjust i rent fett funkar samma meny med havregrynsgröt, med ett hamburgerbröd och vanligt potmos; bara skippa såsen och kokosfettet/olja. Då går man också normalt ner i vikt. Toppen det finns alternativ för alla smaker. :)
  • Tow2Mater
    Anonym (Sn) skrev 2020-01-23 18:40:46 följande:

Fast hamburgerbröd och potatismos höjer blodsockret också, vilket kan leda till småätande och sötsug.

Fett mättar bättre och man slipper gå runt med sug.

Mat som håller blodsockret stabilt är fett, kött och de flesta grönsaker. Det är därför lchf funkar bra för vissa diabetiker också.

Det är ju personligt. Småätande och sötsug handlar ju inte alltid om hunger; utan kanske mest om annat som stress, uttråkning, etc. Tycker inte det är några problem att bli mätt på vanlig mat, så behover inte en massa fett for att bli mätt. Men alla är ju olika.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sn) skrev 2020-01-26 23:42:44 följande:

Vänligen googla "Behöver hjärnan kolhydrater?" och Kostdoktorn, så får du som trodde på Claude Marcus lite upplysning. Märkligt att flera professorer och läkare går på lchf om man nu blir så dum (vilket är idiotiskt att tro). Många som går på lchf får också förbättrade värden även efter flera år. Så nej. Det verkar inte öka risken för sjukdom, tvärtom. Finns ett flertal studier som Kostdoktorn länkar till på sin sida. Även om man

är motståndare kan man ju gå in och förkovra sig lite.

Lär sig folk aldrig att det vi tar som vedertagen sanning idag imorgon visar sig vara fel? Var lite öppna för att sanningen inte är den vi lärt oss sen barnsben, liksom. Sluta tro på kalori in och kalori ut, det är som de som en gång vägrade tro att jorden var rund.

"när Ekot granskar de studier som bland andra Eenfeldt och Dahlqvist förlitar sig på, visar det sig att flera av dem är sponsrade av organisationer och företag som har ett direkt intresse i lågkolhydratkost eller ökad köttkonsumtion.

Bland finansiärerna finns amerikanska nötköttsbranschen genom National Cattlemens Association, mejeriföretag som Swissmilk och organisationer som är knutna till den amerikanska bantningsgurun Robert Atkins, numera död, men vars fru driver Atkinsrörelsen vidare med storsäljande bantningsböcker, skrifter och föredrag."

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4668672

Svar på tråden Varför är jag tjock?