Varför är jag tjock?
Frukost: skål med naturell yoghurt och havregryn
Mellanmål (ibland): en frukt
Lunch: Soppa eller sallad
Mellanmål: en frukt
Middag: typ en gryta eller röra m nåt protein och ris/potatis, mkt sällan pasta, eller typ knäckebröd med avokado och yoghurt om jag inte orkar laga mat
På helgerna äter jag lite mer: roligare lunch, kanske tvårättersmiddag eller nåt snacks, mycket sällan socker dock och undviker mjukt bröd.
Styrketränar ett par gånger i veckan.
Om jag åt som du så skulle jag också vara överviktig. Kul? Nja, men jag har bra värden och har lärt mig att anpassa mig efter min förbränning. Du behöver göra samma sak om du vill gå ner i vikt.
Samma här! Skulle svälta ihjäl och bli utmärglad :D
Är 175, väger 67 och har ett BMI på 21,88. Tränar 3-5 gånger i veckan
Vad jag brukar äta:
Frukost - Naturell yoghurt med sylt eller bär
Lunch - Oftast på lunchrestaurang. Potatis, sås/kött, sallad. STOR portion (mina vänner brukar säga att jag äter som en häst)
Mellanmål - Naturell yoghurt eller en frukt
Middag - Nån gryta eller gratäng jag gjort själv. Ibland skippar jag varm mat och äter typ tre stora mackor med massa pälägg istället.
Till helger kan jag äta chips och/eller godis. Ibland äter jag en kakbit eller lite choklad till vardags också. Visst har jag dagar då jag också äter mindre, bara sådär av mig själv. Havregrynsgröt till middag istället för stora portioner varm mat eller flera mackor. Så det jämnar väl ut sig.
Min poäng är dock att hur mycket man kan/bör äta är ju ytterst individuellt! Folk är olika och har olika ämnesomsättning. T.ex. har jag en kollega som varit på nån slags "hälsoundersökning" där de kollade upp vikt, fettprocent, muskelmassa, återhämtning efter fysiskt arbete etc. etc. Där konstaterades att hon har en väldigt låg ämnesomsättning och bör äta lite mindre än vad folk gör "normalt". För mig verkar det vara tvärtom. Så att gå in och jämföra andras matvanor med sina egna, och bara på basen av det peka på "fel", tror jag inte är särksilt effektivt.