Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Varför är jag tjock?

Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-19 18:52:06 följande:
    Inget smör på mackorna. Jag har aldrig smör på kalla mackor bara pålägg. Smör på mackor måste smälta annars kan jag inte äta det. Jag vet att jag äter dåligt det har jag skrivit flera gånger. Jag har bara funderat över eventuela alternativ sedan jag startade tråden. Jag testade att äta havregrynsgröt men det var skitäkligt. Jag ska pröva 3 gånger till för jag så länge jag inte blir allergisk så vill jag pröva saker minst 4 gånger innan jag bestämt om det går att äta eller inte.

Chiapuddning istället? Finns massor med recept på nätet. Hittade detta:

180 kcal - Pudding på Chiafrön
    Kalorier 180kcal
    Författare Lisa på 5-2dietenrecept.se
    Ingredienser
    2 msk Chiafrön 2 dl Sojamjölk lätt (går att byta ut mot vanlig lättmjölk men lägg då på 24 kcal) 60 g Hallon frysta 20 g Apelsin Valfritt: toppa med 2 g solrosfrön + 12 kcal
    Instruktioner
    Enkelt! Väg upp hallonen i en skål och tina i mikron en minut. Tillsätt sojamjölken och mixa med en stavmixer (eller i en blender).
    Rör sedan ner chiafröna och låt stå i kylen minst en 1 timme (går också bra över natten).
    Ta ut puddingen och toppa med apelsin eller valfri frukt! Mums och mättande!
    Nutrition
    Serving: 1g | Kalorier: 180kcal

Eller testa "over night oats" finns massor med recept, tex 1 dl havregryn + 1,5 dl mjölk står i en burk med lock i kylen över natten. Ät med bär eller frukt.
  • nnnnnnnn

LCHF - läs gärna på ordentligt, det finns risker med att äta så stora mängder fett:

Hjärnan behöver kolhydrater

Enligt Claude Marcus, professor och fetmaforskare orkar man mindre i fysisk ansträngning, men blir faktiskt lite dummare av lchf. Han syftar på att hjärnan inte får tillräckligt med kolhydrater och att man därför kan bli lite trögtänkt.

Stora risker

– Om vi äter mycket fett stimuleras gallan och bukspottkörteln kraftigt, och det blir en väldig ansträngning. Jag ser stora risker med LCHF, vi är inte gjorda för att proppa i oss mycket fett och protein, säger Charlotte Erlandson Albertsson, dietexpert Lunds universitet.

samt:

www.svt.se/nyheter/vetenskap/for-lite-kolhydrater-forkortar-livet

• nnnnnnnn
    Anonym (Tjocka Märta) skrev 2020-01-27 00:14:39 följande:
    Hej alla. Idag åt jag majs för först gången i mitt liv. Jag vet att majs inte är nyttigaste jag kan äta men för mig var det en liten seger att våga smaka.

På tisdag ska jag åka och storhandla igen så jag tar gärna emot tips på saker jag borde ha hemma. 
    Bra jobbat!

Något vi ofta gör att att vi tar små linser som heter Zeta lenticci, grön tetrapack. Bara häll upp i en sil och skölj av, så kan du blanda köttfärs med dessa linser tex i köttfärssås eller tacoköttfärs.

Bra att du gllar majs! Det är ju hundra gånger bättre än godis och snacks.
    Nu kanske du vågar smaka mer?  Om du gillar majs så kan du testa små fina ärter från frysdisken, de är söta och goda.

Jag har kämpat på hela veckan och bl.a. lyxat till det med päron/vanilj-kvarg till mellanmål (sockerfri) för att stilla sötsuget på eftermiddagen, samtidigt som jag äter mättande, kalorisnålt och ganska proteinrikt ändå.

Och bytt kaffe + massor med mjölk flera gånger per dag, till camomillte utan socker och mjölk minst varannan gång.
Svar på tråden Varför är jag tjock?