• kattenjanss0n

Hur gör ni med lördagsgodiset??!

Min bonusdotter får för sin pappa inte äta sitt lördagsgodis för än typ en timme efter middagen på lördagskvällen och då har hon typ en timme på sig att vräka i sig och då menar jag verkligen vräka. Hon proppar i sig godiset på ett sånt sätt att man själv blir äcklad och mätt av att se på. Efter hon proppat i sig är det dags för tandborstning och sängen, slutar alltid med ett långt toabesök med lösbajs och ont i magen och senare framåt natten brukar hon behöva kräkas också. Är detta normalt? :) :) :)

Har kommit med förslag att hon får äta godiset tidigare på dagen, typ dela upp det så hon äter hälften på eftermiddagen och resten på kvällen, eventuellt att hon inte äter så mycket för att slippa bajs och spya men det var tydligen ett dåligt förslag min sambo är uppvuxen med att man äter godiset på kvällen precia innan läggdags.

Hur gör ni i era familjer?

• Svar på tråden Hur gör ni med lördagsgodiset??!
  • nnnnnnnn
    kattenjanss0n skrev 2020-01-10 21:27:04 följande:
    Alldeles för mycket enligt mig, kanske 300gram lösgodis
    Vi har länge kört med 10 bitar de själva väljer, så det brukar bli ca 75 g. Iallafall upp till högstadieåldern, äldsta får lite extra när de små lagt sig.
    Lördag förmiddag städar vi och lagar lunch. När vi är klara med lunch och städning, oftast dammsuger vi de små barnens rum efter lunchen. Så någon timme efter lunchen tar vi kaffe och de får sina 10 bitar godis till eftermiddagsfikan, vi vuxna tar oftast en bulle till kaffet istället. Om de vill så får de såklart spara lite till kvällen, då brukar vi titta på film tillsammans och om de har godis kvar så äter de upp det då annars tar vi popcorn eller lite frukt.
  • nnnnnnnn

Hur gammalt är barnet?
    Tänker att det är stor skillnad på en femåring och en femtonåring, men å andra sidan brukar inte en femtonåring lägga sig någon timme efter kvällsmaten... så jag antar att barnet är alldeles för litet för att kunna hantera 300 g.

Tips: Om du vet barnets vikt (eller kanske du kan ta reda på en genomsnittlig vikt för barnets ålder) så jämför du det med pappans vikt och räknar om godismängden till honom, sen har han 1 h på sig att äta upp sin påse. Så kanske han förstår att det är helt orimliga mängder.
    Exempel: Barnet väger 22 kg och får 300 g godis. Om pappan då väger 88 kg (4 ggr mer) så bör han alltså få en godispåse med 1200 g godis.

• scanmia

Vi kör godis efter lunch eller middag på lördag eller söndag. Vi har ofta mycket godis hemma efter jul och högtider och de får själv välja vad de vill ha och fylla en liten skål. De äter nästan aldrig upp allt utan slutar när de är nöjda. Mellankillen har kräkts två gånger av att ha ätit för mycket godis (på kalas) så han har ibland problem med att känna av sina egna gränser. Dock triggar inte vårt vanliga upplägg detta.

Jag hade tyckt att det var helt oacceptabelt att tjejen åt sig sjuk varje vecka. Men det är inget ovanligt att barn går igenom perioder då de lär sig att hitta en bra relation till godsaker. Oftast växer de ur dem med lite mognad och träning.

• Anonym (Lw)

Vi äter inte lördagsgodis alls.

• Twinmom13

Här kör vi på lördagsgodis och det fås efter lunchen (runt kl 12). Brukar göra en stadig lunch på lördagar då barnen sällan äter mer än några tuggor av middagen då dom är mätta av godis.

Det godis som inte ätits upp på lördagen får dom spara till nästa vecka (brukar dock kastas till slut då d blir hårt)

• Alexi

Bara att läsa en sån här tråd får mig att tycka att detta med lördagsgodis är helt vansinnigt. Varför ger man godis på det viset, att man ska äta onyttigheter på ett visst klockslag, i en viss mängd och planerat i förväg oavsett "väder och vind och andra händelser".

• Anonym (Lw)
    Alexi skrev 2020-01-11 13:44:25 följande:

Bara att läsa en sån här tråd får mig att tycka att detta med lördagsgodis är helt vansinnigt. Varför ger man godis på det viset, att man ska äta onyttigheter på ett visst klockslag, i en viss mängd och planerat i förväg oavsett "väder och vind och andra händelser".

Håller helt med!
  • Anonym (Zxcv)

Vi har aldrig gett lördagsgodis, men det låter som att problemet är att pappan ger alldeles för mycket om det tar en timme att äta det och hon mår dåligt sen.

• Tow2Mater
    Alexi skrev 2020-01-11 13:44:25 följande:

Kanske for att inte äta det hela tiden varje dag? Man kan 'begränsa' på många sätt.
Svar på tråden Hur gör ni med lördagsgodiset??!