• kolsyrade

    När hade jag äl?

    Vi planerar att börja försöka först i april, men jag slutade med preventivmedel innan jul. Har inte varit hormonfri på säkert tio år så har ingen koll på min cykel, men vill minnas att jag alltid varit hyfsat regelbunden. 

    Nu behöver jag hjälp att räkna ut när jag hade min ägglossning och när jag kan ta graviditetstest som tidigast om jag skulle råkat bli gravid redan nu. Jag vill gärna och längtar något enormt, men mannen vill vänta av olika anledningar. Han var dock fullt medveten om att jag slutat med preventivmedel och inte har stenkoll. 

    27 dec: Fick mens 
    6 jan/dag 11: hade oskyddat, ej fullbordat samlag 
    7 jan/dag 12: fick äl-smärtor 
    8 jan/dag 13: smärtorna kulminerade, gjorde riktigt ont på kvällen
    9 jan/dag 14: äl-flytningar, viss smärta
    10 jan/dag 15: inga äl-flytningar, svag smärta, nu på vänster sida, tidigare var det på höger
    11 jan/dag 16: ingen smärta, inga speciella flytningar, lite ont i bröstvårtorna vilket jag haft ända sedan dag 11.

    När tror ni att jag hade ägglossning? Kan jag haft dubbel äl eftersom jag haft ont först på höger, sedan vänster sida? Dock bara haft äl-flytningar en enda dag. 

    Den 18 jan (dag 23) har jag planer som involverar alkohol, vill inte dricka om jag skulle vara gravid. Tror ni att det finns en chans att testet visar rätt om jag testar mig på morgonen? Har ingen aning om hur lång tid jag brukar ha mellan äl och mens. 

    Som sagt så kom han inte i mig under samlaget så chansen att jag är gravid känns inte så stor, men man hoppas ju... Blir helt knäpp av detta, hur ska det gå när vi börjar försöka på riktigt! :) 
  • Svar på tråden När hade jag äl?
  • Anonym (Anonym)

    Håll dig nykter. Så viktigt är det inte med sprit.

    Det är omöjligt att säga om du hade ÄL eller inte. Även friska kvinnor i fullt fertil ålder har ÄL 9-10 ggr/år, men man vet inte exakt när såvida man inte testar för hormonutslag.

  • Anonym (Anonym)

    Känns också lite motsägelsefullt... Ni vill ha barn, men han kom inte i dig? Och ändå hoppas du på att vara gravid? Men samtidigt vill du ta ett gravtest för att se så du inte är gravid, för i så fall kan du dricka sprit.

    Vill man bli med barn bör båda parter avhålla sig från alkohol, googla så kan du läsa mer om sånt.

    Du kan inte ta ett vanligt test och se om du är gravid på dag 23, möjligen med ett tidigt test. Det hade underlättat om du visste hur lång din cykel är.

  • Mascaraklumpar

    1. Var det mens eller en bortfallsblödning du hade den 27e?

    2. Att avbrutet samlag ofta leder till graviditet beror på att avbrytandet ofta misslyckas. När man har facit i hand och vet att metoden utförts korrekt så är sannolikheten för graviditet jämförbar med om man använt kondom eller minipiller, dvs någon % per år och väldigt låg sannolikhet vid ett enda samlag.

    3. Ja, det finns en chans att du testar positivt den dagen, men ett negativt test så tidigt säger ingenting.

  • kolsyrade
    Jag vill bli gravid, har längtat lääänge, men mannen vill vänta med att försöka tills april av olika skäl. Så jag skulle bli jätteglad om jag var gravid men vill vänta med aktiva försök tills han känner sig helt redo. Vet inte vad som är motsägelsefullt med det förutom att vi är två personer med lite olika mängd barnlängtan :) 

    Jag har förstås inga problem att avstå alkohol om det skulle vara så. Det handlar kanske om några glas bubbel, jag hade inte planerat att festa till det oavsett. 

    Osäker på om det var mens eller bortfallsblödning, jag hade inte samma blödningsmönster som jag brukar ha när jag har tagit ut p-ringen tidigare. Men kroppen kan ju inte ha vetat om det var "för evigt" eller som vanligt så det kan säkert bara handla om att jag är mer uppmärksam nu. 
  • Anonym (Anonym)
    kolsyrade skrev 2020-01-11 14:03:03 följande:
    Jag vill bli gravid, har längtat lääänge, men mannen vill vänta med att försöka tills april av olika skäl. Så jag skulle bli jätteglad om jag var gravid men vill vänta med aktiva försök tills han känner sig helt redo. Vet inte vad som är motsägelsefullt med det förutom att vi är två personer med lite olika mängd barnlängtan :) 

    Jag har förstås inga problem att avstå alkohol om det skulle vara så. Det handlar kanske om några glas bubbel, jag hade inte planerat att festa till det oavsett. 

    Osäker på om det var mens eller bortfallsblödning, jag hade inte samma blödningsmönster som jag brukar ha när jag har tagit ut p-ringen tidigare. Men kroppen kan ju inte ha vetat om det var "för evigt" eller som vanligt så det kan säkert bara handla om att jag är mer uppmärksam nu. 
    Varför vill han vänta till april? Vilken skillnad gör tre månader..? Dessutom är det bara 25 % chans att du blir gravid direkt även vid seriösa försök så känns inte som någon större vits att sitta och vänta direkt.
  • kolsyrade
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-11 14:28:57 följande:
    Varför vill han vänta till april? Vilken skillnad gör tre månader..? Dessutom är det bara 25 % chans att du blir gravid direkt även vid seriösa försök så känns inte som någon större vits att sitta och vänta direkt.
    Jadu, det är en diskussion vi haft mååånga gånger och han upplever bara att jag tjatar, så jag har släppt det(nåja...) och försöker tänka att det är härligt att det bara är några månader kvar :) men kan ju inte låta bli att hoppas att något mot förmodan skulle hända under tiden.
  • Anonym (U)
    kolsyrade skrev 2020-01-11 14:40:43 följande:

    Jadu, det är en diskussion vi haft mååånga gånger och han upplever bara att jag tjatar, så jag har släppt det(nåja...) och försöker tänka att det är härligt att det bara är några månader kvar :) men kan ju inte låta bli att hoppas att något mot förmodan skulle hända under tiden.


    Skulle det visa sig senare att du är gravid så är det ingen katastrof att du har druckit alkohol så tidigt. Sålänge du inget vet om så lev som vanligt och slappna av! Extra bra om du blir gravid innan annars har du ett par månader att lära känna din cykel tills dess. Rådet vi alla som försöker får är att ha sex varannan till var tredje dag hela cykel (förutom vid mens) så missar ni ingen chans och det är lättare att mentalt slappna av ifall det skulle ta tid.
  • kolsyrade
    Anonym (U) skrev 2020-01-11 15:40:07 följande:
    Skulle det visa sig senare att du är gravid så är det ingen katastrof att du har druckit alkohol så tidigt. Sålänge du inget vet om så lev som vanligt och slappna av! Extra bra om du blir gravid innan annars har du ett par månader att lära känna din cykel tills dess. Rådet vi alla som försöker får är att ha sex varannan till var tredje dag hela cykel (förutom vid mens) så missar ni ingen chans och det är lättare att mentalt slappna av ifall det skulle ta tid.
    Tack för lugnande ord! 
    Precis, det var därför jag sluta med preventivmedel bland annat, känns skönt att lära känna kroppen så att det förhoppningsvis går snabbare när vi börjar försöka. det låter som ett bra råd för att hålla hjärnspökena borta!
Svar på tråden När hade jag äl?