Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Mästerkock 2020

Johannus skrev 2020-02-29 19:45:55 följande:

Jag blir så imponerad av dig att minnas alla namnen och tack för en utförlig berättande av vad som hände i programmet då jag inte hann se set.  

Tack, roligt att veta att nån läser det man skriver och har lite nytta av det.
    Johannus skrev 2020-02-29 19:49:03 följande:

Visst skulle jag kunna se i efterhand, men som sagt jag har precis fått flytta tillbaka till min dotter och svärson efter 2 år i en lägenhet som var svärsonens. Jag blev utslängd av hyresvärden. Jag har ännu inte hunnit få i ordning det rummet jag får hyra hos min dotter och svärson där jag även jobbar som assistent under veckorna. Jag är ordentligt utsliten och skadade ett knä under flytten, så jag har inte haft orken att kolla program som gått och som jag missat.

Jag vet att du har en jobbig och pressad situation och menade inte att lägga ännu mer press på dig. Inget konstigt att du inte orkar kolla i kapp det du missat.

Hoppas som sagt du får ordning på boendet, knät och måendet snart igen! Allt gott från mig och se till att ta hand om dig nu!
  • flygrl
    Johannus skrev 2020-02-29 19:50:34 följande:

Jag följer Australia Mästerkockarna och jag är mäkta imponerad av deras sätt att föra programmet.

Jo, jag har ju sett nån tidigare säsong av australiska Masterchef och tyckte det va fett bra. Kändes mer påkostat än svenska varianten och med fler avsnitt kändes det som. Tummen upp!
  • flygrl
    Nandez skrev 2020-02-29 20:26:37 följande:

Nandez skrev 2020-02-29 20:33:04 följande:

Tack för infon

• flygrl

Har lite svårt i år hålla jämna steg med programmen så ska försöka kommentera senaste tre delarna nu.

Intressant när dom skulle laga till sina bästa och värsta råvaror. Som uppvuxen med utländska föräldrar slår det mig alltid att man i Sverige har så svårt för många delar på ett slaktat djur som diverse inälvor. I många andra länder äter man gärna inälvor som lever, njure, hjärna, tunga osv. Jag älskar inälvor om dom är bra tillagade. Lever tex. måste tillagas försiktigt så den är härligt rosa inuti, annars blir det torrt och trist. :/

Lisas njurrätt såg härlig ut med cognac i såsen som fin smakbrytning. Sofia verkade så smått ändra uppfattning om tunga och hennes rätt såg också fin ut. Tetyanas asiatiska rätt med bla. tofu hade jag gärna smakat men juryn tyckte den blivit för het i kryddningen så det tog över helt.

Blev tufft i elimineringen. Det va rätt jämnt men Marias rätt som tydligen mest smakade rödbetor, jordiga rödbetor gjorde att hon fick lämna.

I Efter stängning lagades det falukorv och sen olika smarriga varianter av hollandaise och det slutade med att Maria satte stopp för Agnes segerrad.

Nytt program och känslosamt och gulligt med nära & kära. Deltagarna skulle tillaga hemmafavoriter som bestämts av dom nära & kära. Inför elimineringen va det master class där Markus lagade rådjur och sen dags för deltagarna laga egna rådjursrätter. Christoffer bäst med jämnt mellan Sofia och Tetyana och till sist Tetyana som åkte ut. Trist att hon åkte ut MEN samtidigt är alla nu på så hög nivå med potential vinna rubbet att nån ju måste åka ut.

I Efter stängning briljerade Tetyana när det lagades gott av rester. Sen slog Victor ut Maria när uppgiften va crepes.

Off to Ishotellet i Jukkasjärvi och det va ju häftigt att se men verkade kallt som fan. Vackra vyer! En utmaning laga norrländska specialiteter i iskylan. Edvard i lag med Sofia lyckades bäst fast deras varmrätt va mer basic i upplägget. Lisa och Christoffer gjorde upp i smaktest på nån sorts annorlunda samisk rengryta som jag gärna smakat på. Christoffer vidare, Lisa utslagen.

I Efter stängning först jack fruit där alla gjorde lite varianter på samma bbq-tema och Victor gick segrande ur striden. Sen tema smörrebröd som Markus tydligen ofta äter. Lisa hemskickad av Tetyana.

Nästa gång blir det semifinal i både huvudtävlingen och Efter stängning. Spännande!

Jag gillar alla som är kvar och har ingen tydlig favorit.

• flygrl
    Johannus skrev 2020-03-04 01:22:00 följande:

Tack för omtanken. Inte behöver du tro att du lägger press på mig jag klarar mig på nåt sätt. 

Bra att du tar det så för jag vill absolut inte sätta press på nån annan.
    Johannus skrev 2020-03-04 01:24:39 följande:

Årets Australiska Masterchef är verkligen bra, den kan jag bara inte låta bli att se. Som tur är att den kommer sent på kvällen. 

Jo, jag vet att det är väldigt bra. Fast läste att dom till årets säsong bytt ut hela juryn vilket känns lite trist då jag gillade det gänget som va.
    Johannus skrev 2020-03-11 21:02:00 följande:

Så glad jag blev när jag hörde att dem skulle till Jukkasjärvi Ishotell. Jukkasjärvi ligger liten bit norr om mina hemtrakter.

Tänkte på dig när dom visade bilder från Jukkasjärvi. Vacker natur verkligen!
    Johannus skrev 2020-03-18 20:13:32 följande:

Vad härligt att se nästan hemtrakterna.

Men -15 är väl inget för det hade kunnat vara -25 till -37 grader.

Brrrrr.... :/
    Johannus skrev 2020-03-18 21:36:54 följande:

Har inte heller ätit Ripa, däremot har jag ätit Tjäder, Orre, Järpe som också är gott att äta.

Finns mycket gott kvar för mig att prova he he...
    Johannus skrev 2020-03-18 21:38:51 följande:

Kan inte vara lätt att laga mat när det är kallt. 

Ok att jag ofta grillat ute på öppen eld under vintern, men att laga en hel rätt och efterrätt är inte lätt när allt fryser till.

Nä, dom fick ju kämpa en del där i kylan.
    Johannus skrev 2020-03-20 00:17:11 följande:

Vem av er har följt Mästerkockarna Australien???

Vilket program.....jag sitter fast vart enda kväll

Tyvärr inte haft möjlighet än... :/
    Johannus skrev 2020-03-20 00:20:29 följande:

Mästerkockarna Australien är nog det bästa programmet jag sett.

Johannus skrev 2020-03-20 21:11:19 följande:

Om du får tid över så kolla om det går i efterhand Mästerkockarna Australien....Det är stor skillnad mot svenska mästerkockarna alltså hela upplägget. domarna, gästdomarna, resor till olika platser i Australien. Berättelser om lokal mat och kryddor.

Lite som norska Farmen jämfört med svenska Farmen m a o.
  • flygrl
    Nandez skrev 2020-03-18 20:19:16 följande:

Aldrig ätit ripa, låter inte gott

Varför tycker du det inte låter gott?

Har själv aldrig ätit ripa men vill gärna prova och tror det är gott.
    Nandez skrev 2020-03-18 20:26:08 följande:

Ripan såg inte god ut

Det tycker jag den gjorde. Mums! :P
  • flygrl
    Johannus skrev 2020-03-21 01:47:21 följande:

Håller med dig det såg gott ut....Kram

Eller hur?!

Kram tillbaka!
  • flygrl
    Nandez skrev 2020-03-21 18:33:13 följande:

Smaken är som baken, är inte förtjust i viltmat.

Självklart är smak nåt som varierar från person till person. Blev bara nyfiken på varför du inte tyckte det lät gott fast du inte ätit det. Jag är en nyfiken person både när det gäller maträtter och varför människor resonerar på ett visst sätt.

Sen gillar du väl älgkött som ju faktiskt är vilt? Som sagt är bara nyfiken.
  • flygrl
    Johannus skrev 2020-03-22 00:04:28 följande:

Vilt mat är jag uppväxt med och även mat från den lilla gård vi hade under uppväxten.

Fisk från sjöar och älven blev jag ganska less på. Dock gillar jag fortfarande lax, öring, röding och harr.

Jag gillar all slags mat, men däremot har jag matallergi. Kan inte äta grädde, ost, choklad, eller såser med grädde i. Inte heller nåt som är inlagd i lag. Inga starka kryddor. 

Men havet har allt möjligt gott. 

Härligt med vilt och fisk. Sverige har mycket fina råvaror som dessutom kommer från en härligt ren natur (bortsett från Östersjön då kanske). Jag gillar också all möjlig mat och tål som tur är allt förutom att jag är lite laktosintolerant och får ta en tablett om jag äter mycket grädde. Tråkigt för dig det är så pass mycket du inte kan äta.
  • flygrl
    BeautifulLiz skrev 2020-03-22 16:44:35 följande:

Usch, så svårt det är att hitta en favorit!

Sofia, jag gillar henne och tycker hon är himla duktig.

Edvard, trolig vinnare om han inte klantar till det.

Christoffer, ögongodiset, känns inte som en vinnare även om han är duktig.

Tippar på en final mellan Edvard och Sofia.

Håller nog på Sofia men tror att Edvard vinner.

"Efter stängning" då... Victor är min favoit där. Han är helt otroligt duktig!
    Själv gillar jag alla som är kvar typ lika mycket, tycker samtliga är väldigt duktiga och sympatiska och tänker att alla har god chans stå som slutsegrare.
Svar på tråden Mästerkock 2020