Mat, leva på 1000 kr
Ska börja studera och kommer ha 1000 kr till mat. Så kom med förslag på vad man kan handla och även olika recept och så som man kan äta.
Frukost, mellanmål, lunch, middag.
Och vad.
Tack för er hjälp
Ska börja studera och kommer ha 1000 kr till mat. Så kom med förslag på vad man kan handla och även olika recept och så som man kan äta.
Frukost, mellanmål, lunch, middag.
Och vad.
Tack för er hjälp
1000kr per månad, vecka, dag eller vad? Du kan googla åtskilliga trådar om detta. Men i princip, nyttig och billig frukost eller lunch är havregrynsgröt och ägg. Soppa är alltid bra. Potatis kan varieras oändligt och är nyttigt och billigt. Torra linser och bönor likaså. Kokkött är billig och gott men tar lång tid att laga.
Det är ju väldigt lite...
Portionen under tian (hemsida) kan vara en bra start.
Välkommen till KUNGSÖRNEN snabbmakaroner.
Levde på snabbmakaroner och köttbullar.
Havregryn kostar inte mycket. Ger dig en stabil grund. Du kommer att ha råd med lingonsylt.
Hårdbrödmackor är billigt!
Tänk smart så fixar du det.
Jag jobbar äter havregrynsgröt till frukost och mellanmål innan träningen varje dag runt 17-tiden.
Tänk att det inte är under en längre period du får leva enkelt.
Havregrynsgröt till frukost varje dag. 1dl havregryn + 2 dl vatten i mikron. Ett 1500g paket räcker till ca 40 portioner och kostar ca 20:-. Lite mjölk + äppelmos till det. Äppelmos ca15-20:- /burk och räcker nog i 2 månader
Lunch/middag, torkade linser/bönor. Gör storkok av ärtsoppa, linsgrytor, bönwok osv. Linsfärssås. Frys ner. Tänk på aatt vegetarisk mat har oftast längre hållbarhet och är billigare oavsett om det är helfabrikat eller ej. Gör soppor på vad som än finns hemma.
Mellanmål, morötter, knäckebröd,
Rotfrukter är billigt också. Skär upp och kör i ugn med olja och salt.
Torra ärtor /bönor /linser som flera skrivit. Havregrynsgröt /annan gröt som variation. Snabbnudlar är väldigt billigt, kan väl duga någon gång ibland. Drick vatten. Kolla extrapriserna i reklambladen. Köp frukt och grönsaker efter vad som är billigt för säsongen. Gör storkok och frys in portionsvis. Baka eget bröd.
Obs! Snabbnudlar är INTE billigt! För stunden ja, men du får otroligt många fler portioner mat om du köper ett paket makaroner istället!
Jag levde på och under existensminimum i mer än tio år. Kollade någon gång hur mycket jag egentligen spenderade på mat och det låg på ca 1200:- per månad, och jag hade även en katt. Jag åt naturligtvis inte fläskfilé direkt men inte illa eller näringsfattigt heller.
Jämför kg-priser, handla sådant som ligger på erbjudande, frys in, gör storkok, spara lunchlåda från gårdagens middag. Frukost kan vara fil och mackor eller gröt, se till att få i dig frukt och grönt varje dag.