• Anonym (Får man)

Försörjningsstöd- ta ut o spara

Hej! Jag fr försörjningsstöd och jag använder inte upp allt varje månad.

Jag skulle vela ta ut det och spara till körkort.

Men får jag göra så?

• Svar på tråden Försörjningsstöd- ta ut o spara
  • Anonym (Får man)
    Anonym (Får man) skrev 2020-01-13 20:11:35 följande:

Varför jag vill ta ut är för att det är inte lika lockande att använda pengarna om det är i en burk.
    Jag får inte överskott, det är en norm de räknar och precis som tidigare skrivit, jag lever väldigt snålt för att jag har som mål för ett körkort, för att lättare få jobb.
    Jag gillar inte heller använda bankkortet för att köpa t.e.x mat, det är lättare för mig när jag ser pengarna o planera en budget.
    Så efter räkningar tar jag ut de tusenlappar som blir kvar.

min handledare vet precis vad för utgifter jag har varje månad, finns en tabell h*en räknar vad jag ska få utöver det.
    Innan jag sökte första gången fick jag visa 3 månader tillbaka, även att jag fått tillbaka från skatten.
    H*n kollar upp också när jag skriver ner mina utgifter.
    Jag skriver varje månad om jag gör retur på något o får pengar tillbaka.
    Jag är en ärlig person, men jag vågar inte fråga ifall det skapar problem.
    Alltid varit ekonomisk, när jag flyttade ut hemifrån levde jag på en tusenlapp på en månad efter räkningar, jag kan om jag vill!
    Avskyr tigga varje månad men när försäkringskassan inte beviljar sjukpenning har jag inget annat val.
  • Anonym (Får man)
    Anonym (Näää) skrev 2020-01-13 20:18:25 följande:
    Nej det anser jag inte heller att pengarna ska gå till såklart, snacka om att vilja missförstå...

Pengarna ska gå till det nödvändigaste för att överleva, jag hade helt klart tyckt det vore bättre med antingen matkuponger eller matkassar (+hygienprodukter), nödvändiga räkningar som betalas direkt och sen får man ansöka utöver ifall man behöver en vinterjacka t.ex.
    håller med!
    tror inte jag är den enda som hamnar på överskott.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Får man) skrev 2020-01-13 20:20:09 följande:

min handledare vet precis vad för utgifter jag har varje månad, finns en tabell h*en räknar vad jag ska få utöver det.

Innan jag sökte första gången fick jag visa 3 månader tillbaka, även att jag fått tillbaka från skatten.

H*n kollar upp också när jag skriver ner mina utgifter.

Jag skriver varje månad om jag gör retur på något o får pengar tillbaka.

Jag är en ärlig person, men jag vågar inte fråga ifall det skapar problem.

Alltid varit ekonomisk, när jag flyttade ut hemifrån levde jag på en tusenlapp på en månad efter räkningar, jag kan om jag vill!

Avskyr tigga varje månad men när försäkringskassan inte beviljar sjukpenning har jag inget annat val.

Du ska uppge tillgångar varje gång du söker. Det gäller även kontanter.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Minna) skrev 2020-01-13 20:30:33 följande:
    Men inte det man har kvar av sitt senaste försörjningsstöd!
  • Anonym (op)
    Anonym (Minna) skrev 2020-01-13 20:05:51 följande:
    Jo, så fungerar det. Hur länge har du jobbat med försörjningsstöd?
    Jag har fått det i flera år tidigare. Har aldrig fått avdrag för att jag har kvar pengar. Man måste ju planera för sina barn tex även om man råkar vara sjuk och inte få sjukpenning.
  • Anonym (op)
    Anonym (Näää) skrev 2020-01-13 20:18:25 följande:
    Nej det anser jag inte heller att pengarna ska gå till såklart, snacka om att vilja missförstå...

Pengarna ska gå till det nödvändigaste för att överleva, jag hade helt klart tyckt det vore bättre med antingen matkuponger eller matkassar (+hygienprodukter), nödvändiga räkningar som betalas direkt och sen får man ansöka utöver ifall man behöver en vinterjacka t.ex.
    Så man ska förnedras öppet för att kunna använda sitt försörjningsstöd?

Hur ska man lösa om man har en hobby eller liknande, det får man ju ha och det ingår delvis i normen.
  • Anonym (op)
    Anonym (Minna) skrev 2020-01-13 20:30:33 följande:
    Nej, inte tillgångar i form av försörjningsstödet från förra månaden. ge dig.
  • Anonym (op)

Kanske körkort är ts fritidskostnad? Inget fel i att ha körlektioner som hobby, tvärtom.

• Anonym (Jojo)

Alternativet är att du ger bort en del av pengarna till någon du litar på och sen betalar personen körlektioner mm. direkt till trafikskola.

Jag gick själv på försörjningsstöd samtidigt som mina föräldrar betalade körkortet direkt till trafikskolan. Detta godkände min handläggare på kommunen.

• Anonym (fd fattiglapp)

Alltså försörjningsstöd baseras ju på inkomster från de senaste månaderna och har man inte haft inkomster över normen så har man ju rätt till försörjningsstöd. Tror inte det är meningen att man ska behöva använda upp alla pengar varje månad. Ett sådant krav skulle ju falla på sin egen orimlighet då många utgifter kommer kvartalsvis (elräkning, försäkringar etc) och årsvis (vinterkläder tex) och man behöver spara pengar till dem om man går på försörjningsstöd. Lika lite som det inte finns förbud mot att spara till vinterkläder borde det finnas förbud mot att spara till körkort. Socialtjänsten har ju inte rätt att ha någon åsikt om vad klienten lägger sina pengar på och det borde vara lika okej att spara till körkort som till vinterkläder.

Svar på tråden Försörjningsstöd- ta ut o spara