• Anonym (Får man)

    Försörjningsstöd- ta ut o spara

    Hej! Jag fr försörjningsstöd och jag använder inte upp allt varje månad.

    Jag skulle vela ta ut det och spara till körkort.

    Men får jag göra så?

  • Svar på tråden Försörjningsstöd- ta ut o spara
  • Anonym (fd fattiglapp)
    Anonym (Minna) skrev 2020-01-13 20:30:33 följande:

    Du ska uppge tillgångar varje gång du söker. Det gäller även kontanter.


    Tror det gäller tillgångar som tillkommit med hjälp av andra medel än försörjningsstöd.
  • Cheescake
    Anonym (Minna) skrev 2020-01-13 20:30:33 följande:

    Du ska uppge tillgångar varje gång du söker. Det gäller även kontanter.


    Absolut, men tillgångar i form av arv, skattepengar, vinstpengar, försäljning från ex bil eller lägenhet eller om man fått in pengar frön familj etc. Inte tillgångar i form av sparande från månadens försörjningsstöd. Man ska och har rätt att spara en summa om man kan. Om nu ts väljer att äta billigare, ha kontantkort, inget Internet eller inte "onödiga" saker eller kläder och då väljer att spara dessa pengarna från försörjningsstödet så är det något hon har rätt till utan att då avdrag på nästa månads försörjningsstöd. Så länge inte ts spara så att hon har en stor hög med pengar (på kontot, pengar i madrassen kan de aldrig kontrollera) så är det helt ok. Sedan kan man tycka att ett sparande av föraöejningsstödet bör gå till ex årseäknkngae och inte körkort om man vill. Men ert körkort kan mycket väl leda till att ts blir självförsörjande inom rimlig tid.
  • Anonym (Näää)
    Anonym (op) skrev 2020-01-13 20:39:28 följande:

    Så man ska förnedras öppet för att kunna använda sitt försörjningsstöd?

    Hur ska man lösa om man har en hobby eller liknande, det får man ju ha och det ingår delvis i normen.


    Hur menar du med förnedras öppet? Man ansöker ju på samma sätt, till sin handläggare, om man sem får in pengarna på ett t.ex. ica kort eller får hem matkassar så förstår jag inte hur det skulle vara mer förnedrande än att få ut det i pengar på kontot, vi brukade sätta in vår matkassa på vårt ica kort, alltså inte ett bankkort utan själva bonuskortet man drar och betala med det.

    Hobbys får man väl också specicera iså fall även om jag anser att det är en lyx som man får anpassa efter sina förutsättningar
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Anonym (Får man) skrev 2020-01-13 16:30:08 följande:

    Hej! Jag fr försörjningsstöd och jag använder inte upp allt varje månad.

    Jag skulle vela ta ut det och spara till körkort.

    Men får jag göra så?


    Ingen kan ju kolla om du sparar pengar kontant i ett kassaskrin hemma. Så länge man kan betala med kontanter.
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Anonym (Näää) skrev 2020-01-13 18:00:51 följande:

    Alltså, det kanske du får men jag känner spontant att om du lyckas spara ihop till ett körkort med försörjningsstöd så får du nog för mycket i bidrag

    Jag har aldrig haft försörjningsstöd så vet inte helt hur det funkar men jag jobbar (och har alltid gjort) heltid och hade det kämpigt att spara ihop till mitt körkort för ett år sen

    Självklart är det bra att ta körkort för dig men är det något som ska betalas av våra skattepengar...?


    Det beror väl på hur mycket TS kan lägga undan varje månad, om det är 50:-, 100:- eller 500:-. Har man mycket små marginaler kan det ta väldigt lång tid, men sparar man några kronor regelbundet blir det en summa så småningom.
  • Anonym (Näää)
    Anonym (Hmmmmmmm.....) skrev 2020-01-14 08:27:00 följande:

    Det beror väl på hur mycket TS kan lägga undan varje månad, om det är 50:-, 100:- eller 500:-. Har man mycket små marginaler kan det ta väldigt lång tid, men sparar man några kronor regelbundet blir det en summa så småningom.


    Ja självklart så spelar det ju också roll, men antar att det rör sig om lite större belopp, är det en tusenlapp per månad t.ex. så kommer det ju ändå ta 1-2 år beroende på TS förkunskaper och hur mycket hen kan övningsköra privat och förmodligen räknar TS inte ens att behöva gå på försörjningsstöd så länge.

    Som sagt så vet jag inte vad som är tillåtet och inte utan har bara åsikter :) samtidigt så är detta en gråzon eftersom körkort kommer att underlätta TS förutsättningar för att kunna bli självförsörjande men det rör sig i slutändan om ganska mycket pengar, ett räntefritt lån som man kan börja beta av efter man har fått jobb hade varit en bra lösning men så funkar det ju inte heller
  • Anonym (W)
    Anonym (S) skrev 2020-01-13 17:59:17 följande:

    Du menar att det är bättre att TS köper godis/kläder för det som blir över, och inte skaffar sig ett körkort?

    Självklart måste man få lägga undan pengar för räkningar/kostnader som kommer sedan, allt annat är absurt.


    Det ska räknas av på nästa månad.
  • Cheescake
    Anonym (W) skrev 2020-01-14 17:25:45 följande:

    Det ska räknas av på nästa månad.


    Nej, inte det är litet sparande från förra månadens sparande.
  • Cheescake
    Anonym (W) skrev 2020-01-14 17:25:45 följande:

    Det ska räknas av på nästa månad.


    Nej, inte det är litet sparande från förra månadens sparande.
  • Cheescake
    Cheescake skrev 2020-01-14 18:02:55 följande:

    Nej, inte det är litet sparande från förra månadens sparande.


    *förra månadens försörjningsstöd.
  • Anonym (Hej)

    Min 18 åriga son har försörjnings stöd och han frågade sin handläggare härom dagen om han kan spara och fick till svar att upp till 4000:- sedan räknas det som en inkomst.

  • Anonym (Ja)

    Ja, visst får du det. Om du inte har ljugit om något när du har gjort din ansökan, så är det dina pengar, som du får göra vad du vill med. 

    Egentligen skulle du kunna låta pengarna vara kvar på kontot också - spara dem där. Men då finns det alltid en liten risk att socialsekreteraren kräver in kontoutdrag, och ifrågasätter hur du har kunnat spara så mycket. (Hon kan tro att du har någon annan inkomst, t.ex. jobbar svart eller får understöd av en pojkvän eller dina föräldrar. Eller att du inte har dina barn hos dig så mycket som du uppger, så att du får mindre utgifter av den anledningen.)

    För att slippa sådana frågor, så är det lugnast att ta ut pengarna i kontanter och gömma dem någonstans i lägenheten. 

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-01-13 18:27:27 följande:
    Du har rätt och fel. JA man får spara till nästa månad, man måste inte köpa upp varenda krona. MEN nästa månad har ju ts dessa sparade, säg att det är en tusenlapp, då kommer hen att få en tusenlapp mindre från soc. Det funkar på samma sätt som om man haft en tusenlapp sparad vid sin första ansökan, då hade de först gjort avdrag för det sparade och sedan fyllt upp till socialnormen.
    Nej, det här stämmer inte. Ni som inte vet något om ämnet, MÅSTE sluta kommentera på Familjeliv. Vad får ni ut av det?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Näää) skrev 2020-01-13 20:18:25 följande:
    Nej det anser jag inte heller att pengarna ska gå till såklart, snacka om att vilja missförstå...

    Pengarna ska gå till det nödvändigaste för att överleva, jag hade helt klart tyckt det vore bättre med antingen matkuponger eller matkassar (+hygienprodukter), nödvändiga räkningar som betalas direkt och sen får man ansöka utöver ifall man behöver en vinterjacka t.ex.
    Du vill förnedra fattiga människor, alltså? Alla erfarenheter visar, att människor mår bättre om de får styra så mycket som möjligt över sitt eget liv och sin egen ekonomi. Till och med om de bor på en institution (t.ex. HVB-hem, LSS-boende), så mår de bättre om de får styra så mycket som är möjligt inom den boendeformen. Det du beskriver, skulle vara ett steg tillbaka till den gamla fattigvårdstiden.

    Och du behöver inte oroa dig - man får inte mycket i försörjningsstöd. De som lyckas spara pengar är de som är väldigt duktiga på att planera, hushålla och avstå från att följa lockande impulser, och det ska de inte straffas för. Det är bra egenskaper i arbetslivet också. 
  • Anonym (Näää)
    Anonym (Ja) skrev 2020-01-15 11:24:47 följande:

    Du vill förnedra fattiga människor, alltså? Alla erfarenheter visar, att människor mår bättre om de får styra så mycket som möjligt över sitt eget liv och sin egen ekonomi. Till och med om de bor på en institution (t.ex. HVB-hem, LSS-boende), så mår de bättre om de får styra så mycket som är möjligt inom den boendeformen. Det du beskriver, skulle vara ett steg tillbaka till den gamla fattigvårdstiden.

    Och du behöver inte oroa dig - man får inte mycket i försörjningsstöd. De som lyckas spara pengar är de som är väldigt duktiga på att planera, hushålla och avstå från att följa lockande impulser, och det ska de inte straffas för. Det är bra egenskaper i arbetslivet också. 


    Vad är det som skulle vara förnedrande? Jag tror inte att det finns någon som VILL gå på försörjningsstöd och det är väl lika jobbigt och "skamset" (jag menar inte att folk ska skämmas men misstänker att folk gör det ändå innan nästa påhopp kommer) att behöva gå till soc och ansöka om hjälp oavsett hur man får ut hjälpen? Det är förhoppningsvis en kort period i livet som man är i behov av försörjningsstöd och då tycker jag att man faktiskt kan leva med väldigt begränsad ekonomisk frihet
  • Anonym (op)
    Anonym (Näää) skrev 2020-01-15 11:37:05 följande:
    Vad är det som skulle vara förnedrande? Jag tror inte att det finns någon som VILL gå på försörjningsstöd och det är väl lika jobbigt och "skamset" (jag menar inte att folk ska skämmas men misstänker att folk gör det ändå innan nästa påhopp kommer) att behöva gå till soc och ansöka om hjälp oavsett hur man får ut hjälpen? Det är förhoppningsvis en kort period i livet som man är i behov av försörjningsstöd och då tycker jag att man faktiskt kan leva med väldigt begränsad ekonomisk frihet
    Fast för en hel del människor så som utförsäkrade personer som dessutom kanske har barn, så blir det inte en kort period. Det är många grupper som är svaga som inte ska behöva förnedras också.
  • Anonym (Näää)
    Anonym (op) skrev 2020-01-15 13:04:16 följande:

    Fast för en hel del människor så som utförsäkrade personer som dessutom kanske har barn, så blir det inte en kort period. Det är många grupper som är svaga som inte ska behöva förnedras också.


    Fast där är det ju något annat som brister i samhället tyvärr, ingen SKA behöva gå på försörjningsstöd en längre tid utan det måste "uppfinnas" en bättre lösning för de grupperna. Nu vet jag att det inte fungerar så men i ett drömscenario, ta det inte ordagrant för jag fattar att det inte är en dröm såklart men om du kan försöka förstå hur jag menar.

    Sen förstår jag inte hur det är att förnedra människor men det är ni ju minst två personer som verkar tycka så på något sätt trampar jag på några tår med mina åsikter och det ber jag om ursäkt för.

    Jag lämnar diskussionen nu, let's agree to disagree :)
  • Anonym (op)
    Anonym (Näää) skrev 2020-01-15 13:41:37 följande:
    Fast där är det ju något annat som brister i samhället tyvärr, ingen SKA behöva gå på försörjningsstöd en längre tid utan det måste "uppfinnas" en bättre lösning för de grupperna. Nu vet jag att det inte fungerar så men i ett drömscenario, ta det inte ordagrant för jag fattar att det inte är en dröm såklart men om du kan försöka förstå hur jag menar.

    Sen förstår jag inte hur det är att förnedra människor men det är ni ju minst två personer som verkar tycka så på något sätt trampar jag på några tår med mina åsikter och det ber jag om ursäkt för.

    Jag lämnar diskussionen nu, let's agree to disagree :)
    Kanske för att det tidigare fanns just ett sådant system. Så när man skulle handla så fick man ta fram sina kuponger, kanske framför grannar osv som visste exakt varför man hade dem.

    Som det är nu när man får pengar akut så får man det på ett kort där jag bor, så soc ser ju vad man köper, men inte lika tydligt om man tex bor i ett ganska ltet samhälle där alla känner alla.
Svar på tråden Försörjningsstöd- ta ut o spara